
Rynek serwisów oponiarskich i mechanicznych w Polsce dynamicznie ewoluuje, a sieć Premio skutecznie adaptuje się do nowych wyzwań. Wzrost sprzedaży usług serwisowych, rozwój digitalizacji oraz rosnące znaczenie klientów flotowych to tylko niektóre z kluczowych trendów ostatnich lat. Dodatkowo zmieniające się oczekiwania kierowców, postępująca elektryfikacja motoryzacji oraz wyzwania kadrowe stawiają przed branżą istotne pytania dotyczące jej przyszłości.
O tym, jak Premio odpowiada na te zmiany, jakie strategie rozwoju przyjęła sieć i czego możemy spodziewać się w kolejnych latach, rozmawiamy z Piotrem Nowakowskim, dyrektorem ds. sprzedaży detalicznej Goodyear w regionie Europy Wschodniej.
Za nami kolejny rok Premio w Polsce. Jak podsumowałby Pan minione 12 miesięcy pod względem rozwoju sieci w naszym kraju? Czy był to udany okres?
To był dobry i ważny rok, w czym pomogła rosnąca liczba rejestracji samochodów nowych (+16%), w szczególności wśród klientów instytucjonalnych (+9%), jak wynika z danych PZPM, którzy są strategicznym klientem Premio. Sieć zwiększyła sprzedaż, choć muszę przyznać, że nie bez wyzwań. W całym roku zanotowaliśmy istotny wzrost obrotów ze sprzedaży usług, w szczególności depozytu opon i mechaniki samochodowej, które rosły dwucyfrowo. Najsilniejszy trend wzrostowy zauważalny był w przychodach z kategorii zimowych opon osobowych, w szczególności tych o rozmiarze ponad 18 cali. Dalszy rozwój sprzedaży internetowej i postępująca integracja kanałów sprzedaży internetowej ze sprzedażą w punktach serwisowych były kluczowe dla dotarcia do szerszego grona konsumentów. Jednocześnie sieć zmuszona była skonfrontować się z rosnącymi kosztami pracy, oscylującymi wokół 7%, i niedoborem wykwalifikowanych mechaników, z czym zmagała się ponad połowa naszych sieciowych partnerów.
Podsumowując, wzrost przychodów, optymalizacja pracy serwisów i realizowane z sukcesem projekty strategiczne, mające polepszyć doświadczenie konsumenta, dają nam silne podstawy do działania w 2025 r.
W przyszłym roku Premio będzie obchodziło 20-lecie obecności w Polsce. Jak oceniłby Pan dynamikę rozwoju konceptu w minionych latach? W jakim okresie ten rozwój był najszybszy i czym był podyktowany?
Lata 2006-2010 upłynęły pod znakiem intensywnej ekspansji sieci. Punktem zwrotnym był rok 2010, kiedy osiągnęliśmy poziom 100 lokalizacji na terenie Polski. Był to z pewnością okres najbardziej dynamicznego wzrostu. W latach 2010-2020 mierzyliśmy się ze zmianą preferencji konsumentów dążących do maksymalnego uproszczenia i przyspieszenia zakupu produktów i usług, co stymulowało dalszy rozwój oferty mechaniki samochodowej i usług mobilnych dla flot pojazdów ciężarowych w naszej sieci. Równolegle na rynku postępował dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej, który przyniósł transparentność cen i przejście części klientów z punktu serwisowego do internetu. Wymusiło to wprowadzenie sprzedaży internetowej w sieci i zainicjowało proces digitalizacji, umożliwiającej bardziej świadome i zdyscyplinowane zarządzanie sprzedażą, serwisowaniem i kosztami operacyjnymi. W tym okresie konsumenci zaczęli preferować zakupy w dużych serwisach o dobrej jakości, co sprzyjało dalszemu rozwojowi Premio. Właściciele wielu serwisów stanęli przed dylematem, w jakiej formule kontynuować działalność w tym zmieniającym się środowisku biznesowym. Obecne już na polskim rynku międzynarodowe sieci franczyzowe oferowały konkurencyjne standardy i jednocześnie możliwość przeniesienia wysiłku prowadzenia części działań operacyjnych z franczyzobiorców na centralę sieci. Rynek warsztatów samochodowych i serwisów oponiarskich w tym okresie podlegał silnej konsolidacji.
Ostatnie lata (2020-2024) i pandemia to przede wszystkim okres przyspieszonego rozwoju sprzedaży internetowej i wzmacniania modelu hybrydowego, czyli połączenia sprzedaży stacjonarnej z internetową. Premio podążało też za wymogami rynku flotowego, kontynuując rozwijanie systemów zarządzania flotą samochodów osobowych (Fleet On-line Solution) oraz oferując flotom pojazdów ciężarowych portfolio rozwiązań obniżających koszty użytkowania opon w oparciu o nowoczesne narzędzia i zaawansowane algorytmy (Goodyear Total Mobility). Postępująca digitalizacja sieci Premio – poza wprowadzaniem kolejnych rozwiązań IT – oferuje pełną integrację wszystkich systemów informatycznych, umożliwiając swobodny przepływ danych bez konieczności ich wielokrotnego wprowadzania pomiędzy systemami (np. dane wpisane w systemie flotowym pojawiają się automatycznie w systemie fakturowym). Koncepcja franczyzowa Premio stała się dojrzałym programem wsparcia rozwoju biznesu detalicznego w branży motoryzacyjnej.
Komentarze (0)