Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Kodowanie wtryskiwaczy z wykorzystaniem testera Solus Pro firmy Snap-on
Obecne samochody mają bardzo rozbudowane układy sterowane elektronicznie, w nowszych modelach znajduje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt sterowników. Fakt ten pociąga za sobą konieczność stosowania odpowiednich narzędzi (testerów diagnostycznych), które umożliwią nam obsługę współczesnych samochodów. Czasy testerów odczytujących tylko kody błędów dawno się skończyły. Do naprawy samochodu niezbędne jest urządzenie, które umożliwi nam wykonanie procedur serwisowych, takich jak adaptacje czy kodowania. Takim właśnie narzędziem jest tester Solus Pro firmy Snap-on.

Jedną z częściej wykonywanych czynności serwisowych w samochodach z silnikiem Diesla jest wymiana/naprawa wtryskiwaczy. Nie wystarczy zamontowanie nowych wtryskiwaczy, należy je jeszcze zakodować. Z czego to wynika? Ciągły rozwój techniki i technologii stosowanych w motoryzacji w dużym stopniu wymuszany jest przez normy prawne narzucane na producentów samochodów. Bardzo duży nacisk kładzie się na ekologię, a co za tym idzie na normy emisji spalin. Spełnienie rygorystycznych wymagań emisji spalin wymagało wprowadzenia takich rozwiązań, które umożliwiają dokładniejszą kontrolę procesu spalania – jest to system common rail, który umożliwia precyzyjne dozowanie ilości i czasu podawania paliwa do cylindra. Uzyskuje się to poprzez zastosowanie kilku etapów wtrysku (wtrysk pilotujący, wtrysk zasadniczy oraz kilka wtrysków dopalających) zamiast jednego, jak to miało miejsce w konwencjonalnych konstrukcjach silników Diesla. Rozwiązanie to zapewnia o wiele lepszą kontrolę nad procesem spalania i dzięki temu uzyskano redukcję emisji spalin, wzrost mocy, zmniejszenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie hałasu. W systemie tym stosuje się wtryskiwacze o nowej konstrukcji, które są w stanie w bardzo krótkim czasie podawać bardzo dokładnie zadane ilości paliwa. Dla zobrazowania: wtryskiwacze systemu common rail są w stanie podawać tak małą dawkę paliwa jak 1 mm³ (dla porównania kropla deszczu ma objętość 30 mm³). Najnowsze wtryskiwacze common rail są jeszcze dokładniejsze – konstrukcję mechaniczną (sprężyna i elektromagnes) zastąpiono elementem piezoelektrycznym, dzięki temu uzyskano jeszcze dokładniejsze dawkowanie paliwa (szybszy czas reakcji wtryskiwacza). Ponieważ wtryskiwacze systemów common rail są zbudowane z bardzo precyzyjnych elementów, żaden producent nie jest w stanie wykonać wszystkich wtryskiwaczy na linii produkcyjnej w tej samej klasie dokładności. Problem ten rozwiązano wprowadzając klasyfikację wtryskiwaczy – na obudowie każdego wtryskiwacza jest zapisany kod, który zawiera w sobie informację o klasie dokładności. Sterownik silnika przechowuje w swojej pamięci informacje o klasie dokładności każdego z wtryskiwaczy, dzięki temu wie jakie zastosować korekcje dawki paliwa dla każdego z wtryskiwaczy i dzięki temu uzyskujemy takie same warunki spalania w każdym z cylindrów, a w rezultacie równą i spełniającą warunki ekologii pracę silnika.


Problem pojawia się, gdy musimy wymienić zużyty/zepsuty wtryskiwacz. Montując nowy lub regenerowany, mamy małe szanse, że będzie on wykonany w tej samej klasie dokładności co poprzednio wymontowany. Tutaj pojawia się konieczność „zakodowania wtryskiwacza”. Czynność ta polega na przesłaniu do sterownika silnika informacji o tym, jakiej klasy dokładności został zamontowany nowy wtryskiwacz – dzięki temu sterownik wie jaką korekcję dawki paliwa dla niego zastosować. Do jego zaprogramowania w sterowniku potrzebujemy odpowiedniego narzędzia – testera diagnostycznego, który będzie obsługiwał tę funkcję dla danego samochodu. W roli takiego narzędzia bardzo dobrze sprawdza się tester Solus Pro firmy Snap-on, który ma funkcje kodowania wtryskiwaczy common rail (zarówno klasycznych, jak i piezoelektrycznych) dla większości producentów samochodów europejskich oraz azjatyckich. Co ważne, procedury kodowania są w testerze Solus Pro bardzo dokładnie krok po kroku opisane. Dzięki temu użytkownik ma pełną informację: kiedy funkcję kodowania powinien wykonać, jakie warunki muszą być spełnione oraz opisane są kolejne etapy procedury. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości dostępna jest bezpłatna infolinia techniczna, z której mogą korzystać użytkownicy testerów.

Na rys. 1-4 pokazaną są przykładowe procedury kodowania wtrysków za pomocą testera Solus Pro dla Forda, oraz VW i Mazdy. Dzięki obsłudze funkcji kodowania wtryskiwaczy w zdecydowanej większości samochodów jeżdżących po naszych drogach, tester Solus Pro firmy Snap-on jest niezbędnym narzędziem w każdym nowoczesnym warsztacie samochodowym.

Piotr Loranc
Snap-on Diagnostics

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony