Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kondenser

– ważny element

Komfort i bezpieczeństwo to podstawowe zalety układu klimatyzacji samochodowej. Aby faktycznie układ klimatyzacji mógł nam to zagwarantować, potrzebne są sprawnie działające poszczególne jej elementy. Jednym z ważnych podzespołów klimatyzacji, jest chłodnica klimatyzacji zwana inaczej skraplaczem lub kondenserem.


Ze względu na ciepło, które zostaje wyzwolone w skraplaczu, zaliczamy ją również do grupy elementów zwanych wymiennikami ciepła. Kondenser jest newralgiczną częścią całego systemu klimatyzacji. Usytuowany tuż za przednim zderzakiem samochodu, narażony jest na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Kolejnym zagrożeniem dla trwałości skraplacza są wszelkie środki chemiczne, które używane są przez służby drogowe w okresie zimowym. W połączeniu z wilgocią powodują one powstanie korozji, a po dłuższym czasie perforację powierzchni kondensera, w tym rurek przewodzących czynnik. Nieszczelność kondensera powoduje natychmiastową utratę czynnika w układzie oraz niesprawność klimatyzacji. W przypadku niedziałającej klimatyzacji, jedną z pierwszych rzeczy jest sprawdzenie szczelności układu, w tym przede wszystkim kondensera. Każda awaria skraplacza czy to mechaniczna, czy chemiczna, równoznaczna jest z wymianą chłodnicy na nową część.



Dokonując wyboru nowego podzespołu, należy zwrócić uwagę na producenta skraplacza. Stosowanie zamienników równoznaczne jest z krótką żywotnością produktu, a tym samym z dodatkowymi kosztami.
Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na wybór jest okres gwarancji, który świadczy o trwałości produktu. Należy unikać chłodnic używanych. Krok w stronę skraplaczy z demontażu równoznaczny jest z “podwójnym zakupem”. Chłodnice używane, wypłukane od środka i przechowywane na powietrzu bardzo szybko ulegają korozji. Podłączenie takiego kondensera do układu, gdzie występuje ciśnienie ok. 15 barów powoduje automatyczne rozszczelnienie kondensera. Dodatkowo koszt kondensera używanego jest niewiele mniejszy od nowego, a w większości przypadków przewyższa zakup nowego. Dlatego, ważne jest, aby przy wymianie kondensera zastosować produkt markowy z gwarancją.

W ofercie firmy Nissens można znaleźć rozwiązania, które mają na celu zapobiec szybkiemu powstaniu usterek kondensera. Wybrane linie kondenserów pokryte są specjalną elastyczną farbą odporną na temperaturę. Przykładem takich produktów są chłodnice klimatyzacji dedykowane do Opla Astry II. Nieodzownym elementem, który współpracuje ze skraplaczem jest osuszacz, zwany inaczej filtrem klimatyzacji. Awaria skraplacza oznacza nie tylko wymianę kondensera, ale również osuszacza. Wilgoć, która dostaje się do układu i powoduje powstawanie kwasów wywołujących korozję, wchłaniana jest przez środek higroskopijny (desykant), którym wypełniony jest osuszacz. Ze względu na niewielką objętość, osuszacz ma ograniczoną zdolność absorpcji. Należy pamiętać, że osuszacz powinien zostać wymieniany co ok. 2 lata oraz za każdym razem jeśli mamy do czynienia z otwarciem układu, wymianą kondensera lub zatarciem sprężarki. Ceny osuszaczy stały się bardzo atrakcyjne i zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, dla popularnych modeli samochodów. Oszczędzając na wymianie, możemy w konsekwencji stracić zdecydowanie więcej m.in. w postaci kosztownego serwisowania sprężarki.

Parownik to niewidoczny element całego systemu klimatyzacji. Znajduje się we wnętrzu samochodu osłonięty deską rozdzielczą. Tak jak w przypadku skraplacza, parownik zaliczamy do grupy wymienników ciepła. To właśnie dzięki niemu powietrze pobierane do wnętrza samochodu zostaje odpowiednio schłodzone oraz częściowo osuszone z nadmiaru zawartej w nim pary wodnej, która skrapla się na zimnym parowniku i odprowadzana jest przewodem poza auto, powodując mokre plamy na jezdni w upalne dni. Wilgotne powierzchnie parownika są idealnym środowiskiem do rozwoju bakterii oraz grzybów, powodujących przykre zapachy w nieczyszczonej klimatyzacji. Dlatego bardzo ważne jest regularne, przynajmniej raz do roku przed okresem letnim, dezynfekowanie przewodów klimatyzacji. W tym celu należy stosować odpowiednie środki chemiczne, które nie tylko usuną przykry zapach, ale skutecznie oczyszczą parownik. Użycie niewłaściwych preparatów może doprowadzić do przyspieszonej korozji parownika. Bardzo ważną kwestią przy wymianie elementów systemu klimatyzacji jest ich prawidłowy dobór. Jednym z bardzo przejrzystych i intuicyjnych narzędzi do doboru chłodnic dysponuje firma Nissens. Jest to katalog internetowy on-line, aktualizowany na bieżąco przez biuro konstrukcyjne Nissens, dostępny dla każdego z poziomu przeglądarki Internet Explorer www.nissens.com.pl/katalog. Wszystkie rysunki w katalogu są we formacie wektorowym, przez co są skalowalne i czytelne nawet przy dużym powiększeniu. Produkty Nissens objęte są 2-letnią gwarancją i są dostępne w sieci największych dystrybutorów części motoryzacyjnych w Polsce. Wszelkie usługi związane z chłodzeniem oraz naprawą klimatyzacji samochodowej świadczą warsztaty partnerskie hurtowni oraz sieć Autoryzowanych Warsztatów Nissens, gdzie można dobrać, kupić i zamontować chłodnice.

Lista dystrybutorów Nissens znajduje się na stronie Nissens www.nissens.com.pl.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony