Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Koło pasowe
alternatora z łożyskiem zwrotnym – wytrzymała konstrukcja, precyzyjne działanie

Powtarzająca się cyklicznie nierównomierność pracy wału korbowego, która jest nieodłączną cechą konstrukcji silników z wewnętrznym spalaniem, niekorzystnie wpływa na pasy napędu przednich akcesoriów, powodując wysoki hałas, stuki paska, nadmierne zużycie oraz wibracje pojazdu. Rozwiązaniem tego problemu jest koło pasowe alternatora z łożyskiem zwrotnym wprowadzone na rynek przez firmę INA w roku 1995. Nowoczesne silniki wysokoprężne, ale także benzynowe są szczególnie narażone na cykliczne nierównomierności pracy, które prowadzą do niepożądanych wibracji wału korbowego. Obciążenie systemów napędu paskowego zwiększa się wraz z masą napędzanych akcesoriów przednich. Wraz z obecnym wzrostem liczby użytkowników szczególnie alternatory stają się coraz potężniejsze.

Zasada piasty dwupierścieniowej
Aby zapobiegać przedwczesnym awariom systemów napędu paskowego, w roku 1995 INA wprowadziła na rynek opatentowane koło pasowe alternatora z łożyskiem zwrotnym. Zasada jego działania jest podobna do piasty dwupierścieniowej, takiej jak w rowerach, co umożliwia działanie momentu obrotowego tylko w jednym kierunku. Alternator jest czasowo wysprzęgany od napędu w celu zrekompensowania opóźnienia w działaniu wału korbowego typowego dla silników z wewnętrznym spalaniem. To zapewnia idealnie płynne działanie. Jeśli szybkość obrotowa alternatora przekracza szybkość paska, na przykład przy redukcji przełożenia silnika, koło pasowe alternatora z łożyskiem zwrotnym wysprzęga napęd alternatora, pozwalając mu obracać się swobodnie. Mechanizm ten w niezawodny sposób zapobiega poślizgowi paska napędu, a w konsekwencji stukowi i piskom paska oraz przedwczesnemu zużyciu systemu napędu paskowego. Ciągłe przełączania między sprzęganiem a wysprzęganierm dokonują się w milisekundach, gdy prędkości dochodzą do 12000 obrotów/minutę, przekraczając tym samym prędkości silnika 2-2,5 raza. Dodatkowo, odbywa się to w środowisku o temperaturze roboczej dochodzącej do 120°C. Mając na uwadze powyższe wskaźniki widać wyraźnie, że mechanizm ten wymaga najwyższej precyzji procesu produkcji, przez co koło pasowe alternatora z łożyskiem zwrotnym to komponent najwyższej jakości. Część ta została zaprojektowana tak, aby gwarantować żywotność do przebiegu 100000-120000 km i dlatego powinna być zawsze wymieniana wraz z komponentami napędu paskowego.



Numer jeden na świecie
Marka INA Grupy Schaeffler produkuje dwanaście milionów kół pasowych alternatora z łożyskiem zwrotnym rocznie. Od wprowadzenia na rynek tych wysoce precyzyjnych elementów zainstalowano ich już 54 miliony. Wszyscy najwięksi producenci alternatorów w Europie, Azji oraz Ameryce używają markowych produktów Herzogenaurach, które można znaleźć w ponad 100 różnych zastosowaniach. Mając 85-proc. udział w rynku, marka INA jest niekwestionowanym liderem wśród producentów kół pasowych alternatora z łożyskiem zwrotnym na świecie.
Zalety koła pasowego alternatora z łożyskiem zwrotnym w skrócie:
- Zwiększona dwukrotnie żywotność paska oraz komponentów napędu paskowego.
- Zwiększona trwałość napinacza paska.
- Lepsza charakterystyka pracy oraz niższe poziomy hałasu w napędzie akcesoriów.
- Redukcja wibracji w kabinie pasażerskiej.
Ponadto istnieją dodatkowe możliwości zarobku dla warsztatów oraz sprzedawców detalicznych, ze względu na serwisowanie oraz wymianę całego systemu napędu paskowego zawierającego koło pasowe alternatora z łożyskiem zwrotnym.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony