Diody zamiast tradycyjnych żarówek? Brzmi kusząco. Niestety, to nie takie proste. Gdzie można stosować retrofity? Jak rozpoznać produkty wysokiej jakości? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.
Europejskie normy na razie nie dopuszczają możliwości stosowania LED-ów zamiast żarówek pomocniczych na zewnątrz auta, czyli m.in. do świateł pozycyjnych, kierunkowskazów czy podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Chodzi przede wszystkim o współpracę diod z odbłyśnikami przystosowanymi do żarówek. Warto wiedzieć, że homologacja, np. dla tylnej lampy, przewiduje stosowanie w niej konkretnych źródeł światła. Jeśli więc zamienimy żarówkę P21W na jej LED-owy odpowiednik, lampa przestaje być zgodna z przepisami. Wyjątkiem od tej reguły są pojazdy off-road, które nie poruszają się po drogach publicznych. W ich oświetleniu można stosować retrofity zamiast żarówek.
Skoro na zewnątrz nie można stosować retrofitów, co z kabiną czy oświetleniem bagażnika? Tu nie ma problemu. Niezależnie jednak od preferencji, korzyści ze stosowania LED-ów w oświetleniu kabiny są oczywiste. Nawet gdy zdarzy się zostawić lampkę do czytania np. na całą noc, nie spowoduje to rozładowania akumulatora. Dodatkowo po takiej zmianie można zapomnieć o konieczności jej wymiany. Z pewnością „przeżyje” ona samochód.
Retrofity to źródła światła, których zaletą jest bardzo niski pobór energii w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami, które mają zastąpić. Niestety to, co z jednej strony jest zaletą, w niektórych sytuacjach może okazać się uciążliwe. A to dlatego, że zastosowanie źródła światła o niskiej mocy może powodować zgłoszenie przez komputer błędu o przepalonej żarówce. Wielu producentów montuje zatem w retroficie rezystor (opornik), próbując w ten sposób rozwiązać problem. Niestety, taka konstrukcja to, krótko mówiąc, „zabójstwo dla LED-u”, bo negatywnie wpływa na jego trwałość i efektywność.
– Gospodarka ciepłem odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o jakość retrofitów – mówi Magdalena Bogusz, marketing manager specialty lighting w OSRAM. – Zastosowanie rezystora na płytce drukowanej dodatkowo zwiększa temperaturę chipu, co ma negatywny wpływ na wymienione aspekty. Dlatego, aby spełnić wysokie standardy i dotrzymać obietnic zawartych w naszej gwarancji, w swoich produktach nie stosujemy takiego rozwiązania. Aby rozwiązać problem zgłaszanego błędu, proponujemy zewnętrzny rezystor Canbus Control Unit.
Montaż zintegrowanego rezystora jest więc rozwiązaniem na krótki czas, i to dosłownie, bo trwałość takich retrofitów jest znacznie niższa. Niestety zdarza się także, że taka lampa rozpada się pod wpływem wysokiej temperatury i może uszkodzić oprawkę.
Kolejny, bardzo ważny element dobrej jakości retrofitu LED to radiator. Jak już pisaliśmy, temperatura ma negatywny wpływ na trwałość lampy i parametry światła, dlatego radiator ma do spełnienia bardzo ważną funkcję. Wielu producentów stosuje tanie radiatory lub w ogóle z nich rezygnuje. Tymczasem w zamkniętym reflektorze czy lampie nietrudno o to, by LED osiągnął temperaturę, przy której spadek jasności jest bardzo wyraźny. Firma OSRAM testuje swoje retrofity w warunkach, jakie mogą się zdarzyć podczas jazdy, np. w korku, i gwarantuje, że zarówno ilość światła, jak i jego barwa będą na stabilnym poziomie.
Nowoczesne retrofity mają rozsył światła na poziomie żarówek, a często lepszy. To bardzo ważne w kontekście współpracy z reflektorem. O tym, że retrofity LED firmy OSRAM są w światowej czołówce pod tym względem, najlepiej świadczy fakt, że lampy P27/7W Red spełniają wymagania norm SAE w pięciu najlepiej sprzedających się samochodach w USA.
Gama oferowanych przez firmę OSRAM retrofitów wciąż się poszerza, zarówno jeśli chodzi o typy, jak i kolory. Dostępne są zamienniki takich typów jak: P21W, P21/5W, PY21, W5W, T4W i C5W, a także tych mniej popularnych: P27/7W, W16W, W21W i W21W/5W. Wszystkie są w wersji 12 V, niektóre zaś także do instalacji z napięciem 24 V. Największy wybór barw oferuje typ zastępujący żarówki W5W, bo poza wymienionymi odcieniami bieli występuje również w wersji niebieskiej, czerwonej, pomarańczowej i zielonej. Także wprowadzone niedawno na rynek retrofity żarówek P21W, P21/5W, W21W, W21/5W czy P27/7W są dostępne w innych kolorach niż biały. Można wybrać odmianę świecącą na pomarańczowo lub czerwono. Retrofity takich żarówek, jak np. P21W, w wersjach do kierunkowskazów czy świateł stop są niemal niewidoczne w reflektorze, gdy światła są wyłączone. Dzięki temu można uniknąć tzw. efektu sadzonego jajka.
Spośród całego asortymentu klienci mają do wyboru dwie gamy lamp – Premium oraz Standard. Pierwsza to bardzo trwałe lampy o specjalnie opracowanej konstrukcji, zapewniające jednolite światło bez widocznych pojedynczych punktów świetlnych. Dzięki zastosowaniu metalowego radiatora ich odporność termiczna jest jeszcze większa, a ponadto lampy dyskretnie wkomponowują się w oprawę, stając się praktycznie niewidoczne na tle odbłyśnika reflektora. Na produkty serii Premium producent udziela aż 5-letniej gwarancji. Druga rodzina to retrofity przystępne cenowo, bez uszczerbku dla niezawodności. LED-y z tej linii objęte są 3-letnią gwarancją. Oprócz wspomnianych dwóch linii OSRAM oferuje również retrofity marki Neolux, zapewniające trwałe i energooszczędne oświetlenie wnętrz. To idealna propozycja dla kierowców szukających nowoczesnych rozwiązań w rozsądnej cenie.
Retrofity OSRAM LEDriving cechuje również wysoka odporność na drgania i wibracje. Warto także podkreślić do 80% mniejsze zużycie energii elektrycznej w porównaniu ze standardowymi żarówkami oraz łatwy montaż dzięki typowym trzonkom pasującym do istniejących oprawek.
Nie wiesz, jakie żarówki są w twoim samochodzie? Z pomocą przyjdzie ci przygotowana przez firmę OSRAM bezpłatna aplikacja Vehicle Light, dostępna na urządzenia z systemami iOS oraz Android. Stanowi ona świetne rozwiązanie, gdyż podaje kierowcom dokładne informacje na temat rodzaju źródeł światła użytych w ich pojazdach. Użytkownicy Vehicle Light mają możliwość wyszukania odpowiednich produktów do swojego pojazdu, podając markę, model, a także wersję i datę produkcji.
Komentarze (2)