Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kontrola ciśnienia w oponach

Na targach Automechanika 2006 Hella zaprezentowała akcesoryjny system kontroli ciśnienia w oponach z bezpośrednim pomiarem.

Niebezpiecznych sytuacji drogowych związanych z niewłaściwym ciśnieniem powietrza w oponach można uniknąć dzięki automatycznemu systemowi pomiaru ciśnienia w oponach. Na Automechanice Hella zaprezentowała po raz pierwszy w pełni autonomiczny, oparty na radiu system bezpośredniego pomiaru. System ten można zastosować akcesoryjnie w niemal wszystkich oponach do aut osobowych. System składa się z czterech czujników w kołach, elektronicznego sterownika i kolorowego wyświetlacza. Czujniki nieprzerwanie kontrolują ciśnienie w oponach i temperaturę we wnętrzu opon oraz przekazują te dane do elektronicznego sterownika drogą radiową. W przypadku nagłej utraty ciśnienia sterownik wszczyna akustyczny i optyczny alarm poprzez ekran umieszczony w kokpicie. Ponadto system ostrzega o powolnej utracie ciśnienia i nadmiernym ciśnieniu.
<5_10002255a_am0.jpg>
Aby zainstalować system, trzeba zastąpić konwencjonalne zaworki (wentyle) czujnikami ze zintegrowanymi zaworkami Helli. Jest to możliwe tylko w specjalistycznym warsztacie lub punkcie serwisującym opony. Czujniki mierzą ciśnienie maksymalnie do 5,3 bara. Jako źródło zasilania służą zintegrowane, ekstremalnie długowieczne bateryjki o trwałości do 10 lat. Przesył danych do elektronicznego sterownika odbywa się radiowo, sygnałem o częstotliwości 433,92 MHz. Sterownik jest wielkości mniej więcej paczki papierosów i może być ukryty w dowolnym miejscu deski rozdzielczej. Sterownik nieprzerwanie ocenia dane przesyłane z czujników i jeśli trzeba, ostrzega poprzez ekran. W przypadku nagłej utraty ciśnienia wszczyna akustyczny i optyczny alarm (czerwone światło), a koło, którego alarm dotyczy, jest pokazywane na wyświetlaczu. Jeśli ciśnienie spadnie poniżej 75 proc. wartości referencyjnej wprowadzonej wcześniej, pojawi się alarm akustyczny i pomarańczowy optyczny. Jeśli w oponie jest 50 proc. lub mniej powietrza, pojawia się alarm czerwony, a kierowca powinien natychmiast zatrzymać pojazd i sprawdzić oponę. Alarm pojawia się również po przekroczeniu maksymalnej wartości 5,3 bara.
<5_10002328a_am0.jpg>
System ten jest wyjątkowo istotny w przypadku tzw. opon run-flat, ponieważ opony takie nawet po przebiciu wyglądają tak samo.
Unikatową cechą wyświetlacza jest możliwość doboru barwy jego podświetlenia, by dopasować ją do kolorystyki danego samochodu. 7 kolorów zdefiniowano wstępnie: niebieski, zielony, biały i różne czerwone. Inna cecha wyłączna dla wyświetlacza Helli to możliwość przełączania pomiędzy wartościami europejskimi, amerykańskimi, brytyjskimi. System ma homologację według standardów europejskich ECE oraz amerykańskich SAE, spełnia też specyficzne i wyśrubowane wymogi amerykańskiego standardu FMVSS 138, zgodnie z którym systemy takie są obowiązkowe dla nowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 4,54 tony. Hella dostarcza kompletny system kontrolny z 4 czujnikami, sterownikiem i wyświetlaczem. Ponadto do systemu można dołączyć maksymalnie trzy czujniki (np. do kół zapasowych), oferowane oddzielnie.
<5_10002501b_am0.jpg>
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony