Części i regeneracja

7 dni temu  26.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Korek chłodnicy. Kiedy wymaga wymiany? Skutki zaniedbań

Korek chłodnicy to bardzo ważny element układu chłodzenia silnika. Ten niewielki, niepozorny element poczas weryfikacji stanu układu chłodzenia bywa pomijany, a to błąd. W przypadku pojedynczego zbiornika wyrównawczego, co jest obecnie najczęściej stosowaną praktyką, korek tego zbiornika jest równie istotny. Zadaniem korka chłodnicy i korka zbiornika wyrównawczego jest szczelne zamknięcie wlewu odpowiednio chłodnicy i zbiornika wyrównawczego. W praktyce jednak ich rola jest znacznie większa.

Korek chłodnicy - rola w układzie chłodzenia

Korek ma za zadanie utrzymywanie zalecanego ciśnienia w układzie chłodzenia podczas eksploatacji pojazdu, umożliwiając odprowadzenie powietrza w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia. Można je zatem uznać za „zawór bezpieczeństwa” układu chłodzenia.

Uszkodzony korek nie zapewni szczelności układu ani nie utrzyma w nim ciśnienia, co pogorszy sposób działania układu chłodzenia. Przy niesprawnym korku nawet nowy przewód może przestać być drożny. 

Wykonując rutynowy przegląd bądź naprawę układu chłodzenia, zawsze sprawdzaj korki, a jeśli okażą się uszkodzone, wymień je.

Korek chłodnicy - kontrola

Aby sprawdzić, czy korek chłodnicy jest sprawny, wykonaj następujące czynności:

  • Sprawdź znamionową wartość ciśnienia określoną dla pojazdu i porównaj ją z ciśnieniem nadrukowanym na korku. Jeśli wartość podana na korku jest nieprawidłowa, wymień go.
  • Sprawdź wzrokowo stan techniczny uszczelki głównej, uszczelki ciśnieniowej i uszczelki zwrotnej. Wymień korek, jeśli uszczelki są popękane, zesztywniałe lub uszkodzone.
  • Zarówno ciśnieniowy zawór upustowy, jak i próżniowy, powinny się łatwo podnosić i powracać do pierwotnej pozycji. Jeśli tak nie jest, wymień korek.
  • Sprężyna powinna stawiać pewien opór. Jeśli opór nie występuje, oznacza to, że sprężyna utraciła swoją siłę i trzeba wymienić korek.
  • Wykonaj próbę szczelności korka profesjonalnym narzędziem testowym (zgodnie z instrukcją producenta). Jeśli korek nie utrzymuje ciśnienia znamionowego, wymień go.
  • Wymieniając uszkodzony korek sprawdź chłodnicę / zbiornik wyrównawczy. Uszkodzony korek mógł doprowadzić do powstania niebezpiecznie wysokiego ciśnienia powodując pęknięcia, które ostatecznie spowodowały wyciek.

Podsumowanie

Podsumowując, korek chłodnicy mimo niewielkich rozmiarów jest niezwykle istotnym elementem układu chłodzenia. Jego kontrola i ewentualna wymiana nie jest procedurą ani czasochłonną, ani kosztowną. Kontrolujmy stan korka i uczulajmy kierowców, by zwracali na to uwagę.

źródło: Gates
Artykuł aktualizowany, 20.06.2024

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony