Części i regeneracja

ponad rok temu  13.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Korozja nigdy nie daje za wygraną

Smar silikonowy zwiększa ochronę przed korozją zacisku hamulcowego i jego ruchomych elementów

Firma Budweg Caliper poddaje regeneracji zaciski hamulcowe, stosując wyjątkowy proces zabezpieczania powierzchni przed korozją. Wieloletnie doświadczenie pozwala jej zaoferować na motoryzacyjnym aftermarkecie produkty charakteryzujące się unikatową trwałością i wytrzymałością.

Regeneracja zacisków hamulcowych to bardzo pracochłonne zajęcie. W przypadku firmy Budweg Caliper czyszczenie i regeneracja nadal częściowo przebiegają manualnie, co pozwala zapewnić wysoką jakość. Każdy element długo pozostaje w rękach spostrzegawczego i doświadczonego pracownika. Budweg nie dopuszcza żadnych kompromisów w zakresie jakości, a tym samym bezpieczeństwa klientów. Jednym z kluczowych czynników jest zapewnienie najwyższej jakości, trwałych powłok zabezpieczających powierzchnię produktów.

Znaczenie trwałego zabezpieczenia powierzchni
Korozja nigdy nie daje za wygraną, każdy metal narażony jest na jej działanie. W przypadku zacisków hamulcowych nawet niewielka korozja może przełożyć się na usterki, a tym samym zagrożenie bezpieczeństwa jazdy. Dlatego ich trwałość jest ściśle powiązana z odpornością na korozję, która z kolei zależy od rodzaju i jakości zabezpieczenia powierzchni zacisków oraz ich różnych elementów. I właśnie zabezpieczenie powierzchni to jeden z kluczowych aspektów regeneracji. Dzięki wieloletniemu rozwojowi oraz badaniom firma Budweg opanowała ten proces po mistrzowsku.
– Najczęściej korozja pojawia się na elementach żeliwnych korpusu zacisku hamulcowego – wyjaśnia Bertel Ravn, dyrektor techniczny firmy Budweg. – Jej rozprzestrzenianie się prowadzi do usterek układu hamulcowego pojazdu. W celu ochrony przed tym zjawiskiem korpusy zacisków hamulcowych Budweg są najpierw zabezpieczane galwanizacją cynkową, a warstwę zewnętrzną tworzy trójwartościowy chrom (Cr 3+). Zapewnia on doskonałą trwałość i właściwości antykorozyjne.

Testy produktów oferowanych przez konkurencję
Stosując standardowe dla branży testy w komorze solankowej, firma Budweg bada wyrywkowo regenerowane zaciski hamulcowe pod kątem własności antykorozyjnych. Ma to na celu weryfikację, czy wszystkie produkty wykazują najwyższą jakość zabezpieczenia powierzchni. Jednak wyposażenie badawcze nie służy jedynie do rozwoju i kontroli jakości produktów Budweg. Jest ono wykorzystywane również do badania produktów konkurencji oraz części oryginalnych. Zbieranie i przetwarzanie licznych wyników badań szerokiej gamy zacisków hamulcowych oraz ich elementów to czasochłonny proces. Niemniej jednak to jedyny sposób oceny produktów konkurencyjnych, pozwalający firmie Budweg utrzymać na aftermarkecie wiodącą pozycję preferowanego dostawcy regenerowanych zacisków hamulcowych. Dzięki wysokiej jakości zabezpieczeniu powierzchni produkty Budweg podczas testów w komorze solankowej wykazują najwyższy poziom odporności i zabezpieczenia przed korozją białą i czerwoną. Porównując oferowane przez konkurencję zaciski hamulcowe z ich odpowiednikami marki Budweg, wyraźnie widać, że te drugie podczas 72-godzinnego testu w komorze solankowej nie wykazują śladów białej korozji, podczas gdy na korpusach zacisków konkurencyjnych produktów aftermarketowych można dostrzec znaczący rozwój białej korozji wynikającej z utleniania cynku.
– Nasze testy dowodzą, iż produkty Budweg są bardzo odporne na korozję białą i czerwoną. Wewnętrzne standardy Budweg zasadniczo nie dopuszczają białej korozji na korpusie zacisku hamulcowego po 72 godzinach badania w komorze solankowej. Natomiast bardzo często obserwujemy, że konkurencyjne produkty aftermarketowe mniej lub bardziej pokrywają się powstającą w wyniku utleniania cynku białą korozją jeszcze przed upływem 72 godzin, co z czasem jest zalążkiem czerwonej korozji. W końcu czerwona korozja powoduje degradację metalu, a zacisk przestaje działać, co oczywiście grozi niebezpieczeństwem podczas użytkowania pojazdu – wyjaśnia Bertel Ravn.

Nowe tłoczki, zawleczki i tulejki do regenerowanych zacisków hamulcowych
Z jednej strony bardzo duże znaczenie ma zabezpieczenie powierzchni zacisku hamulcowego, ale z drugiej nie można zapomnieć o mniejszych elementach ruchomych, ponieważ mogą one łatwo stać się źródłem niepożądanej korozji, szybko pokrywającej powierzchnie robocze zacisku. W celu ochrony przez korozją mniejszych ruchomych części podczas regeneracji Budweg zawsze wymienia tłoczki, zawleczki i tulejki na nowe elementy charakteryzujące się wysoką jakością i odpornością na korozję.
Warto pamiętać, że nie wszystkie części są jednakowe, a branża na przestrzeni lat stosowała dla różnych elementów różnorodne sposoby zabezpieczania. W szczególności tłoczki zacisków hamulcowych są nadal produkowane przy zastosowaniu różnych metod zabezpieczenia powierzchni, w zależności od rodzaju materiału, z którego wykonany jest tłoczek. Najczęściej do ich produkcji wykorzystuje się stal, ale w niektórych modelach samochodów mogą być wykonane także z aluminium, materiałów ceramicznych i tworzyw fenolowych. Każdy z tych materiałów stawia inne wymagania w zakresie ochrony powierzchni. Podczas prowadzonej przez firmę Budweg regeneracji każdy element dobierany jest pod kątem rozwiązań stosowanych w produktach OE. Tym samym w regenerowanym zacisku stosowane są takie same lub bardzo zbliżone materiały (za wyjątkiem fenolowych tłoczków hamulcowych, ponieważ te w trakcie regeneracji zastępowane są stalowymi tłoczkami pokrytymi chromem). Wykorzystywane do regeneracji różne tłoczki hamulcowe również poddawane są testom w komorze solankowej, a następnie porównywane z produktami konkurencji.
W przypadku większości testów solankowych przeprowadzonych na stalowych tłoczkach pokrytych chromem produkty Budweg w ciągu 24 godzin nie wykazują podstawowej korozji metalu (czerwona), podczas gdy w tym samym czasie produkty konkurencyjne noszą oznaki wyraźnej korozji i ubytków materiału.
Podobnie jak tłoczki hamulcowe, również stosowane w zaciskach hamulcowych tulejki i kołki prowadzące poddawane są 24-godzinnemu badaniu w komorze solankowej. Chociaż bardzo łatwo zapomnieć o tych małych elementach, nie zmienia to faktu, że one też narażone są na wysokie ryzyko korozji, która łatwo może rozprzestrzenić się na inne mechaniczne elementy zacisku. W celu uniknięcia tego problemu w przypadku tulejek firm Budweg stosuje zabezpieczenie antykorozyjne chemicznym niklem, który zapewnia szczelną i trwałą powierzchnię. Skuteczność tego zabezpieczenia potwierdza 24-godzinny test w komorze solankowej. Elementy stosowane przez firmę Budweg nie wykazują śladów korozji (czerwona rdza). Jednocześnie produkty konkurencji są nią znacznie bardziej dotknięte, ponieważ najczęściej zabezpieczane są cynkiem bez pasywacji powierzchni (podobnie jak chrom). Zabezpieczenie takie nie zapewnia tak trwałej powierzchni jak rozwiązanie stosowane w produktach Budweg.

Smar silikonowy i środki smarne utrzymują korozję z dala
Właściwe zabezpieczenie powierzchni znacząco ogranicza rozwój korozji. Firma Budweg poszła jeszcze dalej w kierunku minimalizacji ryzyka pojawienia się rdzy. Było to możliwe dzięki optymalizacji prostej, ale jednocześnie kluczowej operacji mającej ogromny wpływ na ochronę zacisku hamulcowego. Chodzi tu o właściwe nakładanie odpowiednio dobranego smaru silikonowego i innych środków smarnych.
– Przed 6 laty na wszystkich kluczowych elementach (tłoczkach hamulcowych, kołkach prowadzących, tulejkach oraz ruchomych powierzchniach hamulców postojowych) zaczęliśmy stosować smar silikonowy, który bardzo dobrze wpływa na ograniczenie korozji naszych produktów, a tym samym zmniejsza liczbę reklamacji z nią związanych – stwierdza Bertel Ravn, dyrektor techniczny firmy Budweg.

Przyszłość powłok antykorozyjnych
Do zabezpieczania powierzchni zacisków hamulcowych Budweg stosuje standardową dla tej branży, nakładaną na galwanizację cynkiem, pasywację w oparciu o chrom. Natomiast ostatnio producenci na pierwszy montaż opracowali i wdrożyli nowe sposoby zabezpieczania powierzchni, jeszcze lepiej ograniczające rozwój i negatywny wpływ korozji.
– Obecnie producenci na pierwszy montaż coraz częściej stosują powłokę niklowo-cynkową, która trzykrotnie zwiększa trwałość zabezpieczenia powierzchni. Firma Budweg posiada doskonałe rozeznanie w zakresie stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym najnowszych rozwiązań dotyczących zabezpieczania powierzchni. Wymieniamy informacje na temat nowych sposobów obróbki powierzchni, dzięki czemu w przyszłości będziemy w stanie zaoferować podobne produkty – podkreśla Bertel Ravn.
Firma Budweg jest gotowa przystosować i wprowadzić każdą nową technologię lub proces, które pozwolą zwiększyć trwałość produktów, utrzymać jakość części aftermarketowych na poziomie OE oraz zapewnić klientom 5 lat bezproblemowej codziennej eksploatacji (i 5 lat gwarancji).
Nie bez znaczenia jest również świadomość, iż kierowcy i ich rodziny mogą bezpiecznie podróżować samochodami wyposażonymi w zaciski hamulcowe Budweg.
Lepiej unikać rdzy i związanych z nią potencjalnych niebezpieczeństw.

GALERIA ZDJĘĆ

Zabezpieczanie powierzchni korpusów zacisków hamulcowych Budweg odbywa się w wannach galwanizacyjnych
Tulejki Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej
Tulejki Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej
Korpus zacisku hamulcowego Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 72-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej. Na zacisku Budweg praktycznie nie widać śladów białej korozji
Korpus zacisku hamulcowego Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 72-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej. Na zacisku Budweg praktycznie nie widać śladów białej korozji
Korpus zacisku hamulcowego Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 72-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej. Na zacisku Budweg praktycznie nie widać śladów białej korozji
Korpus zacisku hamulcowego Budweg i konkurencyjnego dostawcy po 72-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej. Na zacisku Budweg praktycznie nie widać śladów białej korozji
Tłoczek hamulcowy Budweg (ostatnie zdjęcie) i konkurencyjnego dostawcy po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej
Tłoczek hamulcowy Budweg (ostatnie zdjęcie) i konkurencyjnego dostawcy po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej
Tłoczek hamulcowy Budweg (ostatnie zdjęcie) i konkurencyjnego dostawcy po 24-godzinnym teście odporności na korozję w komorze solankowej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony