Dialog wszystkich stron zaangażowanych w proces zmieniania się branży motoryzacyjnej ma mieć większe audytorium podczas drugiej edycji IABM (27-28 listopada, Sosnowiec)
7 czerwca w Ambasadzie Włoch w Warszawie odbyła się konferencja prasowa „Przyszłość elektrycznych i autonomicznych pojazdów w Polsce”, zapowiadająca International Automotive Business Meeting – jedno z najważniejszych wydarzeń branży motoryzacyjnej w Polsce.
Samochody elektryczne to nie pieśń przyszłości, to rzeczywistość – mówili w Warszawie eksperci podczas konferencji zorganizowanej przez Włoską Izbę Handlowo-Przemysłową w Polsce. W spotkaniu wzięli udział m.in.: Roberto Neccia, radca handlowy Ambasady Włoch, i Piero Cannas, prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej. Wymienieni zapowiedzieli kolejną, drugą edycję International Automotive Business Meeting. Podkreślili, że IABM to jedno z największych spotkań branży motoryzacyjnej w Polsce, które skupia przedstawicieli europejskich, polskich i lokalnych władz, liderów branży motoryzacyjnej oraz jej ekspertów.
– Dzisiejsze spotkanie gromadzi najważniejsze osobistości automotive, by wspomnieć choćby znawców zagadnień motoryzacyjnych z Włoch czy Japonii i przedstawicieli władz administracji samorządowej w Polsce, przy jednym stole, więc tym bardziej cieszę się, że głos w dyskusji zabiorą także uznani eksperci ds. elektromobilności, nie zawsze zgodni co do przewidywanej dynamiki rozwoju tego nowego sektora gospodarki – uprzedził prelekcje referujących stan obecny i przyszłość automotive w Polsce prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej. – Polska i Europa stoją obecnie w obliczu wielkiego wyzwania, jakie niesie ze sobą elektryfikacja sektora motoryzacyjnego.
Zapowiadając nadchodzące wydarzenie – International Automotive Business Meeting, które w tym roku odbędzie się 27-28 listopada w Expo Silesia w Sosnowcu, organizatorzy spotkania przedstawili stan przygotowań do imprezy.
W wydarzeniu weźmie udział około 400 firm z Polski, Europy i największych światowych rynków motoryzacyjnych, tj. Chin, Japonii, Indii i Stanów Zjednoczonych. W programie przewidziana jest konferencja z udziałem znanych międzynarodowych ekspertów z branży oraz kolacja galowa, a drugiego dnia Speed Business Mixer i spotkania B2B. Już pewne jest uczestnictwo dużych producentów samochodów, największych dostawców Tier 1 i 2, a także instytucji i stowarzyszeń branżowych. Tegorocznym, szeroko omawianym tematem będzie elektromobilność oraz systemy wspomagające kierowcę ADAS (advanced driver assistance systems) i najnowsze trendy w branży motoryzacyjnej, m.in. wpływ dyrektywy UE dotyczącej emisji CO2. Na stronie internetowej IABM2018 www.iabmevent.com można już dokonywać rejestracji na to wydarzenie.
Organizatorem International Automotive Business Meeting jest Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa, honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Ambasada Włoch. Współorganizatorami są: miasto Sosnowiec, KSSE, Klaster SA&AM i JETRO. We współpracę zaangażowały się: Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza i Brytyjsko-Polska Izba Handlowa.
Wracając do konferencji w ambasadzie Republiki Włoskiej, jej gościem honorowym był Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, który wyraził swoje przekonanie, iż przyszłość motoryzacji leży w rozwoju elektromobilności i na tym polu mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją.
– Polska postanowiła postawić na elektromobilność i ekologiczne środki transportu, tym bardziej cieszę się, że Sosnowiec będzie w tym roku gospodarzem International Automotive Business Meeting – powiedział Arkadiusz Chęciński. – Sosnowiec był kiedyś miastem przemysłu ciężkiego, podobnie jak cały region, dziś natomiast to przemysł motoryzacyjny jest podstawą napędzającą gospodarkę naszego miasta.
Kilka słów dodał również Łukasz Górecki, menedżer Klastra SA&AM Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., który zaznaczył, że południe Polski jest bardzo ważnym centrum dla przemysłu motoryzacyjnego.
Prelegenci najczęściej zwracali uwagę, że nasz kraj posiada bardzo dobrą bazę przemysłową, aby stać się ważnym graczem na rynku producentów pojazdów elektrycznych, a elektryfikacja sektora transportu drogowego jest jednym z priorytetów gospodarczych rządu. Największym entuzjastą elektromobilności był Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, dużo więcej sceptycyzmu wyrażał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ten pierwszy dowodził, że obszar elektryfikacji komunikacji miejskiej jest nader pewny, a perspektywa 100-proc. udziału takich realna w roku 2040. Dużo wolniej będzie zmieniał się segment pojazdów osobowych, bo Polacy „mają słabość do kupowania aut konwencjonalnych z importu”. Wizję kreślił, zakładając, że prąd wytworzymy w Polsce. Mniej paliw kopalnych to jego zdaniem niższe podatki, ale dużo większe oszczędności w budżecie państwa. Z kolei prezes PZPM studził optymizm przedmówcy uwagą, że wielu pochopnie i nazbyt szybko pogrzebało walory silników spalinowych – zwłaszcza diesli, a w powszechnie dominujących ostatnimi czasy komunikatach piewców elektromobilności nie wspomina się, że to wysiłkiem przemysłu samochodowego udało się znacznie, bo o 50%, zredukować (licząc od roku 1995) emisję CO2 w Europie. Najbardziej bodaj wyważony osąd wyraził przedstawiciel firmy Brembo, która kontynuuje prace nad systemem BBW (Brake ByWire), przewidując ewolucję poszczególnych elementów układu hamulcowego celem utrzymania wiodącej pozycji w dziedzinie innowacji produktowych.
– Osobiście, a przynajmniej w odniesieniu do układu hamulcowego, nie sądzę też, aby stopniowa elektryfikacja miała znaczący wpływ na koszty produkcji, jestem za to pewien, że aspekty działania i bezpieczeństwa mogą na tym wiele zyskać – powiedział Enrico Bologna, country manager Brembo Poland.
Temat elektromobilności nie po raz pierwszy okazał się zajmujący nie tylko dla samej branży motoryzacyjnej. Spotkanie dowiodło, jak istotna jest wymiana poglądów i doświadczeń. Wszyscy zgodzili się, że aby snuć jakiekolwiek scenariusze dotyczące parku pojazdów w perspektywie krótko- czy długoterminowej, konieczna jest akceptacja konsumentów dla nowych rozwiązań (wydajnych i efektywnych samochodów elektrycznych), a ta zależy w największej mierze od odpowiedniego otoczenia instytucjonalnego czy prawnego, by wspomnieć choćby zachęty podatkowe.
Tekst i fot. Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)