Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kia Rio

o napędzie hybrydowym

Na tegorocznym 77. Salonie Samochodowym w Genewie Kia Motors zaprezentowała specjalną wersję samochodu Kia Rio Hybryd, stworzoną w ramach koreańskiego programu badawczo-rozwojowego pojazdów o napędzie spalinowo-elektrycznym (hybrydowym).


Samochód osobowy Kia Rio Hybryd, biorący udział w programie testowym, wyposażony jest w unikalny zespół napędowy składający się z silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra, synchronicznego silnika elektrycznego na prąd zmienny o mocy 12 kW i momencie obrotowym 95 Nm oraz bezstopniowej skrzyni biegów CVT.

Silnik benzynowy Alpha II z układem zmiennych faz rozrządu CVT ma moc 90 KM i rozwija moment obrotowy 126 Nm. Silnik elektryczny o magnesach trwałych umieszczony jest pomiędzy jego kołem zamachowym a skrzynią przekładniową i wspomaga jednostkę spalinową w trakcie ruszania z miejsca, przyspieszania i pokonywania wzniesień. Podczas spokojnej jazdy silnik elektryczny nie pracuje, a w czasie hamowania działa jako generator prądu (odzyskując energię hamowania) i doładowuje baterię akumulatorów Ni/MH o napięciu 144V. Sterowaniem pracą zespołu napędowego zajmuje się komputer pokładowy, który m.in. wyłącza oba silniki podczas trwającego dłużej niż kilka sekund postoju i uruchamia je automatycznie.

Po raz pierwszy w samochodzie marki KIA zastosowano bezstopniową skrzynię biegów CVT. Ten rodzaj przekładni posiada nieskończoną liczbę przełożeń zmienianych w sposób całkowicie płynny i umożliwia optymalne wykorzystanie mocy oddawanej przez zespół napędowy. Kia Rio Hybryd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 12,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h – przy średnim zużyciu 5,29 l benzyny na 100 km. W porównaniu ze “zwykłą” Kia Rio, poziom emisji szkodliwych składników spalin został zredukowany o 37 proc., a zużycie paliwa spadło o 44 proc. Emisja CO2 wynosi 126 g/kilometr. W celu obniżenia zapotrzebowania na moc i zużycie paliwa zastosowano szereg komponentów z lekkich materiałów – m.in. pokrywę silnika i bagażnika oraz szkielety przednich foteli wykonano z aluminium, a koła z lekkiego stopu, zastosowano ogumienie o niskim współczynniku tarcia oraz elektryczne (a nie hydrauliczne) wspomaganie przekładni kierowniczej. Efektem jest zmniejszenie masy Rio Hybryd o 220 kg – czyli o 23 proc. w porównaniu ze standardową konstrukcją stalową.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony