ReklamaB1 - Parts Aftermarket

Diagnostyka

miesiąc temu  18.08.2017, ~ Administrator   

Kompleksowa diagnostyka - co to takiego?
Strona 1 z 5

Diagnostyka współczesnych pojazdów samochodowych obejmuje serię specjalnych pomiarów przeprowadzanych najczęściej wówczas, gdy pojazd utraci zdolność eksploatacyjną lub gdy wymagane jest poświadczenie zdatności technicznej pojazdu dla władz administracyjnych.

Z tego punktu widzenia diagnostykę samochodów można podzielić na diagnostykę w systemie eksploatacji i na diagnostykę układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Połączenie obu tych diagnostyk na jednym stanowisku to diagnostyka kompleksowa samochodu. Znaczną część stanowiska do kompleksowej diagnostyki pojazdu zajmują zespoły do pomiaru parametrów układu napędowego. Przykładem takiego stanowiska jest hamownia podwoziowa. Ze względu na sposób odbioru mocy hamownie podwoziowe dzieli się na:

- obciążeniowe (z hamulcami),
- bezwładnościowe (bezhamulcowe),
- obciążeniowo-bezwładnościowe.

W hamowniach podwoziowych obciążeniowych napęd z kół samochodu przekazywany jest przez rolki jezdne do hamulca. Stosowane są hamulce hydrauliczne, elektrowirowe, elektryczne i powietrzne. Pomiary na tego typu stanowiskach w pewnym zakresie przypominają pomiary na hamowniach silnikowych, z tą różnicą, że wyniki dotyczą pracy całego układu napędowego i mierzone są na kołach. Stąd też ważne jest takie opracowanie testów pomiarowych, aby uzyskać rozdzielenie diagnozy dotyczącej silnika i diagnozy dotyczącej układu przeniesienia napędu (sprzęgła, skrzyni biegów, wału napędowego, mostu i kół jezdnych).
Początkowo w stacjach kontroli i obsługi pojazdów oraz w warsztatach samochodowych stosowano krajowe hamownie podwoziowe z hamulcami hydraulicznymi. Obecnie dostępne są również nowoczesne hamownie podwoziowe z hamulcami elektrowirowymi oraz bezwładnościowe, wytwarzane przez producentów polskich (Godula Moto Sport, V-tech Dynamometers) i zagranicznych (np. Cartec, Maha, Ryme, Vamag).
Ze względu na rodzaj badanych pojazdów wyróżniamy hamownie podwoziowe do badania:
- pojazdów jednośladowych (motocykli),
- pojazdów typu ATV (czterokołowce, quady),
- samochodów osobowych i dostawczych,
- samochodów ciężarowych i autobusów.

W dalszej części przedstawiono wybrane rozwiązania hamowni podwoziowych różnych wytwórców: hamownie motocyklowe i do pojazdów typu ATV, a także hamownie samochodowe obciążeniowe z hamulcem hydraulicznym i elektrowirowym oraz bezwładnościowe.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Rys. 1. Stanowisko hamowni podwoziowej obciążeniowej do badania motocykli LPS 3000/R50 w wersji naposadzkowej (źródło: Maha).
Rys. 2. Plan sytuacyjny pomieszczenia hamowni podwoziowej typu HPWO-160 z hamulcem hydraulicznym [1]: 1 – układ jezdny, 2 – układ pomiarowo-wskaźnikowy, 3 – uchwyt zdalnego sterowania, 4 – dmuchawa, 5 – podstawki pod koła, 6 – wyciąg spalin, 7, 8 – doprow
Rys. 3a. Widok stanowiska hamowni podwoziowej HPWC-300 do badania samochodów ciężarowych, również wieloosiowych [2]: układ pomiarowo-wskaźnikowy
Rys. 3b. Widok stanowiska hamowni podwoziowej HPWC-300 do badania samochodów ciężarowych, również wieloosiowych [2]: układ jezdny z zespołem dodatkowych rolek obrotowych.
Rys. 4. Układ jezdny hamowni podwoziowej LPS 3000/R200 firmy Maha (z dodatkowymi rolkami wolnobieżnymi) do kontroli pojazdów ciężarowych.
Rys. 5. Przykład stanowiska klasycznej, dwurolkowej hamowni podwoziowej LPS 3000 PKW z hamulcem elektrowirowym do badania samochodów osobowych (źródło: Maha).
Rys. 6. Ogólny widok stanowiska jednobębnowej hamowni podwoziowej MSR 1000 Allrad w wersji do badania samochodów osobowych z napędem 4x4 (źródło: Maha).
Rys. 7. Schemat ustawienia na stanowisku kontrolnym urządzeń hamowni podwoziowych firmy Maha: LPS 3000 PKW i MSR 1000 (wersje do badania samochodów osobowych) oraz LPS 3000 LKW – odmiana do kontroli pojazdów ciężarowych (z dodatkowymi rolkami wolnobieżnym
Rys. 8. Widok stanowiska hamowni podwoziowej bezwładnościowej z serii VT do badania pojazdów ze stałym napędem na cztery koła (źródło: V-tech Dynamometers).
Rys. 9. Przykład stanowiska hamowni podwoziowej bezwładnościowej FPS 2700/FPS 5500 (źródło: Maha).

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony