Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kupujemy używane
Tylko 8% Polaków, którzy zostali w 2010 r. właścicielami samochodów, kupiło nowe auta. Pozostałe 92% osób wybrało samochody używane. W większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych, a średnia cena używanego samochodu wyniosła 12,4 tys. zł.

12241 Rys. 1. Struktura samochodów osobowych kupionych w Polsce w 2010 roku, podstawa: osoby, które kupiły samochód w 2010 r., N=190 left W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10%) i jak wynika z badania TNS OBOP „Intencja zakupu samochodu” , odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 r. Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. – 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 r. samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

12242 Rys. 2. Miejsce zakupu samochodu używanego, podstawa: osoby, które kupiły samochód używany w 2010 r. N=175, w 2009 r. N=178 right W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 r. wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 r. było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł. Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 r. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwujemy w tym zakresie tendencję wzrostową – było to o 3% więcej niż rok wcześniej.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 3-20 luty 2011 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1981.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony