Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kluczowa współpraca

Przyspieszenia do “setki“ poniżej 10 sek osiągane kiedyś tylko przez sportowe samochody, obecnie uzyskuje wiele popularnych pojazdów. Aby samochody były również bezpieczne, konstruowane są coraz bardziej skomplikowane układy zawieszeń. Te skomplikowane mechanizmy wymagają jednak profesjonalnej i fachowej obsługi. Dlatego rola współpracy między producentem części a warsztatem jest coraz większa. Przykładem takiej współpracy jest wspieranie przez markę SACHS sieci warsztatów OSS – Original Sachs Service.

Do prawidłowego funkcjonowania nowoczesnych zawieszeń niezbędne jest stosowanie najwyższej jakości części zamiennych, wymienianych przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi. Dobrze wyposażony i bezpieczny warsztat powinien także posiadać informacje o nastawach takich zawieszeń – prawidłowy montaż zawieszenia warunkuje bowiem ustawienie właściwej geometrii pojazdu.



Skomplikowany procesu montażu zawieszenia można zobaczyć na przykładzie popularnego zawieszenia wielowahaczowego dla samochodów z grupy VW: Jeżeli montujemy śrubę górnego mocowania, trzeba pamiętać, by użyć właściwej długości śrub (w poszczególnych modelach są montowane śruby o długościach 95, 100 105 mm). Należy je wprowadzić od właściwej strony tak, by tylko w jedną stronę można było je później wyjąć. Górne mocowanie w tym zawieszeniu ma także różne nastawy: dla modeli VW Passat, Skoda Superb jest to 11 stopni, a w modelach Audi 7 stopni. Różne są także kąty ustawienia dolnych talerzy sprężyny: prawy ustawia się pod kątem 87 +- 2 stopnie, a lewy 65 +- 2 stopnie.



Tylko na podstawie tego przykładu można zrozumieć, jak wiele błędów może popełnić mechanik pozbawiony fachowych informacji ze strony producenta części. Drugim bardzo ważnym elementem jest użycie odpowiednich narzędzi do pracy przy zaawansowanych technicznie zawieszeniach. Co prawda, zawieszenia te zmontowane w całości kontrolują i trzymają koła z bardzo dużą siłą, ale ich poszczególne elementy są wykonane z wielką precyzją. Dlatego łatwo je odkształcić przy użyciu nieodpowiednich narzędzi lub metod montażu. W zawieszeniu wielowahaczowym do zdejmowania górnego zawieszenia powinien być użyty odpowiedni ściągacz, a tradycyjna metoda z zastosowaniem młotka może doprowadzić do całkowitego zniszczenia i utraty cennych właściwości tych elementów. Podobnie jest z połączeniami przegubów kulowych. Można je bezpiecznie zdemontować tylko przy pomocy odpowiednich narzędzi.



Warto pamiętać, że te przykłady dotyczą tylko jednego typu zawieszenia. Podobnie skomplikowane są jednak zawieszenia większości nowoczesnych pojazdów, dlatego oddając samochód do naprawy, warto mieć pewność, że warsztat dysponuje odpowiednimi narzędziami i ma odpowiednie wsparcie producenta oryginalnych części. Bez tego wsparcia nawet najlepszemu fachowcowi trudno będzie zagwarantować odpowiedni standard usług, zapewniający trwałość wymienianych części.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony