Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Klimatyzacje samochodowe

W ostatnich kilku latach odnotuje się znaczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych wyposażonych w klimatyzację.

Producenci samochodów poprzez swoje sieci dealerskie prześcigają się w okresie wiosenno-letnim w promocjach polegających na sprzedaży aut klasy niższej z klimatyzacją gratis. Natomiast model klasy średniej lub wyższej z klimatyzacją na pokładzie to już prawie standard. Kupując samochód z drugiej ręki również zwraca się dużą uwagę na poziom wyposażenia. Kupując auto klasy średniej lub wyższej poszukuje się auta z klimatyzacją. Tak więc widać, iż ilość klimatyzacji samochodowych, które podlegają obsłudze z roku na rok znacznie wzrasta.

Mówiąc o obsłudze serwisowej układu klimatyzacji trzeba mieć na myśli dwa przypadki, w których powinna się ona odbyć. Pierwszy przypadek jest oczywisty dla wszystkich: układ jest uszkodzony i trzeba dokonać jego naprawy. Drugi przypadek, to coroczny przegląd serwisowy instalacji, obligatoryjny w kilku krajach Europy Zachodniej, natomiast jeszcze niestety nie w Polsce. Przykre jest to, że nie tylko sami użytkownicy pojazdów nie zdają sobie sprawy o konieczności dokonywania takich przeglądów, ale i Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO), jak również niezależne warsztaty samochodowe, podchodzą do tego tematu bardzo lekceważąco. Zdarza się często, iż stacja ASO nie wspomina ani słowem klientowi o tym, iż przegląd klimatyzacji widnieje w instrukcji obsługi samochodu jako obligatoryjny.
Powodów dokonywania corocznych przeglądów układu klimatyzacji jest kilka.
Pierwszy powód to konieczność dezynfekcji kanałów nawiewu powietrza oraz konieczność wymiany kabinowego filtra przeciwpyłowego. Duże różnice temperatur w kanałach powietrznych powodują zawilgocenie układu, a w konsekwencji powstawanie grzybów. Wymiana filtra przeciw pyłkowego i dezynfekcja kanałów powietrznych przy użyciu specjalnych, powszechnie dostępnych środków chemicznych, to zabiegi podnoszące sprawność układu, zapobiegające przedostawaniu się nieprzyjemnych zapachów, zagrzybionego powietrza do wnętrza pojazdu.
Drugi powód to konieczność wymiany filtra osuszacza, osuszanie, oczyszczanie, sprawdzenie szczelności, uzupełnienie oleju i napełniania części hydraulicznej układu klimatyzacji. Każdy wie, iż niedokonanie wymiany zużytych klocków hamulcowych, oleju silnikowego jest zgubne w skutkach, natomiast nie każdy wie, iż brak okresowej obsługi części hydraulicznej prowadzi do obniżenia wydajności układu klimatyzacji, przyspieszonego zużycia komponentów układu np. sprężarki, zaworu rozprężnego itp. W ciągu roku w sprawnym układzie klimatyzacji następuje 15-20% naturalny ubytek czynnika chłodzącego. Bagatelizowanie obsługi części hydraulicznej układu przez warsztaty samochodowe najczęściej jest spowodowane brakiem wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Urządzeniem, które w pełni w sposób automatyczny dokonuje obsługi układu klimatyzacji to nowa stacja napełniania Air-Check Matic firmy Magneti Marelli.
Air-Check Matic dokonuje absorpcji czynnika chłodniczego, jego oczyszczania, osuszania, separacji oleju. Czynnik chłodniczy w pełni nadaje się do ponownego użycia zachowując wszystkie swoje parametry. Stacja dokonuje pomiarów ilościowych odciągniętego czynnika i oleju. Air-Check Matic dokonuje osuszania układu klimatyzacji samochodowej, sprawdzania szczelności, wprowadzania nowego oleju, napełniania układu czynnikiem chłodniczym. Stacja wszystkie opisane procesy wykonuje całkowicie automatycznie. Zadaniem obsługującego jest jedynie podanie do informacji stacji marki, modelu (wersji) samochodu. Air-Check Matic korzystając z zawartej w nim bazy danych prowadzi proces obsługi układu wprowadzając odpowiednie ilości oleju i czynnika chłodniczego. Stacja potwierdza sprawność układu i dokonanej obsługi w postaci obszernego wydruku zawierającego również szczegółowe informacje o przebiegu wykonanego procesu diagnostycznego. Każda operacja przeprowadzana przez stację może być sterowana ręcznie jeśli zaistnieje taka potrzeba.



mgr inż. Paweł Jędras








B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony