Najbardziej rozpowszechnionymi normami jakościowymi są normy API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Ze względu na różnice w konstrukcji silników wytwarzanych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych wspomniane organizacje preferują różne podejście do formulacji oleju.
Normy API dzielą oleje na dwie grupy związane z zastosowaniem:
- oleje do silników wysokoprężnych:
normy obowiązujące - CF-4 (1990), CF (1994), CF-2 (1994), CG-4 (1994), CH-4 (1998), CI-4 (2002), CI-4 Plus (2004) normy nieobowiązujące - CA, CB, CC, CD, CE, CD II
oleje do silników benzynowych:
normy obowiązujące - SJ (1997), SL (2001), SM (2004)
normy nieobowiązujące - SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH -
Kolejne klasy były wprowadzane wraz ze zmianą konstrukcji silników w kolejnych latach i należy je stosować, mając powyższe na uwadze – do starych silników poprzednie klasy jakościowe obowiązujące w latach produkcji danego modelu silnika.
Normy ACEA klasyfikują oleje według trzech kategorii:
- Klasa A - oleje silnikowe do silników benzynowych
- Klasa B - oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t
- Klasa C - oleje silnikowe do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych np. DPF
- Klasa E - oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach ciężarowych
Pierwsza klasyfikacja została dokonana w roku 1996 i była aktualizowana w kolejnych latach. Pierwsza modyfikacja wymagań i oczywiście ich zaostrzenie miało miejsce w roku 1998, a kolejna w 2001 i w 2004 roku – wówczas wprowadzono normy ACEA 04.
Olej może zostać zaklasyfikowany do odpowiedniej kategorii po upewnieniu się, iż przechodzi on z wynikiem pozytywnym “kryjące” się pod określeniem normy odpowiednie testy oraz charakteryzuje się odpowiednimi parametrami fizykochemicznymi.
Specyfikacje ACEA od roku 2004:
W listopadzie 2004 r. ACEA ogłosiła nowe wymagania dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników benzynowych i wysokoprężnych samochodów osobowych i lekkich dostawczych oznaczone AxBx, osobne klasy dla silników samochodów ciężkich użytkowych oznaczone Ex i nowość, czyli odrębne wymagania dla silników wyposażonych w układy wtórnej obróbki spalin – filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne oznaczone Cx.
ACEA A/B – specyfikacje dla silników benzynowych (ZI) i z zapłonem samoczynnym (ZS, Diesla) do samochodów osobowych i lekkich dostawczych
A1/B1-04 – oleje przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,6 do 3,5. Zaleca się ich stosowanie tylko w nowoczesnych konstrukcjach silników przystosowanych do takich olejów.
A3/B3-04 - opisuje oleje o bardzo dobrych własnościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach. Odpowiedni także do silników doładowanych i turbodoładowanych.
A3/B4-04 - opisuje oleje o bardzo dobrych własnościach do stosowania w silnikach benzynowych i Diesla z wtryskiem bezpośrednim nowoczesnych konstrukcji, mocno wysilonych, pracujących w trudnych warunkach, można ich używać także w silnikach wymagających oleju B3.
A5/B5-04 - oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tzw. energooszczędne, charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,6 do 3,5. Zaleca się ich stosowanie tylko w nowoczesnych konstrukcjach silników przystosowanych do takich olejów.
ACEA C – oleje kompatybilne z układami katalitycznymi
C1-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC wymagających olejów lekkobieżnych, niskopopiołowych “low SAPS” o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej od 2,9 mPa.s. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC i zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa.
Uwaga: Oleje tej klasy charakteryzują się najniższymi limitami SAPS i mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!
C2-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC wymagających olejów lekkobieżnych, o niskiej lepkości wysokotemperaturowej HTHS większej od 2,9 mPa.s. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC i zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa.
Uwaga: Oleje tej klasy mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!
C3-04 – oleje o bardzo dobrych właściwościach przeznaczone do silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory 3-funkcyjne (3-drożne) TWC. Oleje tej klasy zwiększają trwałość filtrów DPF i katalizatorów TWC.
Uwaga: Oleje tej klasy mogą być używane tylko w niektórych modelach silników!
ACEA E – oleje silnikowe wysokoprężnych samochodów ciężarowych i innych dużych silników Diesla
E2-96 wydanie 5 – oleje silnikowe wysokiej jakości (przewyższają wymagania CCMC D4, XHPD, HPDO) do stosowania w silnikach Diesla wolnossących i turbodoładowanych poprzednich konstrukcji – lata 80. i 90. Normalne (najkrótsze) okresy międzywymianowe.
E4-99 wydanie 3 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków, ochronę przeciwzużyciową, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach. Należy je stosować do silników niewyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, do niektórych silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i niektórych silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników.
E6-04 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków, ochronę przeciwzużyciową, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach.
Można je stosować do silników wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF lub bez nich, do silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Oleje klasy E6 są szczególnie zalecane dla silników wyposażonych w filtry DPF i należy je stosować tylko z paliwami niskosiarkowymi (max 50ppm). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników.
E7-04 – oleje silnikowe najwyższej jakości zapewniające najwyższą czystość tłoków i ochronę przed spolerowaniem cylindra. Zapewniają ochronę przed zużyciem, czystość turbosprężarek, dyspersję sadzy i stabilność produktu. Stosowane w nowoczesnych wysokoobciążonych silnikach pojazdów ciężarowych spełniających wymogi emisji spalin Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, pozwalają na znaczne wydłużenie przebiegów w nowoczesnych silnikach. Należy je stosować do silników niewyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, do większości silników wyposażonych w układy EGR (recyrkulacji spalin) i większości silników wyposażonych w systemy SCR (redukcji tlenków azotu Nox). Zalecenia należy każdorazowo sprawdzać w instrukcjach producentów silników. Specyfikacje ACEA od roku 2007 (wymagania):
W lutym 2007 r. ACEA ogłosiła nowe wymagania dla olejów silnikowych przeznaczonych do silników samochodów ciężkich użytkowych oraz wymagania dla silników wyposażonych w układy wtórnej obróbki spalin – filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne.
W tym wydaniu dokonano aktualizacji wymagań dla normy E4-07 i C3-07 oraz wprowadzono wymagania dla nowej normy C4-07.
C4-07 - to oleje o bardzo podobnych właściwościach co oleje klasy C3-07, czyli o bardzo wysokich parametrach, kompatybilne z katalizatorami typu DPF i TWC, wymagające niskiego poziomu popiołu siarczanowego (poniżej 0,5 proc.), niskiej zawartości siarki na poziomie 0,2 proc. lepszej ochrony przed spolerowaniem gładzi cylindrowej i mniejszej skłonności do odparowania. Utrzymano wymaganie dla lepkości wysokotemperaturowej nie niższa niż 3,5 mPa.s.
Podsumowując, obecnie znane są wymagania dla norm ACEA 2007 dla:
- Oleje silnikowe do silników benzynowych i do silników wysokoprężnych w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t
A1/B1-04, A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04
- Oleje silnikowe do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych np. DPF
C1-04, C2-04, C3-07, C4-07
- Oleje silnikowe do silników wysokoprężnych w pojazdach ciężarowych
E2-96 wyd.5, E4-07, E6-04, E7-04
Nie ma jeszcze sprecyzowanej daty, od kiedy produkty spełniające nowe wymagania 2007 będą mogły ukazać się na rynku, więc należy podkreślić, że normy z roku 2004 pozostają aktualne do 31 grudnia 2009 r.
Komentarze (7)