Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Klient on-line a warsztat oponiarski
Nieraz już pisaliśmy o konieczności modernizacji firmy także pod kątem kontaktów z klientem. Reprezentanci niezależnego rynku producentów uznają kanał dystrybucji przez internet jako ciekawy i kompatybilny dla tradycyjnej działalności branży oponiarskiej. Okazuje się bowiem, że w konkurencji ze sklepami internetowymi, warsztat oponiarski wcale nie stoi na przegranej pozycji. Niskie koszty logistyczne przekładają się na rentowność tych pierwszych, ale my wygrywamy faktem, że świadczymy usługi. Skoro usługa, to liczy się jej jakość!

Czas działalności w szeroko rozumianej branży warsztatowej, a ukierunkowanej tylko na sprzedaż w ramach relacji „popyt-podaż” mija bezpowrotnie. Długoterminową politykę kształtować będzie inwestycja w know-how. Nie od dziś wiadomo, że internet obniża marżę zakupową, co dla branży warsztatowej oznacza odcięcie niemałego źródła dochodu z zakupu produktów – a więc asortymentu oponiarskiego. Wniosek? Zarobkowanie na usłudze staje się pierwszorzędnym wyzwaniem dla branży oponiarskiej, a zwłaszcza dla serwisów oponiarskich. Takie wnioski prezentowali m.in. specjaliści podczas Kongresu FIGIEFA/SDCM, który zgromadził przedstawicieli niezależnego rynku producentów części pod koniec września br. Warto przyjrzeć się bliżej zagadnieniu.

- Firmy działające w sieci internet oferują klientowi bogaty wachlarz wsparcia typu infolinia, oferują też bogaty wachlarz produktów i niską cenę – przekonywał Michel Vilatte, President of FEDA and FIGIEFA, w swoim wystąpieniu zatytułowanym „Rynek części a internet – Szansa i ryzyko”, prezentując wyniki badań we Francji. - Niskie koszty logistyczne, niewielki stock produktów to kolejny atut tego typu firm. Wszystko to przekłada się na wysoką rentowność. Zwróćmy jednak uwagę – takie firmy konkurują z nami tylko na poziomie ceny. Zyski upatrują w maksymalizacji kontaktów, by pomimo niskiej marży wygrać efektem skali. Jaki jest ich komunikat reklamowy? Unikaj pośredników! Jaki wniosek płynie dla nas? Niezależny warsztat powinien umieć wykorzystać „webowy” trend dla podniesienia konkurencyj- ności. Na pewno warto uzupełnić swą ofertę o kanał dystrybucji w internecie.

Dziś rośnie znaczenie profesjonalnej usługi, wspartej narzędziami podnoszącymi komfort kierowców. Któż z nas nie chciałby podczas zwyczajowej wizyty w serwisie oponiarskim móc uzyskać fachową poradę nt. stanu nie tylko ogumienia, ale i elementów wpływających na bezpieczeństwo? Zwyczajowa przekładka to dla coraz większej liczby Polaków stres związany z koniecznością pojawienia się w warsztacie z niemałą flotą pojazdów (pojazd służbowy, rodzinny, miejski itp.). Warto wyjść naprzeciw takim klientom, proponując nawet kompleksową usługę – włącznie z dojazdem pojazdów do naszego serwisu.

Podobnie ma się rzecz z kontaktami. Na pewno miło będzie odczytana informacja (sms, maile) od warsztatu z zaproszeniem na wymianę opon, połączona z promocyjną usługą (mycia felg, przechowywania kół itp.) i kontrolą ważnych dla bezpieczeństwa systemów. W końcu już niedługo zacznie obowiązywać „etykietowanie” opon. Rozporządzenie 316 w sprawie wymogów homologacji pojazdów silnikowych w celu zwiększenia ich bezpieczeństwa przewiduje też wprowadzenie wymogów, które będą musiały zostać spełnione przez producentów pojazdów, poczynając od Systemów Kontroli Ciśnienia Powietrza w Oponach (TPMS) w samochodach osobowych.

Poprosiliśmy o komentarze i co ciekawsze (inne) spostrzeżenia od specjalistów z branży oponiarskiej. Rozwiązania służące aktywizacji firm, zwłaszcza z obszaru wsparcia w budowaniu trwałych relacji z klientami serwisów oponiarskich (tzw. e-mailing itp.) i innych form wzrostu konkurencyjności firm branży oponiarskiej są na pewno pierwszorzędną potrzebą.

Internet jest kluczowym narzędziem w wielu branżach, nie dziwi więc fakt, że wkracza także w branżę oponiarską. Z perspektywy użytkownika jest to zmiana na lepsze, ma on bowiem możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu i po korzystniejszych cenach. W internecie klient jest w stanie znaleźć opinię i porady na temat opon, więc jego wizyta w serwisie oponiarskim teoretycznie ogranicza się tylko, i aż do montażu opon.

Celowo używam słowa „aż”, ponieważ konieczność wizyty w serwisie jest, moim zdaniem, kluczowa dla rozwoju nowoczesnego warsztatu oponiarskiego. Na rynku widać już trend, że zwycięsko z bitwy o klienta wyjdą te warsztaty, które połączą stacjonarny serwis ze sprzedażą internetową.

Skoro klient musi przyjechać do serwisu na zmianę opon, zapewne chętniej skorzysta z „połączonej usługi”, w której kupując opony przez internet będzie mógł od razu umówić się na wymianę opon w dogodnym dla niego terminie. Możliwe, że w związku z tym dla mniejszych serwisów warunkiem przetrwania będzie przystąpienie do sieci warsztatów. Mam na myśli nowo powstające sieci związane z detaliczną sprzedażą internetową, a nie istniejące od lat związane głównie z obsługą aut flotowych.13581 left


Pewność biznesu ma znaczenie. Oferta zatowarowania KOŁO daje możliwość prolongaty zapłaty na rok. To oznacza dla serwisu odłożenie w czasie zapłaty za ogumienia i gwarancję dostaw. Dlaczego warto o tym wiedzieć? Bo już dziś zaczyna brakować opon budżetowych. Na rynku przybywa też pojazdów, które w zależności od wersji silnikowej i homologacji wymagają różnych rozmiarów opon. Z koncernowych marek już mamy informację, że zabraknie najpopularniejszych rozmiarów, jak np. 195/16. My tymczasem składamy zamówienia na zimowe opony już w maju. Pojawia się tendencja, by kupować i przechowywać kompletne koła: opony z felgami. Warto więc obserwować trendy i warto korzystać z doświadczenia wielkich graczy na rynku. Projekt KOŁO to wydzielona jednostka zajmująca się sprzedażą ogumienia, felg i wszelkich akcesoriów wulkanizacyjnych, jak ochronne łańcuchy. Kiedyś producenci przewidywali, że popyt na marki „środek” i „premium” będzie rósł. Dziś pojawia się problem z półką budżetową, bo już zaczyna brakować takiego ogumienia na rynku. Producenci mają problem, bo w czasach kryzysu pozamykali fabryki i teraz ciężko im uruchomić moce produkcyjne. Oczywiście, surowiec stał się droższy, bo kauczuk naturalny poszedł w górę. Średnia ważona cen wzrosła aż o 19 proc. w skali roku!13582 left


Od dłuższego już czasu obserwujemy ogromny wpływ internetu na każdy sektor branży handlowej. Jest to proces nieunikniony i nieodwracalny. Wiemy z doświadczenia naszej firmy, ale i głównie z obserwacji naszych klientów-wulkanizatorów, że fakt ten dość mocno odbił się na ich udziale w sprzedaży asortymentu oponiarskiego. Coraz mniej jest klientów, którzy hołdują sprzedaży „face to face”, ale na szczęście wulkanizatorstwo to głównie usługa. Żaden, nawet najbardziej po-pularny, portal internetowy nie wymieni nam opon i nie wyważy kół. Tu właśnie należy szukać swojej szansy. Profesjonalna, miła i wykonana na dobrym sprzęcie usługa nadal pozostaje wartością niewymierną. Warto iść w tym kierunku i oferować dodatkowe usługi, które nie wymagają wielkiego nakładu finansowego: serwis klimatyzacji, drobna mechanika, przechowanie opon itp. Rynek handlu i usług jest bardzo selektywny i na dłuższą metę mogą na nim zaistnieć tylko profesjonaliści.13583 left


Ciężko się nie zgodzić z tym stwierdzeniem. Sklepy internetowe mogą sobie pozwolić na niższe ceny, ponieważ rotacja opon jest dość wysoka, przez co ich zakup jest dużo tańszy. Poza tym, ich koszty są dużo niższe. Serwis przyciąga klienta natychmiastową dostępnością opony oraz szybkością wymiany na miejscu. Oczywiście, stawia się tu na większy zysk z usługi. Ważnym w uzyskaniu i utrzymaniu klienta jest kontakt osobisty, renoma zakładu oraz dostępność ogumienia. W serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta S.A. staramy się spełnić wszystkie te warunki. Wielu klientów ceni sobie osobistą możliwość dobrania opony według własnych potrzeb, a na te pytania jesteśmy w stanie dokładnie odpowiedzieć i doradzić. Nasza firma prowadzi akcje mailingowe, jest w stałym kontakcie z klientami. Ponadto, posiadamy warsztat samochodowy wraz z rozbudowanym zapleczem do obsługi samochodów, co pozwala na kompleksową obsługę klienta i łączenie promocji.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony