Klientom warsztatu zawsze polecaj olej wskazywany przez producenta silnika
Oto kodeks dobrego kierowcy, który warto implementować wśród klientów. Przestrzeganie tych zapisów zwiększa satysfakcję kierowców i gwarantuje stałe, ale proste zlecenia warsztatom.
1. Nie „gazuj” silnika bezpośrednio po uruchomieniu. Silniki wyposażone są w łożyska ślizgowe, które potrzebują oleju do pracy. Pompa oleju, w zależności od temperatury, lepkości oleju i stanu silnika, potrzebuje od 2 do 10 s, aby dostarczyć go do najdalszych węzłów smarowania.
2. Wymieniaj olej co każde 10 000- -15 000 km. Dłuższe interwały mogą być zachowane tylko przy jeździe autostradowej. W innym wypadku nie warto oszczędzać. Zalecenia producentów co do trybu „long life” są efektem presji firm flotowych i nie są technicznie uzasadnione.
3. Nie jeźdź na zbyt niskich obrotach. Taka eksploatacja niszczy łożyska wału korbowego, koła zębate w skrzyni biegów i przyczynia się do powstawania nagaru. W takich warunkach wzrastają naciski na łożyska i koła zębate, a ciśnienie oleju w silniku pozostaje bardzo niskie.
4. Do prawidłowej pracy silnik musi być raz na około 1000 km mocno obciążony. Można to zrobić na 3 lub 4 biegu na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Wystarczy przejechać kilka kilometrów z wyższymi obrotami na niskim przełożeniu. Taki zabieg przyczyni się do „odetkania” DPF-a i pozwoli wypalić nagary z denka tłoka, rowków pierścieni, mechanizmu zmiennej geometrii turbosprężarki i innych elementów silnika.
5. Zawsze stosuj olej zalecany przez producenta silnika. Nie eksperymentuj z jego lepkością. Zbyt mała lepkość może doprowadzić do zatarcia silnika, a zbyt duża przyczynia się do zwiększonego spalania i problemów z filtracją.
6. Regularnie przed każdą wymianą oleju płucz silnik preparatem Liqui Moly Engine Flush nr 2662. Zabieg ten pozwoli zachować wnętrze silnika w nienagannym stanie, a czysty silnik to mniejsze spalanie paliwa i oleju oraz większa kompresja i moc.
7. Regularnie przy każdym przeglądzie sprawdź stan czystości zaworu EGR, odmy i kolektora dolotowego. Zanieczyszczenie któregokolwiek z tych elementów przyczynia się do zanieczyszczania silnika. W razie konieczności wyczyść wskazane podzespoły preparatami Liqui Moly.
8. Nie wyłączaj silnika bezpośrednio po forsownej jeździe. Takie zachowanie niszczy ułożyskowanie turbosprężarki.
9. W silniku Diesla regularnie czyść układ wtryskowy za pomocą preparatów Liqui Moly – Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666. Złe rozpylanie paliwa to główna przyczyna tworzenia nagaru i zatykania EGR-u i DPF-a. Brudne wtryskiwacze są powodem dymienia i tworzą sadzę, która dostaje się do oleju i zwiększa zużycie paliwa. Czyszczenie wtryskiwaczy może być skuteczną alternatywą dla mechanicznej regeneracji tych elementów.
10. Serwisuj swój samochód w jednym z warsztatów Liqui Moly Pro Line Serwis.
Piotr Mering
Liqui Moly Polska Sp. z o.o.
Komentarze (0)