Części i regeneracja

ponad rok temu  14.06.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Łączniki i tuleje stabilizatora – diagnoza uszkodzeń

Warunki drogowe w codziennym ruchu stawiają wysokie wyzwania wobec zawieszenia pojazdu. Podczas eksploatacji występują boczne wychylenia nadwozia. Zapewnienie stabilności pojazdu wymaga więc zharmonizowania tych wychyleń.

Bez systemu stabilizacji występowałoby kołysanie się pojazdu na boki. To prowadzi do nieprzyjemnego, „gąbczastego” zachowania się pojazdu w czasie jazdy.
W celu neutralizacji bocznych wychyleń stosuje się drążki stabilizatorów łączące nadwozie z półosią. Wyjątkiem jest belka skrętna tylnego zawieszenia, jako częste rozwiązanie w pojazdach z przednim napędem, gdzie łącznikiem pomiędzy lewą i prawą stroną jest korpus tylnej belki. Jednocześnie spełnia ona zadanie sprężyny zawieszenia.
Przy wszystkich innych konstrukcjach osi ruch toczenia może zostać zminimalizowany tylko poprzez zastosowanie drążków stabilizatora: czy to poprzez podłączenie do wahaczy poprzecznych, czy też poprzez zastosowanie rozpórek stabilizatora.

Drążki połączeniowe
Możliwe uszkodzenia:
- wybite główki,
- pęknięcie lub skrzywienie,
- poluzowane tuleje,
- porowate tuleje.
Przyczyny:
- uszkodzony kołnierz gumowy,
- ingerencja zabrudzeń lub wody,
- uszkodzenie przez ciała obce,
- pęknięcie lub wytarcie panewki kulistej,
- obciążenie mechaniczne,
- błędny montaż.
Skutki:
- wybicie drążków kierowniczych,
- silniejsze obciążenie łożyskowania stabilizatorów,
- silne hałasy z podwozia,
- oderwanie stabilizatora.
Sposób naprawy:
- regularna kontrola części,
- dotrzymanie okresów przeglądu,
- szybka wymiana uszkodzonych części.


Tuleje stabilizatora
Możliwe uszkodzenia:
- rozszerzenie gumy,
- zdeformowanie tulei,
- rozpadnięcie się tulei,
- porowate tuleje gumowe.
Przyczyna:
- zmiękczenie przez kapiący olej,
- zużycie w wyniku ruchu tocznego pojazdu,
- mieszanka materiałowa gumy straciła swoją żywotność.
Skutki:
- hałasy na przedniej osi,
- silniejsze obciążenie drążków połączeniowych,
- ewentualnie niestabilny sposób jazdy.
Sposób naprawy:
- wymiana tulei,
- sprawdzenie stanu drążków połączeniowych.
Diagnoza
Łączniki stabilizatorów można spotkać też pod innymi nazwami. Nazywa się je przykładowo rozpórkami stabilizatora. Niezależnie od określenia mają jedno zadanie: łączą zewnętrznie oś ze stabilizatorem. Podobnie jak przy innych uszkodzeniach podwozia, awaria łącznika lub tulei stabilizatora skutkuje głośnym hałasem na danej osi. Zmiany w sposobie prowadzenia pojazdu początkowo są niezauważalne, bo da się to z reguły zauważyć dopiero wtedy, gdy przegub łącznika jest całkowicie zniszczony i gdy kulka przegubu wypada z panewki.
Z powodu bezpośredniego połączenia z kolumną amortyzatora lub wahaczem poprzecznym luz na łączniku lub na tulei stabilizatora często przekłada się na układ kierowniczy i objawia się lekkim biciem kierownicy. Wówczas często uważa się, że problem leży w elementach trapezu układu kierowniczego, które z reguły okazują się całkowicie sprawne.
Jeśli przy poruszaniu stabilizatorem słychać z łącznika głuchy dźwięk, to powodem jest luz na przegubie łącznika. Jeśli okaże się jednak, że łącznik jest sprawny, przyczyny należy szukać w mocowaniu łączników. Często jest tak, że tuleje gumowe są poluzowane, porowate lub uszkodzone przez agresywne media, takie jak olej.
Łączniki i tuleje są narażone na duże obciążenia przy obniżonym zawieszeniu lub pękniętej sprężynie. Jeśli pojazd ma obniżone zawieszenie, to sprężyny z reguły są także mocniejsze niż w podwoziu seryjnym. Przy dociskaniu jednej strony pojazdu sprężyna z drugiej strony musi oddać większą siłę niż sprężyna montowana seryjnie. Powstają wtedy większe obciążenia przy nierównościach na drodze.
Podobne problemy sprawiają pęknięte sprężyny. Tu występuje wstępne obciążenie w wyniku przekrzywienia pojazdu. Ważne jest wczesne rozpoznanie wybitych lub pękniętych łączników po to, aby uniknąć nieprzyjemnych skutków, takich jak przebicie opony przez pęknięty drążek.

UWAGA! Elementy zawieszenia odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy zachować tu szczególną uwagę!

Wymiana łączników i tulei stabilizatorów
- Zabezpieczyć stabilizator i inne elementy przed upadkiem na podłogę.
- W wyniku różnego składu stopów poszczególnych elementów może dochodzić do korozji stykowej. Dla zachowania wysokiej żywotności części należy stosować tylko specjalne śruby.
- Stosować wyłącznie nowe nakrętki.
- Śruby i nakrętki zawsze dociągać z prawidłowym momentem obrotowym.
- Uwzględniać zalecenia producenta pojazdu.
- W przypadku pojazdów z automatyczną regulacją ustawienia świateł drogowych po montażu i jeździe próbnej ewentualnie ponownie ustawić światła.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony