Żarówki halogenowe to w motoryzacji najczęściej stosowany typ oświetlenia. Nie oznacza to jednak, że konstrukcje oferowane obecnie w sprzedaży zupełnie się nie zmieniły. Systematyczny rozwój nowych technologii znacząco poprawił ich parametry, przede wszystkim poprzez wydłużenie wiązki światła i podniesienie temperatury barwowej. Jednak nie uda się ich zrównać do wartości lamp ksenonowych czy zestawów zbudowanych z diod LED.
– Inżynierowie opracowali więc konstrukcję hybrydową – pozostawili trzon żarówki halogenowej, a w miejscu szklanej bańki i żarnika zamocowali aluminiowy korpus z układem wysoko wydajnych diod LED – tłumaczy Wioletta Pasionek, marketing manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marek Narva i Philips. – To rozwiązanie ma kilka unikalnych cech, które podnoszą ich wartość użytkową. To przede wszystkim możliwość bezpośredniego zamontowania tych retrofitów w gniazdach lamp przeznaczonych do żarówek halogenowych. Dla właściciela pojazdu jedynym nakładem finansowym jest zakup retrofitów.
Kolejna kwestia to znacząca poprawa parametrów świecenia – długości wiązki, jej barwy i jasności oraz linii odcięcia. W typach H4 i H7 przeznaczonych do reflektorów głównych można je porównać do jakości ksenonów. Ponadto uzyskano trwałość produktu obliczoną na kilka lat.
Narva ma już w swojej ofercie takie retrofity, będące odpowiednikami popularnych żarówek halogenowych. Gama Range Power LED składa się z dwóch podstawowych typów H4 i H7 oraz szeregu pomocniczych: T10, P21W Red, P21/5W Red, W21 Red i Festoon (38 mm).
Ich uzupełnieniem są wprowadzone właśnie typy: HB3/HB4, HIR2, H11 i Fog H8/H11/H16. Wszystkie charakteryzują się temperaturą barwową na poziomie 6000 K, czyli światłem zbliżonym do dziennego. Wszystkie są kompatybilne z instalacją elektryczną 12 i 24 V.
Osobną kwestią w retrofitach LED jest odprowadzanie ciepła. Narva rozwiązała to, sosując cztery pasy wykonane z czystej miedzi. Przy okazji rozszerzenia gamy Range Power LED w H4 i H7 zmieniono kolor oplotu z czarnego na niebieski. Nie ma to jednak wpływu na stosowane dotychczas kody paskowe produktów.
Komentarze (0)