Niemal jedna trzecia Polaków (32 proc.) odpowiedzialnych za naprawy samochodu w gospodarstwie domowym samodzielnie wykonuje czynności związane z bieżącą konserwacją i serwisowaniem auta ? wynika z badania MAA , przeprowadzonego przez TNS OBOP i TNS Infratest.
Jednak najpopularniejszym miejscem dokonywania takich napraw są warsztaty niezależne (nieautoryzowane), które odwiedza 38 proc. respondentów. Tylko nieco ponad jedna czwarta (26 proc.) badanych zleca bieżące naprawy serwisom autoryzowanym przez producentów aut. Inaczej jest w przypadku napraw powypadkowych, które są dokonywane głównie przez specjalistów: 32 proc. badanych powierza je warsztatom niezależnym, zaś 20 proc. warsztatom autoryzowanym. Tylko 6 proc. pytanych decyduje się na samodzielną naprawę auta po wypadku. Natomiast blisko jedna trzecia (32 proc.) osób decydujących o miejscu dokonania naprawy nie potrafi określić, komu zleciłaby naprawę w razie kolizji. Inne naprawy, czyli wszelkie prace przy samochodzie poza bieżącą konserwacją i naprawami powypadkowymi, są najczęściej (przez 41 proc. respondentów) wykonywane samodzielnie (w tym także z pomocą rodziny bądź znajomych). Warsztaty niezależne wybiera 36 proc. osób, natomiast na serwisy autoryzowane decyduje się blisko co piąty (19 proc.) odpowiedzialny za naprawy auta.
- Wyniki badania pokazują, że udział napraw dokonywanych samodzielnie jest u nas wyższy niż w takich krajach europejskich jak Niemcy czy Francja. Jednocześnie Polacy rzadziej korzystają z usług autoryzowanych warsztatów ? komentuje Piotr Sowiński z TNS OBOP. ? Powodem są nie tylko ceny usług w warsztatach, ale także wiek naszych aut ? średni wiek aut obecnych w polskich gospodarstwach domowych wynosi 12 lat. Są to więc często pojazdy o stosunkowo prostej budowie, które łatwiej naprawić we własnym zakresie ? wyjaśnia Piotr Sowiński.
Źródło: TNS OBOP
MAA ? Market Analysis Automotive Aftermarket ? badanie na temat eksploatacji i napraw samochodów osobowych. Projekt stworzony przez agencję badawczą TNS Infratest we współpracy z wiodącymi europejskimi producentami części zamiennych, od 2005 roku prowadzony w Polsce przez TNS OBOP.
Komentarze (0)