Paliwa i oleje

ponad rok temu  25.10.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Kolejna rewolucja w świecie olejów  wyczynowych Motul 300V

Wyczynowy olej Motul 300V poprawia osiągi silnika poprzez zmniejszenie tarcia wewnętrznego

Czy to w wyścigach, czy na drodze, od 50 lat jedna nazwa jest synonimem sukcesu: Motul 300V. Od 1971 roku ta seria produktów kojarzy się z licznymi sukcesami w sportach motorowych na wszystkich    torach wyścigowych świata, osiągniętymi w najtrudniejszych warunkach i na granicy możliwości technicznych.

Od momentu powstania 50 lat temu oleje serii 300V są stale ulepszane. Dotychczasowa seria 300V obecna jest na rynku już 10 lat, a teraz – po kilku latach rozwoju w ścisłej współpracy z renomowanymi zespołami z całego świata – Motul z dumą prezentuje nową serię produktów 300V do samochodów. Jej globalna premiera odbyła się w trakcie Le Mans 24 2021, najsłynniejszego wyścigu wytrzymałościowego na świecie.
Motul zdaje sobie sprawę, że oleje 300V używane są nie tylko przez zawodowców, ale nawet częściej przez tunerów i posiadaczy samochodów o wysokich osiągach czy w samochodach wykorzystywanych na co dzień. Rozwiązania techniczne stosowane w samochodach codziennego użytku stawiają dodatkowe wymagania olejom wyczynowym. Motul postanowił wyjść naprzeciw użytkownikom takich pojazdów i dostosował skład chemiczny olejów do trudnych wymagań nowoczesnej motoryzacji.

Konieczność dopasowania olejów do nowych problemów technicznych i ograniczeń dotyczących formulacji środków smarnych związana jest przede wszystkim z:

  • nowymi technologiami silnikowymi (zjawisko LSPI, downsizingowe silniki doładowane),
  • nowymi systemami oczyszczania spalin wraz z filtrami cząstek stałych (DPF i GPF),
  • nowymi rodzajami paliw (np. biopaliwa, takie jak etanol i inne biokomponenty),
  • nowymi lepkościami wymaganymi w nowoczesnych silnikach (0W-16, 0W-30...).

Nowa seria Motul 300V to nie tylko udoskonalony skład chemiczny, ale także zupełnie nowe dla tej serii produktów klasy lepkości oraz zmodyfikowana segmentacja linii produktów, które zostały wprowadzone w celu zaadresowania nowych grup docelowych i ułatwienia odpowiedniej komercjalizacji.
Obecna gama to aż 12 klas lepkości pogrupowane w trzech segmentach:

  • Motul 300V Power: 0W-8, 0W-16, 0W-20, 0W-30, 5W-30;
  • Motul 300V Competition: 0W-40, 5W-40, 10W-40, 5W-50, 15W-50;
  • Motul 300V Le Mans: 10W-60, 20W-60.

Motul 300V Power
Gama Power obejmuje klasy o niskiej lepkości – od 0W-8 do 5W-30. Zapewnia maksymalne osiągi i jest odpowiednia do silników, które w małym stopniu rozcieńczają olej niespalonym paliwem.

Motul 300V Competition
Seria Competition obejmuje klasy o wysokiej lepkości – od 0W-40 do 15W-50. Oferuje najlepszy kompromis między osiągami a niezawodnością i jest odpowiednia do silników narażonych na średnie rozcieńczenie oleju niespalonym paliwem.

Motul 300V Le Mans
Seria Le Mans składa się z klas o bardzo wysokiej lepkości – 10W-60 i 20W-60. Zapewnia maksymalną niezawodność i jest odpowiednia do silników narażonych na duże rozcieńczenie oleju niespalonym paliwem.

Dzięki ulepszonemu składowi chemicznemu nowe produkty oferują wiele zalet nawet w porównaniu do dotychczasowej rodziny 300V.

Wyższe osiągi i niezawodność
Nowy wyczynowy olej Motul 300V poprawia osiągi silnika poprzez zmniejszenie tarcia wewnętrznego. Nowa formuła zapewnia sprawdzony wzrost mocy i momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowej.
Motul 300V chroni silnik bez uszczerbku dla osiągów, redukując zużycie podzespołów i gwarantując wysoką odporność na ścinanie, zapewnia maksymalną odporność filmu olejowego nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, zarówno w wyższych, jak i niższych temperaturach.
Dzięki nowej technologii rewolucyjnych olejów estrowych po raz pierwszy udało się opracować olej wyczynowy, który daje jeszcze lepsze parametry pracy zarówno w silniach o dużym momencie obrotowym, uzyskiwanym przy bardzo niskich prędkościach obrotowych, jak i w tych uzyskujących ogromne moce przy bardzo wysokiej prędkości obrotowej wału korbowego. 
Niskie tarcie wewnętrzne przy niskich prędkościach obrotowych gwarantuje większy moment obrotowy już od najniższych wartości obrotów wału korbowego. Zoptymalizowana kontrola tarcia pozwala z kolei na przeniesienie wyższego momentu obrotowego w porównaniu nawet do dotychczasowych olejów serii 300V.
Wyższa odporność na ścinanie, która jest kluczowa w zastosowaniach wyczynowych, oznacza bezpieczniejszą pracę przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. Odporność na ścinanie to zachowanie lepkości oleju na stałym poziomie przez cały okres pomiędzy jego wymianami, a jest to możliwe dzięki nadzwyczajnej odporności mechanicznej cząsteczek nowego oleju bazowego na działanie sił ścinających generowanych w silniku.

Zalety zastosowania nowego 300V w warunkach wyścigowych w szybkoobrotowych silnikach to:

  • jeszcze niższe tracie wewnętrzne oleju przy wysokich prędkościach obrotowych, które gwarantuje wyższą moc silnika;
  • wyższa odporność na utlenianie – gwarantuje dłuższy czas pracy oleju i utrzymanie jego parametrów smarnych i ochronnych w całym okresie między wymianami;
  • wyższa czystość silnika także gwarantuje utrzymanie maksymalnych parametrów silnika przez dłuższy czas, a poza tym pełne parametry smarowania bez utraty ciśnienia smarowania i blokowania pierścieni tłokowych, nawet w najwyższych temperaturach pracy.

Wszystkie parametry oleju dotyczące wzrostu osiągów silników i ich niezawodności zostały sprawdzone na wielu polach, zarówno podczas testów stanowiskowych i silnikowych w laboratoriach, jak i w prawdziwych wyczynowych silnikach pracujących w warunkach rajdów offroadowych, aż po najbardziej wymagające wyścigi torowe.

Z pozostałych zalet warto wymienić:

  • mniejsze zużycie mechaniczne silnika – kontrola zużycia tłoków, łożysk, korbowodów, wału korbowego, skrzyni biegów. Nowy 300V wykazał zmniejszenie zużycia w ekstremalnych warunkach pracy – Toyota Land Cruiser V8 Diesel w trakcie rajdu Dakar 2020 i 2021;
  • mniejsze opory rozruchu zimnego silnika – nowy 300V wykazuje do 30% niższą lepkość CCS (symulator zimnej skrzyni korbowej, test stanowiskowy);
  • lepsza odporność na ścinanie – nowy 300V oferuje pod tym względem do 50% lepsze wyniki w porównaniu do poprzedniej serii. Z racji doskonałej kontroli lepkości w ekstremalnych warunkach zapobiega spadkowi lepkości i dzięki temu utrzymuje wymagane stabilne ciśnienie smarowania nawet przy bardzo dużych przebiegach;
  • lepsza odporność termiczna i stała ochrona silnika w całym zakresie temperatur – nowy 300V wykazuje do 30% mniejsze odparowania oleju, co skutkuje jeszcze niższym jego zużyciem przez silniki;
  • podczas testów na hamowniach zaobserwowano wzrost mocy (+4,7% w silnikach Midori R32 GT-R [RB26DETT], +1,6% w silnikach Motul BMW M8 GTE – IMSA).

Zrównoważony
Motul 300V zawiera w 100% syntetyczne estrowe bazy olejowe uzyskiwane z odnawialnych organicznych surowców wykonanych z niekopalnych materiałów. Nowe komponenty organiczne używane do reakcji syntezy chemicznej, podczas której powstają oleje bazowe, pozwalają na zminimalizowanie wpływu na środowisko naturalne. Dzięki temu producent był w stanie zmniejszyć emisję CO2 podczas procesu produkcyjnego o 25%. Wybierając estry spośród innych syntetycznych i organicznych olejów bazowych o najwyższych parametrach i łącząc je z innowacyjnym pakietem dodatków, Motul opracował idealną synergię, której celem jest zwiększenie osiągów i ochrony silnika. Ponadto produkcja rewolucyjnej jakości olejów wyczynowych Motul 300V nie tylko gwarantuje najlepsze do tej pory parametry jakościowe oleju, ale także pomaga chronić środowisko.

Pełna kompatybilność
Motul 300V spełnia wymagania nowoczesnych silników: jest kompatybilny z układami oczyszczania spalin, takimi jak filtry cząstek stałych i katalizatory, z biopaliwami (zwłaszcza etanolem, nawet do 85% zawartości w paliwie), zabezpiecza również przed zjawiskiem LSPI (niskoobrotowy przedwczesny zapłon, niekontrolowany przedwczesny zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej przy niskiej prędkości z dużym obciążeniem), występującym bardzo często w nowoczesnych silnikach o bezpośrednim wtrysku benzyny.
Nowy skład chemiczny rodziny 300V to do 13% mniej popiołu siarczanowego. Obecny poziom zawartości substancji popiołowych daje gwarancję bezpiecznego używania nowych olejów 300V także w silnikach wyposażonych w filtry cząstek stałych, zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla.

Naukowcy nie spoczywają na laurach. Po raz kolejny udało się udowodnić, iż poprawianie nawet najlepszych produktów jest możliwe. Dzięki temu już teraz wielu użytkowników wyjątkowych pojazdów może sprawdzić wszystkie zalety nowych olejów 300V we własnych silnikach.

Tekst i fot. Motul

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Już od 1971 r. seria Motul 300V kojarzy się z licznymi sukcesami w sportach motorowych na wszystkich torach wyścigowych świata
Globalna premiera nowej serii produktów 300V odbyła się w trakcie tegorocznego Le Mans 24
Motul 300V spełnia wymagania nowoczesnych silników

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony