Warto wiedzieć

Wydarzenia

5 miesięcy temu  15.05.2018, ~ Administrator   

Kto kupuje części w Polsce? Głównie warsztaty, a kierowcy tylko 17%

Analiza procesów dystrybucji części w Polsce, jakiej podjęła się firma Savills przygotowując raport Automotive – Analiza Rynku Nieruchomości Magazynowych i Przemysłowych dla Sektora Motoryzacyjnego, dowodzi, że zdecydowana większość z nich trafia w pierwszej kolejności do przedstawicieli branży warsztatowej.

Bezpośrednie zakupy komponentów u dystrybutorów i producentów dokonywane przez klientów końcowych odpowiadają jedynie za 17% wszystkich transakcji na rynku autoczęści. Tłumaczy to fakt, iż każdego dnia do warsztatów oraz sklepów motoryzacyjnych trafia blisko 650 tys. sztuk części motoryzacyjnych.

Producenci zacierają ręce

Zdaniem autorów opracowania, doskonała kondycja rynku obrotu motoczęściami sprawi, że ich producenci oraz dystrybutorzy systematycznie zwiększać będą pojemność wykorzystywanej powierzchni magazynowej - w tym lub w następnym roku zamiar taki zgłosiło aż 75% firm z krajowego sektora automotive.

– To jeden z najbardziej widocznych efektów stale zyskującej koniunktury w tym obszarze. Warto wspomnieć, że w Polsce na każde województwo przypada aż 66 punktów hurtowej dystrybucji części, zaś najwięcej z nich zlokalizowanych jest w woj. Mazowieckim, dolnośląskim oraz śląskim. Produkcją komponentów z kolei zajmuje się w Polsce 900 firm – to aż 30% całego rynku UE, na którym działa łącznie 3000 podmiotów wytwarzających części zamienne – tłumaczy Karol Prozner, twórca i CEO platformy Woop Autmotive.

Wciąż aktualne wyzwania

Dystrybutorzy zaproszeni do współpracy przy realizacji raportu przyznali, że mimo optymistycznych rynkowych prognoz na najbliższe lata, wciąż muszą stawiać czoła szeregowi barier stojących na drodze do maksymalizacji obrotów. Wskazali oni przede wszystkim na wojny cenowe, braki personalne czy logistykę.

– Jak wynika z opracowania firmy Savills, zarówno producenci jak i dystrybutorzy autoczęści coraz chętniej inwestują w narzędzia informatyczne i oprogramowanie pozwalające sprawniej zarządzać ogromną ilością asortymentu. To znaczne wparcie logistyczne, pozwalające na natychmiastowy dostęp do informacji o konkretnym produkcie – jego aktualnej lokalizacji, cenie czy trasie dostawy. Równie przydatnym rozwiązaniem, adresowanym nie tylko do dostawców, ale także odbiorców – a więc warsztatów – są internetowe platformy kontaktu z wszystkimi przedstawicielami branży, gromadzące wszystkie oferty w jednym miejscu i pozwalające na szybkie nawiązanie rozmowy z wybranym kontrahentem w stylu znanym choćby z Facebook’owego Messengera. To znacznie przyspiesza zawieranie transakcji oraz pozwala na uzyskanie lepszej transparentności cen – dodaje Karol Prozner.

Autoczęści > produkcja aut

Szczególnie interesującym wnioskiem płynącym z ostatniej publikacji firmy Saviilis jest także fakt, że produkcja części oraz akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce przekracza wartość produkcji samochodów – trend ten utrzymuje się już od siedmiu lat.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Marcinnos 1 5 miesięcy temu Czasami nie opłaca się na własną rękę kombinować. Pierwsze primo gwarancja, drugie jak się nie ma wprawy to i z klockami problem może być, niby prosta sprawa, jednak nie koniecznie. Poza tym mój mechanik ma dojścia do rabatów w delphi, także bardziej mi się to opłaca.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony