Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Łatwe badanie geometrii zawieszenia

Konstrukcja zawieszenia pojazdów podlega stałemu rozwojowi. Co roku na rynek wprowadzane są nowe samochody, które zapewniając większe bezpieczeństwo i lepszy komfort jazdy, stawiają jednocześnie coraz większe wymagania pomiarom ustawienia kół. Skuteczny pomiar zależy od dwóch istotnych składników: prawidłowego wyposażenia technicznego oraz aktualnych informacji o pojeździe. Wymagania te spełniają opracowane przez firmę Bosch nowe systemy do badania geometrii zawieszenia.

Nowa generacja systemu do badania geometrii zawieszenia jest dostępna w różnych wersjach – od modelu podstawowego FWA 4310 z sześcioma czujnikami CCD i przewodową transmisją danych do modelu topowego FWA 4437 z ośmioma czujnikami CCD, transmisją bezprzewodową i czujnikami kompensacji bicia obręczy.



Nowa generacja systemu do badania geometrii zawieszenia jest dostępna w różnych wersjach – od modelu podstawowego FWA 4310 z sześcioma czujnikami CCD i przewodową transmisją danych do modelu topowego FWA 4437 z ośmioma czujnikami CCD, transmisją bezprzewodową i czujnikami kompensacji bicia obręczy.
Fot. Bosch


W systemie FWA zastosowano technologię wykorzystującą cyfrowe kamery CCD 20° (Charge Coupled Device), co przyspiesza pomiar wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wiele pojazdów można badać z użyciem obrotnic mechanicznych. Jedynie, gdy zachodzi konieczność pomiaru maksymalnego kąta skrętu kół, trzeba skorzystać z obrotnic elektronicznych. Wszystkie nowe FWA dysponują możliwością podłączenia obrotnic elektronicznych. Ponadto wydajność kamer pozwala mierzyć pojazdy o rozstawie osi do 6,5 metra, czyli także aut dostawczych.

FWA otrzymały obszerne oprogramowanie z wieloma danymi fabrycznymi i wskazówkami regulacyjnymi umożliwiającymi łatwą obsługę. Baza danych obejmuje około 20 tys. pojazdów i może być indywidualnie rozszerzana przez użytkownika. Dostępna w opcji aktualizacja pozwala okresowo wprowadzać nowe modele pojazdów.



FWA są urządzeniami mobilnymi i kompaktowymi. W składzie zestawu znajdują się: wózek do przechowywania wszystkich głowic pomiarowych i najważniejszego wyposażenia, komputer sterujący, monitor TFT i kolorowa drukarka atramentowa, głowice pomiarowe, kabel podłączeniowy, uniwersalne zaciski szybkomocujące, zestaw obrotnic mechanicznych, blokada koła kierownicy, blokada pedału hamulca oraz pakiet oprogramowania z danymi fabrycznymi.
Fot. Bosch


Podczas dokonywania korekty geometrii można korzystać z wielu pomocnych wskazówek. Dzięki przejrzystemu interfejsowi, o typowej dla Windows strukturze, obsługa programu jest bardzo prosta. Dodatkowo możliwy jest wybór między prowadzeniem przez procedurę z pomiarem wielkości wejściowych i wyjściowych, szybkim pomiarem bez skręcania kół potrzebnego do wyznaczenia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy lub wybiórczym pomiarem określonych wielkości.

Osiem czujników umożliwia pomiar w zasięgu 360°, co pozwala dodatkowo sprawdzać ustawienie osi tylnej, podczas gdy system sam się kontroluje. Użytkownik otrzymuje informacje o takich wielkościach, jak: zbieżność (całkowita i połówkowa), różnica kąta skrętu kół, odchylenie osi geometrycznej, pochylenie koła, wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, pochylenie sworznia zwrotnicy, przestawienie kół, różnica rozstawu osi, przestawienie osi, przesunięcie osi oraz różnica rozstawu kół. Zakres wielkości zależy od wersji urządzenia. Dokładność pomiaru sięga 2 minut kątowych.



Skuteczny pomiar ustawienia kół zależy od dwóch istotnych składników: prawidłowego wyposażenia technicznego oraz aktualnych informacji o pojeździe. Wymagania te spełniają opracowane przez firmę Bosch nowe systemy do badania geometrii zawieszenia.
Fot. Bosch


FWA są urządzeniami mobilnymi i kompaktowymi. W składzie zestawu znajdują się: wózek do przechowywania wszystkich głowic pomiarowych i najważniejszego wyposażenia, komputer sterujący, monitor TFT i kolorowa drukarka atramentowa, głowice pomiarowe, kabel podłączeniowy, uniwersalne zaciski szybkomocujące, zestaw obrotnic mechanicznych, blokada koła kierownicy, blokada pedału hamulca oraz pakiet oprogramowania z danymi fabrycznymi.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony