Części i regeneracja

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Lepsza opona z magazynu czy nowa?

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące przechowywania opon. Wykazano w nim, że podczas hamowania na mokrej nawierzchni nie ma znaczenia, czy opony są nowe, czy z magazynu. Najważniejsze jest to, aby były dobrze dobrane, profesjonalnie zamontowane i poprawnie przechowywane.

Na zlecenie PZPO w marcu 2021 r. firma TÜV SÜD przeprowadziła badanie przyczepności opon zimowych na mokrej nawierzchni. Podstawowe pytanie zadane przez badaczy brzmiało: czy prawidłowo przechowywane opony tracą na jakości wraz z biegiem czasu? Aby to sprawdzić w praktyce, udano się na tor Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz odpowiednio przygotowana do testu. W samochodzie Škoda Scala, rocznik 2020, zamontowano zaawansowany układ pomiarowy śledzący takie parametry jak przyspieszenie, ABS czy najbardziej pożądany w tym zestawieniu, czyli droga hamowania. Za kierownicą zasiadł doświadczony kierowca TÜV SÜD.
W badaniu wykorzystano opony zimowe tego samego producenta o tych samych parametrach. Wzorcowa została wyprodukowana zaledwie kilka tygodni wcześniej, a sprawdzaną zdjęto z linii produkcyjnej w połowie 2018 roku. Testy zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą badawczą ECE R117. Kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Podczas analizy wyników pod uwagę brana była droga hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h. Film z badania można obejrzeć pod linkiem: www.youtube.com/watch?v=EDoYsoc1hp0.
– Po przeanalizowaniu otrzymanych danych okazało się, że wiek w żaden sposób nie wpłynął na eksploatację opon, wręcz przeciwnie – uśredniony wynik testów dwuipółletnich odpowiednio przechowywanych opon był nawet wyższy niż dla tych prosto z linii produkcyjnej! – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Różnica była na tyle niewielka, że nie miała wpływu na realne bezpieczeństwo na drodze.
Droga hamowania nowych opon wynosiła 41,87 m, zaś opon z magazynu – 40,99 m. To bardzo zbliżone wyniki. Wnioski z przeprowadzonego badania są proste. Czas, jaki minął od produkcji opony, nie ma znaczenia. Kluczową kwestią jest to, czy była ona poprawnie przechowywana, czy została odpowiednio dobrana do parametrów samochodu, a także jak została zamontowana.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony