Sezon wakacyjnych wyjazdów to wyjątkowo wyczerpujący test wytrzymałości dla samochodów osobowych. Długie podróże w wysokich temperaturach i przy zwiększonym obciążeniu dają się we znaki wszystkim układom mechanicznym, a wskutek braku regularnych przeglądów wymarzona podróż może zakończyć się znacznie wcześniej.
Nieskontrolowane uszkodzenia zawieszenia mogą mieć jeszcze gorsze konsekwencje w sytuacjach awaryjnych, a ich niewłaściwe działanie może odbić się na komforcie jazdy nawet w nowoczesnych pojazdach z zaawansowanymi systemami wspierającymi kierowcę. Dlatego eksperci firmy ZF Services rekomendują kontrolę kluczowych elementów zawieszenia przed wyruszeniem w dłuższą podróż.
Uszkodzenia amortyzatorów mogą być bezpośrednią przyczyną wypadku. Ich nieprawidłowe działanie prowadzi do wydłużenia drogi hamowania, utraty stabilności pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów oraz obniżenia skuteczności działania systemów ABS i ESP. Jednocześnie żywotność amortyzatorów zależy od wielu czynników, w tym jakości dróg, obciążenia pojazdu, stylu jazdy oraz warunków pogodowych. Warto też dodać, że przy przebiegu na poziomie 120 tys. kilometrów tłoczysko amortyzatora pokonuje drogę w górę i w dół 60 milionów razy.
Niemieccy specjaliści szacują, że aż 15% samochodów osobowych jeżdżących po tamtejszych drogach ma niesprawne amortyzatory. W Polsce sytuacja wygląda zapewne dużo gorzej, patrząc na średni wiek pojazdów. Dlatego eksperci ZF Services zalecają pierwszą kontrolę amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. kilometrów, a każdą następną co 20 tys. kilometrów. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. kilometrów w czasie 5-6 lat.
Zużycie amortyzatorów i elementów układu kierowniczego jest ze sobą ściśle powiązane. Uszkodzone amortyzatory przyczyniają się do przedwczesnego zużycia końcówek drążków kierowniczych oraz innych części układu kierowniczego. Dlatego przed wyruszeniem w wakacyjną podróż konieczna jest także kontrola układu kierowniczego. Zużycie drążków, przegubów kulowych i innych elementów wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Warto wziąć też pod uwagę, że dodatkowe elementy, z których częściej korzystamy w lecie, jak bagażnik dachowy czy rowerowy, znacząco obciążają pojazd i wpływają na zmianę jego środka ciężkości. Tym samym w sytuacjach wymagających nagłego zatrzymania lub ominięcia przeszkody zużyte podzespoły układu kierowniczego mogą przyczynić się do wydłużenia drogi hamowania, ograniczenia skuteczności układów stabilizacji toru jazdy oraz większej podatności na akwaplanację.
Efektywność działania amortyzatorów i układu kierowniczego maleje z upływem czasu. Prowadzi to często do przyzwyczajenia się kierowcy do pewnego dyskomfortu w prowadzeniu. Dlatego konieczna jest dokładna kontrola tych układów w profesjonalnych warsztatach, które zwrócą właścicielowi uwagę na konieczność wymiany części w odpowiednim momencie.
Komentarze (0)