Części i regeneracja

4 miesiące temu  11.05.2022, ~ Administrator   

Komplet, który daje prawdziwe bezpieczeństwo jazdy

Monroe zwraca uwagę na aspekty, które odgrywają kluczową rolę dla żywotności i prawidłowego funkcjonowania amortyzatorów, oraz wskazuje, jak... nie zepsuć ich podczas montażu.

Praca pod presją czasu i ceny zazwyczaj odbija się negatywnie na jakości wykonywanej usługi.
W przypadku wymiany amortyzatorów należy dołożyć wszelkich starań, aby niezależnie od tego przebiegała zgodnie z procedurą, a klient mógł cieszyć się bezpieczną i przyjemną jazdą. Właśnie te dwa elementy – bezpieczeństwo i przyjemność prowadzenia – powinny odgrywać decydującą rolę podczas negocjacji z klientem.

Interwał między przeglądami
Jedyne obowiązkowe badanie amortyzatorów w Polsce odbywa się podczas okresowego przeglądu technicznego. Fabrycznie nowe samochody osobowe po pierwszej rejestracji muszą być skontrolowane przez diagnostę w ciągu 3 lat. Kolejne badanie powinno odbyć się przed upływem 2 lat, czyli 5 lat od pierwszej rejestracji. Każde następne przeprowadzane jest już co roku. Tymczasem większość firm produkujących amortyzatory zaleca ich kontrolę co 20 tys. km. Oznacza to, że przebieg odgrywa co najmniej tak ważną rolę jak wiek, jeśli nie większą. Tu pojawia się oczywisty wniosek – osoby, które dużo jeżdżą, powinny kontrolować amortyzatory częściej niż raz w roku! Paradoksalnie, o ile każda stacja diagnostyczna ma sprzęt do badania amortyzatorów, o tyle mało który warsztat dysponuje takim wyposażeniem.

Początkowo tego nie widać
Ze względu na ograniczone możliwości mechanicy uciekają się zwykle do „organoleptycznej” kontroli amortyzatorów. Sygnałem ostrzegawczym są korozja tłoczyska lub widoczne wycieki. Tymczasem już pogorszenie się jakości tłumienia obniża bezpieczeństwo jazdy. Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest gorsze – równomierny spadek skuteczności tłumienia przy wszystkich czterech kołach czy poważne rozbieżności np. pomiędzy lewą i prawą stroną.

Co się psuje?
Z biegiem czasu i wraz z liczbą przejechanych kilometrów amortyzatory tracą szczelność. Uszkodzeniu ulegają także wewnętrzne uszczelnienia, które mają olbrzymie znaczenie dla jakości pracy amortyzatora. Tego z zewnątrz nie widać i właśnie dlatego najbardziej wiarygodnym testem jest badanie amortyzatorów na stanowisku pomiarowym.
Jazda na zużytych amortyzatorach jest możliwa, ale skrajnie niebezpieczna. Nie tylko pogarszają one w sposób odczuwalny właściwości jezdne, ale także wydłużają drogę hamowania i zaburzają pracę układów kontroli trakcji. Niezwykle trudno spekulować na temat tego, o ile wydłuża się wspomniana droga hamowania, ponieważ zależy to od stopnia zużycia amortyzatorów oraz konstrukcji samochodu i rodzaju nawierzchni, ale można przyjąć, że najczęściej (dla prędkości początkowej 100 km/h i 6-7-letnich amortyzatorów) jest to niebagatelny wzrost – o 2-7 m.

Objawy zwiastujące konieczność wymiany amortyzatorów:

  • przesadne kołysanie się nadwozia,
  • drgania kół, pojawiające się po pokonaniu nierówności,
  • utrudnione prowadzenie (samochód „pływa”),
  • wydłużenie drogi hamowania,
  • anomalie w działaniu układu ABS, mimo jego pełnej sprawności,
  • wycieki oleju z amortyzatora,
  • korozja tłoczyska,
  • negatywny wynik badania amortyzatorów,
  • inne uszkodzenia mechaniczne,
  • na konieczność wymiany amortyzatorów może wskazywać także charakterystyczne zużycie opon.

Zawsze parami
Amortyzatory wymieniamy zawsze parami na danej osi. Z tego względu wielu producentów pakuje je do opakowań w kompletach po 2 sztuki. Aby zapewnić zrównoważone działanie zawieszenia, amortyzatory muszą znajdować się w równoważnym stanie roboczym. Ponieważ nowy amortyzator nie uległ jeszcze żadnemu zużyciu wewnętrznemu, praca ze starym będzie skutkować nierówną charakterystyką tłumienia na osi, co może spowodować nadmierną kompensację nowego amortyzatora, zwiększając ryzyko jego uszkodzenia i przedwczesnego zużycia.
Bardzo ważne jest, aby nie „sprawdzać” jakości amortyzatorów przed montażem przez ściskanie i rozprężanie w pozycji innej niż robocza.

Zestawy montażowe, osłony i odbojniki
O ile wymiana zużytych odbojników czy montaż nowych osłon wydaje się czynnością oczywistą i nie wiąże się ze zbyt dużymi wydatkami, o tyle wymiana zestawów montażowych kolumn, przez które rozumiemy górne połączenia między kolumną a nadwoziem pojazdu, bardzo często jest pomijana. To istotny, dodatkowy koszt dla klienta, więc trzeba wiedzieć, w jaki sposób uzasadnić taki wydatek.
Zestawy łączące kolumny zawieszenia z nadwoziem odgrywają ważną rolę w zapewnieniu płynnego, precyzyjnego kierowania pojazdem, bez wibracji i hałasu. W zależności od wersji i rozwiązania składają się wyłącznie z elementów metalowo-gumowych lub także z łożyska o wysokiej wytrzymałości.
Zużyta guma zestawu nie jest w stanie skutecznie izolować hałasu, wibracji i uderzeń od nadwozia i kierownicy. Objawy są łudząco podobne do problemów z wyważeniem kół.
Zużyte łożyska wytwarzają nadmierne tarcie, które zwiększa siłę potrzebną do skręcenia koła, szczególnie przy niskich prędkościach i często powoduje stukanie, gdy samochód przyspiesza lub hamuje. Łożysko, które jest nadal używane po 130 tys. km, może wymagać o 10-20% więcej wysiłku, aby obrócić koło w porównaniu z nowym łożyskiem. Co ciekawe, zużyte lub uszkodzone łożyska ograniczają zdolność amortyzatora do powrotu do położenia środkowego po zakrętach i ostrych manewrach. Oznacza to, że kierowcy muszą częściej niż zwykle korygować kierunek jazdy.

Karygodne błędy montażowe
Nawet najlepsze amortyzatory i kompleksowe podejście do ich wymiany może nie poprawić bezpieczeństwa jazdy, jeśli mechanik zlekceważy procedury montażowe i uszkodzi nowe części podczas ich zakładania. Najczęściej popełniane błędy to przytrzymywanie tłoczyska za pomocą szczypiec w trakcie skręcania kolumny oraz nieprzestrzeganie prawidłowych wartości momentu dokręcania śrub. W pierwszym przypadku dochodzi do nieodwracalnego uszkodzenia tłoczyska, w drugim do uszkodzenia połączeń gwintowych. Do innych błędów montażowych zaliczamy złe osadzenie sprężyny w kolumnie. W każdym z takich przypadków ewentualne reklamacje będą odrzucane jako nieuzasadnione.
– Zima to najcięższy okres dla amortyzatorów, więc właśnie teraz jest doskonała okazja do ich szczegółowej kontroli – zwraca uwagę Adam Gołąbek, technical services, training and warranty manager, Poland, Baltics & Finland. Monroe. – O ile trudno zachęcić kierowców do dobrowolnych, dodatkowych wizyt w warsztatach, o tyle dużo łatwiej uczulić mechaników na to, aby zwracali uwagę na stan amortyzatorów przy okazji innych napraw wykonywanych w samochodach klientów. Bardzo często wystarczy rzut oka, aby dostrzec pewne anomalie i poinformować o nich posiadacza pojazdu. Właściwe podejście do aspektów związanych z bezpieczeństwem jazdy jest zwykle wystarczającym powodem do rozszerzenia zakresu naprawy lub umówienia dodatkowego terminu.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Komplet, który daje prawdziwe bezpieczeństwo jazdy
Komplet, który daje prawdziwe bezpieczeństwo jazdy

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony