Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Klasy jakościowe API i ACEA

Najbardziej rozpowszechnionymi normami jakościowymi są normy API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Ze względu na różnice w konstrukcji silników wytwarzanych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych wspomniane organizacje preferują różne podejście do formulacji oleju.

Normy API dzielą oleje na dwie grupy związane z zastosowaniem:

- oleje do silników wysokoprężnych:
normy obowiązujące - CF-4 (1990), CF (1994), CF-2 (1994), CG-4 (1994), CH-4 (1998), CI-4 (2002), CI-4 Plus (2004) normy nieobowiązujące - CA, CB, CC, CD, CE, CD II

oleje do silników benzynowych:
normy obowiązujące - SJ (1997), SL (2001), SM (2004)
normy nieobowiązujące - SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH -

Kolejne klasy były wprowadzane wraz ze zmianą konstrukcji silników w kolejnych latach i należy je stosować, mając powyższe na uwadze – do starych silników poprzednie klasy jakościowe obowiązujące w latach produkcji danego modelu silnika.

Normy ACEA klasyfikują oleje według trzech kategorii:

- Klasa A - oleje silnikowe do silników benzynowych
- Klasa B - oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t
- Klasa C - oleje silnikowe do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych np. DPF
- Klasa E - oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach ciężarowych
Pierwsza klasyfikacja została dokonana w roku 1996 i była aktualizowana w kolejnych latach. Pierwsza modyfikacja wymagań i oczywiście ich zaostrzenie miało miejsce w roku 1998, a kolejna w 2001 i w 2004 roku – wówczas wprowadzono normy ACEA 04.

Olej może zostać zaklasyfikowany do odpowiedniej kategorii po upewnieniu się, iż przechodzi on z wynikiem pozytywnym “kryjące” się pod określeniem normy odpowiednie testy oraz charakteryzuje się odpowiednimi parametrami fizykochemicznymi.

Specyfikacje ACEA od roku 2004:

W listopadzie 2004 r. ACEA ogłosiła nowe wymagania dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników benzynowych i wysokoprężnych samochodów osobowych i lekkich dostawczych oznaczone AxBx, osobne klasy dla silników samochodów ciężkich użytkowych oznaczone Ex i nowość, czyli odrębne wymagania dla silników wyposażonych w układy wtórnej obróbki spalin – filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne oznaczone Cx.

ACEA A/B – specyfikacje dla silników benzynowych (ZI) i z zapłonem samoczynnym (ZS, Diesla) do samochodów osobowych i lekkich dostawczych

A1/B1-04 – oleje przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,6 do 3,5. Zaleca się ich stosowanie tylko w nowoczesnych konstrukcjach silników przystosowanych do takich olejów.

A3/B3-04 - opisuje oleje o bardzo dobrych własnościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach. Odpowiedni także do silników doładowanych i turbodoładowanych.

A3/B4-04 - opisuje oleje o bardzo dobrych własnościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla z wtryskiem bezpośrednim nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach, można ich używać także w silnikach wymagających oleju B3.

A5/B5-04 - oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,6 do 3,5. Zaleca się ich stosowanie tylko w nowoczesnych konstrukcjach silników przystosowanych do takich olejów.

ACEA C – oleje kompatybilne z układami katalitycznymi

C1-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC wymagających olejów lekkobieżnych, niskopopiołowych “low SAPS” o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej od 2,9 mPa.s. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC i zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa.

Uwaga: Oleje tej klasy charakteryzują się najniższymi limitami SAPS i mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!

C2-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC wymagających olejów lekkobieżnych, o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej od 2,9 mPa.s. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC i zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa.

Uwaga: Oleje tej klasy mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!

C3-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC.

Uwaga: Oleje tej klasy mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!

ACEA E – oleje silnikowe wysokoprężnych samochodów ciężarowych i innych dużych silników Diesla

E2-96 wydanie 5 – oleje silnikowe wysokiej jakości (przewyższają wymagania CCMC D4, XHPD, HPDO) do stosowania w silnikach Diesla wolnossących i turbodoładowanych poprzednich konstrukcji – lata 80. i 90. Normalne (najkrótsze) okresy międzywymianowe.

E4-99 wydanie 3 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków, ochronę przeciwzużyciową, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach. Należy je stosować do silników niewyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, do niektórych silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i niektórych silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników.

E6-04 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków, ochronę przeciwzużyciową, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach.

Można je stosować do silników wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF lub bez nich, do silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Oleje klasy E6 są szczególnie zalecane dla silników wyposażonych w filtry DPF i należy je stosować tylko z paliwami niskosiarkowymi (max 50ppm). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników.

E7-04 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków i ochronę przed spolerowaniem cylindra. Zapewniają ochronę przed zużyciem, czystość turbosprężarek, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach. Należy je stosować do silników niewyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, do większości silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i większości silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników. Specyfikacje ACEA od roku 2007 (wymagania):

W lutym 2007 r. ACEA ogłosiła nowe wymagania dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników samochodów ciężkich użytkowych oraz wymagania dla silników wyposażonych w układy wtórnej obróbki spalin – filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne.

W tym wydaniu dokonano aktualizacji wymagań dla normy E4-07 i C3-07 oraz wprowadzono wymagania dla nowej normy C4-07.

C4-07 - to oleje o bardzo podobnych właściwościach co oleje klasy C3-07, czyli o bardzo wysokich parametrach, kompatybilne z katalizatorami typu DPF i TWC, wymagające niskiego poziomu popiołu siarczanowego (poniżej 0,5 proc.), niskiej zawartości siarki na poziomie 0,2 proc. lepszej ochrony przed spolerowaniem gładzi cylindrowej i mniejszej skłonności do odparowania. Utrzymano wymaganie dla lepkości wysokotemperaturowej nie niższa niż 3,5 mPa.s.

Podsumowując, obecnie znane są wymagania dla norm ACEA 2007 dla:
- Oleje silnikowe do silników benzynowych i do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t
A1/B1-04, A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04
- Oleje silnikowe do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych np. DPF
C1-04, C2-04, C3-07, C4-07
- Oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach ciężarowych
E2-96 wyd.5, E4-07, E6-04, E7-04

Nie ma jeszcze sprecyzowanej daty, od kiedy produkty spełniające nowe wymagania 2007 będą mogły ukazać się na rynku, więc należy podkreślić, że normy z roku 2004 pozostają aktualne do 31 grudnia 2009 r.


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (7)

dodaj komentarz
  • ~ 33 7 ponad rok temu Ale to wszystko zamotane
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Lancer 6 ponad rok temu Do peugeota 407 2.0i najlepszy będzie specgold 5w40.to tani i b. dobry olej
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Dugi1964 5 ponad rok temu Witam czytając wszystkie te normy idzie oszaleć czy ktoś mógłby powiedzieć mi jaki olej pasowałby do Peugeota 407 2.0 benzyna 100 kw z 2006 r.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ WTF? 4 ponad rok temu "Kolejne klasy były wprowadzane wraz ze zmianą konstrukcji silników w kolejnych latach i należy je stosować, mając powyższe na uwadze – do starych silników poprzednie klasy jakościowe obowiązujące w latach produkcji danego modelu silnika." Czytam to zdanie już któryś raz i nadal go nie rozumiem.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Grzegorz 3 ponad rok temuocena: 67%  Dzień dobry, jeśli silnik benzynowy był produkowany w latach 1996-2008, a rok produkcji silnika to 2000, to który rok należy brać pod uwagę wybierając API? Początek produkcji 96, rok produkcji silnika 2000, czy koniec produkcji 2008? Przy założeniu, że to od początku do końca ten sam silnik. SJ, SL, SM, SN? dziękuję.
    oceń komentarz 2 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ ganzes 2 ponad rok temu a co chciałbyś powiedzieć że brak ci słów ?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Janek z Podkarpacia 1 ponad rok temu Brak słów :)
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony