W poprzednim wydaniu pisaliśmy o opracowanym przez Precyzję-Technik systemie CalAdas, umożliwiającym warsztatom kalibrację systemów ADAS w najróżniejszych modelach pojazdów
Cyfrowa transformacja w przemyśle motoryzacyjnym staje się „nową normą”. Prawdopodobnie jesteśmy w przededniu największych zmian w branży, jakich kiedykolwiek byliśmy świadkami. Rynek motoryzacyjny ewoluuje w kierunku elektryfikacji, sztucznej inteligencji i autonomicznych systemów wspomagania kierowcy. To z pewnością najważniejsze zagadnienia, które będą towarzyszyć rozwojowi samochodów w nadchodzących latach.
Producenci pojazdów inwestują krocie w rozwój bezpiecznej, zrównoważonej mobilności. Pierwszy krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa poprzez wdrożenie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy został wykonany. Systemy ADAS nie są już zarezerwowane dla samochodów klasy wyższej, są obecne również w pojazdach klasy średniej i użytkowych.
Najnowsze dane pokazują, że do końca 2020 r. ponad 40% pojazdów na drogach będzie wyposażonych w co najmniej dwa rodzaje „systemów pomocy”. Natomiast na rynku występuje obecnie kilkadziesiąt tego typu systemów, a jeszcze więcej jest w fazie rozwoju. Pomocna w tej sytuacji może być lista skrótów „systemów pomocy” i ich definicji, którą opracowała firma Precyzja- -Technik.
ACC – Adaptive Cruise Control (aktywny/adaptacyjny tempomat) – system kontroli prędkości, który za pomocą odpowiedniego radaru lub laserowego detektora pomaga kierowcy automatycznie utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, dostosowując prędkość samochodu do prędkości pojazdu jadącego przed nim.
ADAS – Advanced Driver Assistance System (zaawansowany system wspomagania kierowcy) – elektroniczny system wspomagający kierowcę w celu zapewnienia bezpieczniejszej i bardziej komfortowej jazdy. Oparty jest na technologii kamer, radarów, laserów i czujników ultradźwiękowych.
AFLS – Adaptive Front Lighting System (adaptacyjny system przedniego oświetlenia) – automatycznie kieruje światło reflektorów w prawo lub w lewo, w zależności od kierunku pojazdu na zakrętach.
AHBC – Adaptive High Beam Control (adaptacyjne sterowanie światłami drogowymi)
ALC – Adaptive Light Control – (adaptacyjne sterowanie światłami drogowymi) – wykrywa nadjeżdżający z przodu pojazd, automatycznie dostosowując światła mijania i drogowe.
ANV – Automotive Night Vision (asystent nocnego widzenia)
NVA – Night View Assist (asystent nocnego widzenia) – system noktowizyjny wykorzystujący kamerę termowizyjną, aby poprawić postrzeganie przez kierowcę obiektów w ciemności lub przy złej pogodzie poza zasięgiem reflektorów pojazdu. Noktowizor rejestruje obrazy i wyświetla je na wyświetlaczu deski rozdzielczej.
AEB/AEBS – Autonomous Emergency Braking (automatyczne hamowanie awaryjne) – system przeznaczony do zapobiegania lub ograniczania skutków kolizji. Wykorzystuje radar lub laser (lidar) i kamerę (rozpoznawanie obrazu), aby wykryć nieuchronną kolizję. Dodatkowo czujniki GPS mogą wykrywać stałe niebezpieczeństwa, takie jak zbliżające się znaki stopu, za pośrednictwem bazy danych lokalizacji.
APS – Automatic Parking System (automatyczny system parkowania)
IPAS – Intelligent Parking Assist System (inteligentny system wspomagania parkowania)
PA – Parking Assistance (pomoc parkowania) – automatyczne systemy parkowania mają pomóc kierowcy w parkowaniu. Niektóre wykonują całą pracę automatycznie, a inne udzielają porad, podpowiadając kierowcy, kiedy obrócić kierownicę, a kiedy zatrzymać.
BSD – Blind Spot Detection (wykrywanie martwego pola)
BSM – Blind Spot Monitoring (monitorowanie martwego pola)
BSW – Blind Spot Warning (ostrzeżenie o martwym polu) – systemy monitorowania i wykrywania martwego pola. Zapewniają informacje o tzw. martwych punktach pojazdu, które nie są dobrze widoczne przez kierowcę. Niektóre z tych systemów będą wyświetlać alarm, jeśli wykryją obecność obiektu w martwym punkcie, podczas gdy inne będą przesyłać obraz na deskę rozdzielczą.
BOP – Back-Over Protection/Prewention (zabezpieczenie, zapobieganie przed cofaniem) – system zabezpieczający lub zapobiegający cofaniu się może łączyć technologie ultradźwiękowe i kamery cofania w celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas cofania.
CIB – Crash/Collision Imminent Braking (natychmiastowe hamowanie przy zderzeniu) – automatyczne uruchomienie hamulców w sytuacji nieuchronnej, gdy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia.
CDW – Collision Detection Warning (ostrzeżenie o wykryciu kolizji)
CAS – Collision Avoidance System (system unikania kolizji)
FCW – Forward Collision Warning (ostrzeżenie przed kolizją)
FCWS – Forward Collision Warning System (przedni system ostrzegania o kolizji)
FCA – Forward Collision Avoidance (unikanie kolizji z przodu) – systemy ostrzegania przed kolizją wykorzystują różne czujniki do określania, czy pojazdowi grozi kolizja z innym obiektem. System podejmuje działania zapobiegawcze, takie jak wstępne ładowanie hamulców, napinanie pasów bezpieczeństwa lub przejmowanie kontroli nad kierowaniem.
CMS – Camera Monitor System – łączy ekrany lub wyświetlacze w samochodzie, prezentując widok z zamontowanych na zewnątrz kamer, na przykład kamery cofania lub kamery zastępującej lusterka, które eliminują potrzebę stosowania lewych, prawych lub wstecznych lusterek i zapewniają lepszy widok otoczenia pojazdu.
CTA – Cross-Traffic Alert (alarm ruchu krzyżowego)
RCTA – Rear Cross-Traffic Alert (alarm tylnego skrzyżowania) – informują o możliwym ruchu krzyżowym. Wiele czujników lub kamer szerokokątnych znajduje się w pobliżu przedniej lub tylnej części pojazdu, wykrywając ruch uliczny z boku, typowy w sytuacjach parkingowych.
DDW – Drowsy Driver Warning (ostrzeżenie przed sennością kierowcy)
DFW – Driver Fatigue Warning (ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy)
DDD – Driver Drowsiness Detection (wykrywanie senności kierowcy)
DMS – Driver Monitoring System (system monitorowania kierowcy) – systemy wykrywania senności lub świadomości kierowcy wykorzystują kamery lub inne czujniki, aby ustalić, czy jego uwaga jest nadal skoncentrowana na drodze i bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Większość systemów śledzi częstotliwość mrugania i kierunek patrzenia. Niektóre z nich analizują ruch głowy kierowcy i wskazują na narastającą senność.
EVWS – Electric Vehicel Warning Sound (dźwięk ostrzegawczy pojazdu elektrycznego) – system, który wydaje dźwięki zaprojektowane w celu ostrzegania pieszych o obecności pojazdów z napędem elektrycznym.
EDA – Emergency Driver Assistant (asystent kierowcy) – monitoruje zachowanie sterowników. Jeżeli system stwierdzi, że kierowca nie jest już w stanie bezpiecznie prowadzić, samochód przejmuje kontrolę nad hamulcami i układem kierowniczym, aby go zatrzymać.
GFHB – Glare-Free High Beam (nieoślepiające światło drogowe)
HLA – Head Lamp Assist (asystent świateł drogowych)
IHBC – Intelligent High Beam Control (inteligentna kontrola świateł drogowych)
LA – Lighting Automation (automatyka oświetlenia) – funkcja świateł drogowych umożliwiająca jazdę z włączonymi światłami drogowymi przez cały czas. Jeśli kamera wykryje inny ruch na drodze, rozkład światła z świateł drogowych jest dostosowywany, aby nie oślepiać nadjeżdżającego.
HUD – Head-Up-Display (wyświetlacz head-up) – przezroczysty wyświetlacz, który pokazuje informacje na przedniej szybie, pozwalając kierowcom nie spuszczać wzroku z drogi.
HDC – Hill Descent Control – układ, który dostosowuje prędkość poprzez włączenie hamulca lub zmianę biegów na niższe podczas jazdy ze wzniesienia.
ISA – Intelligent Speed Adaptation/Advice – system monitorujący prędkość pojazdu, ostrzegający kierowcę o dostosowaniu prędkości w przypadku, gdy jest ona wyższa niż dozwolony limit. Zazwyczaj używa rozpoznawania znaków drogowych i danych mapy w celu ustalenia dozwolonego ograniczenia prędkości.
LCA – Lane Change Assist (asystent zmiany pasa ruchu) – wykrywa pojazd zbliżający się na sąsiednim pasie, podczas gdy kierowca sygnalizuje zmianę pasa. Pojazd może ostrzec kierowcę za pomocą migającego wskaźnika w lusterku bocznym.
LD – Lane Detection (wykrywanie pasa ruchu) – korzystanie z kamery przedniej do wykrywania oznakowań pasów ruchu na drodze.
LDW – Lane Departure Warning (ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu)
LDWS – Lane Departure Warning System (system ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu) – wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu w celu wykrycia linii podziału jezdni, ostrzegając kierowcę na wypadek, gdy pojazd opuszcza pas bez użycia kierunkowskazu.
LKA – Lane Keeping Assist (asystent utrzymania pasa ruchu)
LCA – Lane Centering Assist (asystent centrowania pasa ruchu) – za pomocą kamery skierowanej do przodu wykrywa oznaczenia pasa ruchu w pojazdach z elektrycznym układem kierowniczym, utrzymując je na środku pasa.
MOD – Moving Object Detection (wykrywanie ruchomych obiektów) – system wykrywający poruszające się przedmioty wokół pojazdu, zazwyczaj podczas parkowania lub powolnego manewrowania. Zwykle wykorzystuje wiele kamer rozmieszczonych wokół pojazdu.
OD – Object Detection (wykrywanie obiektów) – algorytm widzenia komputerowego wykrywający obiekty w polu widzenia kamery, na przykład pieszych, pojazdów, zwierząt lub rowerzystów.
OSD – Optical Surface Dirt – system kamer, który automatycznie wykrywa, czy obiektyw aparatu jest zabrudzony, i ostrzega kierowcę lub podejmuje inne odpowiednie działania.
PD – Pedestrian Detection (wykrywania pieszych)
PDS – Pedestrian Detection System (system wykrywania pieszych) – system wykrywający pieszych z przodu lub z tyłu pojazdu, zwykle oparty na kamerze.
PAEB – Pedestrian Automatic Emergency Braking – system wykonujący automatyczne hamowanie w przypadku wykrycia pieszego przed pojazdem.
PLD – Parking Line Detection (wykrywanie linii parkowania)
PSMD – Parking Slot Marking Detection (wykrywanie oznaczenia miejsc parkingowych) – system wykrywający znaczniki na powierzchni drogi w celu ustalenia dokładnej pozycji miejsc parkingowych.
SVC – Surround View Camera (kamera z widokiem przestrzennym)
SVPA – Surround View Park Assist (asystent parkowania surround) – systemy wspomagania parkowania z widokiem z wielu kamer rejestrują i wyświetlają obszar wokół samochodu w jednym zintegrowanym widoku na wyświetlaczu na desce rozdzielczej.
SAD – Semi-Autonomous Driving (półautonomiczna jazda) – system jazdy, który jest przede wszystkim autonomiczny, ale wymaga od kierowcy monitorowania i przejęcia kontroli nad pojazdem w przypadku, gdy zautomatyzowany system jazdy nie może bezpiecznie obsługiwać pojazdu.
TA – Turning Assistant (asystent skrętu) – monitoruje ruch przeciwny podczas skrętu przy niskich prędkościach, a nawet samodzielnie hamuje w przypadku niebezpiecznych sytuacji.
TJA – Traffic Jam Assist – utrzymuje dystans i dostosowuje prędkość oraz opcjonalnie przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym w warunkach mniejszej prędkości i gęstym ruchu ulicznym.
TSR – Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) – technologia oparta na kamerach, która wykrywa i analizuje znaki drogowe obok drogi. Znaki ograniczenia prędkości można na przykład wykorzystać do kontroli prędkości pojazdu. Często ważne znaki drogowe są wyświetlane na desce rozdzielczej pojazdu.
TLR – Traffic Light Recognition (rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej) – technologia oparta na kamerach, która wykrywa i analizuje sygnalizację świetlną, informuje kierowcę i/lub przekazuje dane do systemów w pojeździe.
UPA – Ultrasonic Park Assist – system wspomagania parkowania wykorzystujący wyłącznie czujniki ultradźwiękowe.
WWDW – Wrong-Way Driving Warning (ostrzeżenie o niewłaściwej jeździe)
WWDA – Wrong-Way Driving Alert – system ostrzegający kierowcę przed jazdą w złym kierunku. Zwykle używa systemu rozpoznawania znaków drogowych.
Przygotował: Krzysztof Dumowski, dyrektor handlowy w firmie Precyzja-Technik
Komentarze (0)