Klimatyzacja

ponad rok temu  10.06.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Klimat dla flot

Legnicka firma Omnimoto to duży serwis o szerokim wachlarzu usług. Właściwie łatwiej powiedzieć, czym nie zajmuje się ta placówka, niż wyliczać wszystkie specjalności. Jedną z nich jest obsługa klimatyzacji. Jako autoryzowany serwis Volvo i Renault Omnimoto z zasady musi być w stanie zająć się wszystkimi elementami nowoczesnej ciężarówki, w tym układami klimatyzacyjnymi. Chociaż w okolicy znajduje się sporo podobnych warsztatów, to Omnimoto wyróżnia się na ich tle odmiennym podejściem do klienta.

W wielu placówkach zajmujących się naprawami układów klimatyzacyjnych obowiązuje zasada – wysoka jakość za niską cenę. Niestety, jest to niemożliwe z ekonomicznego punktu widzenia, bowiem wiedza, sprzęt i materiały eksploatacyjne w tej dziedzinie kosztują. Z kolei klienci częstokroć poszukujący najtańszych rozwiązań nie rozumieją, że usługa za 50 złotych bez fachowego przeglądu to strata czasu, pieniędzy i nerwów. W tak niskiej kwocie nie można sobie pozwolić na jakość. „Nabicie klimy” bez sprawdzenia źródeł wycieków, odkażenia i regulacji – to dość częsta praktyka wielu serwisów. Jest to – owszem – ukłon w stronę klienta, ale nie są to stawki poparte rachunkiem ekonomicznym czy profesjonalizmem.
Dlatego w Omnimoto życzliwie, ale stanowczo odmawia się wykonywania tak nisko wycenionych usług i mimo tego nie narzeka się na brak pracy. Trzon klientów naprawiających układy klimatyzacyjne stanowią klienci flotowi: firmy transportowe, kamieniołomy i wielkoobszarowi rolnicy. Tego typu zleceniodawcy bardzo cenią sobie profesjonalizm i często wyznają zasadę, że odpowiednia jakość musi kosztować. Wynika to oczywiście z wyższych stawek, jakie osiągają (na przykład wielkie firmy transportowe), ale i z dalekosiężnego spojrzenia na biznes. Operator logistyczny dostarczający ładunki w Europie z dokładnością do 15 minut, dysponujący flotą ciężarówek udostępnioną mu w ramach wynajmu długoterminowego, jest zobowiązany umową do korzystania z kompleksowej obsługi gwarancyjnej, więc musi korzystać z równie profesjonalnych placówek serwisowych. Wymieniając flotę na nowe pojazdy, po ustalonym okresie eksploatacji, jest zobowiązany do wykazania się odpowiednią troską w okresie użytkowania. Chodzi o to, aby wynajmujący wiedział, co przejmuje po użytkowniku i w jakim stanie. To z kolei ułatwia importerowi sprzedaż takich pojazdów na rynku samochodów używanych.
Osobną grupą są kamieniołomy i rolnicy. Oni także korzystają z bardzo drogich maszyn, które nie mogą dojechać do serwisu z uwagi na chociażby ich rozmiary. W sezonie budowlano-rolniczym każda awaria to poważne straty. Często też użytkownicy maszyn kopalnianych i rolniczych w szczycie pracują nawet po 20 godzin, dlatego dobry klimat w kabinie operatora to standard. Normą jest, że od maja zaczynają się telefony z zapotrzebowaniem na usługi od rolników i górników. Z uwagi na duży udział prac w terenie w Omnimoto planowany jest zakup kolejnego, trzeciego już, pojazdu serwisowego.


Jakie naprawy układów klimatyzacyjnych najczęściej wykonuje Omnimoto? W grupie klientów poszukujących oszczędności są to „poprawki” po niefachowych usługach. Często zbyt duża ilość gazu w nieszczelnej instalacji uszkadza sprężarkę. Uszkodzenia występujące u wszystkich użytkowników to przetarte rurki, niedrożność kanałów czy zablokowane zawory. W każdym przypadku Omnimoto wykonuje wstępny przegląd całej instalacji – tylko w taki sposób można „namierzyć” faktyczny powód awarii. W trakcie dezynfekcji obowiązkowo wymieniany jest filtr przeciwpyłkowy. Najczęściej stosowane jest ozonowanie, ale jeżeli klient sobie życzy, aby po tym zabiegu pozostał miły zapach, stosowane są odpowiednie środki. Jest to o tyle ciekawe, że ozonowanie nie pozostawia po sobie zapachów, a większość klientów organoleptycznie ocenia jakość wykonanej usługi.
Jakie problemy przeszkadzają legnickiej firmie w serwisowaniu klimatyzacji? Utrudnieniem jest spadająca jakość elementów tych układów. Nawet po masie niektórych z nich widać, że dosięgło je oko księgowego. Nic dziwnego, że szybciej ulegają one nie tylko awariom, ale i całkowitemu zniszczeniu. Podobnie jest, niestety, z narzędziami do napraw klimatyzacyjnych. Jakość tych maszyn także systematycznie spada. Owszem, są coraz piękniejsze, ale nietrwałe. Najlepiej w Omnimoto sprawuje się stary sprzęt. Jest on odporny na transport w samochodzie serwisowym i niezawodny. Długo także trwało znalezienie stacji obsługi klimatyzacji, która z natury przystosowana była do mocowania w samochodzie serwisowym.
Trudność sprawia także pozyskanie pracowników z odpowiednim doświadczeniem i wykształceniem kierunkowym. Dlatego Omnimoto stawia na wewnętrzne kształcenie kilku uczniów. Co ciekawe, znaleziono ich w Ochotniczym Hufcu Pracy, a nie w Technikum Samochodowym. Zatrudniono także dwóch specjalistów z Ukrainy – kompetentnych i doświadczonych. Mając takie zaplecze, łatwiej obsługiwać klimatyzacje w równie profesjonalnych flotach.

Grzegorz Teperek

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony