do kół FAG
Łożyska do kół mają zastosowanie w ogromnej ilości wariantów. Z reguły nie wymagają po ich zamontowaniu specjalnej uwagi – z wyjątkiem sytuacji awaryjnych – choć są to przypadki bardzo rzadkie, głównie dzięki ich solidnej budowie i doskonałej jakości.
Historia łożysk do kół zaczęła się jeszcze w XIX wieku. Rozpowszechnienie rowerów wymusiło postęp w konstrukcji łożysk przenoszących obciążenia piast kół rowerowych. Łożyska kulkowe okazały się tu najlepszym rozwiązaniem i szybko weszły do seryjnej produkcji: FAG, dzisiaj marka w grupie Schaeffler, została założona w 1883 roku przez Friedricha Fischera, w miejscowości Schweinfurt w Niemczech, który jako pierwszy na świecie opracował maszynę do produkcji kulek łożyskowych, kładąc tym samym podwaliny przemysłu łożysk tocznych.
Łożysko koła to część całego modułu
W nowoczesnych pojazdach łożysko koła nie może być postrzegane jako oddzielna część, lecz jako element całego modułu koła. Do niego należą koło, bęben lub tarcza hamulcowa, łożysko koła wraz z piastą, wahacz, a dla kół napędzanych – również przegub z wielowypustem. Zadaniem całego modułu koła jest przejęcie oraz przeniesienie sił i momentów między zawieszeniem a drogą. Tutaj przypada bardzo ważna rola dla łożyska koła: jako element odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy musi być tak wykonane, aby nie nastąpił nagły brak działania, lecz odpowiednio długi czas pracy w trybie ostrzegawczym, świadczącym o uszkodzeniu łożyska, np. przez jego piszczenie lub huczenie.
Duże wymogi bezpieczeństwa
Łożyska kół, w dzisiejszych wielkoseryjnych pojazdach, muszą sprostać wielu wymogom przez cały okres użytkowania samochodu. Obok długiego czasu eksploatacji należą do nich m.in.: właściwa geometria, odporność na korozję, akustyka, niski poziom drgań, trwałość, odporność na zmiany temperatury, mały ciężar właściwy, łatwy montaż i demontaż oraz niska szkodliwość dla środowiska. Jednak to nie wszystko: producenci pojazdów żądają przy przebiegu np. 300 000 km spełnienie warunku “prawdopodobieństwo 0,1 proc. awarii łożyska na 1 proc. kierowców”. Oznacza on, że najsurowszy z 100 kierowców przejedzie 300 000 km na najgorszym z 1000 łożysk.
Decydujące jest smarowanie i uszczelnienie
Łożyska są smarowane podczas procesu produkcyjnego specjalnym smarem łożyskowym, który ma spełniać swoje zadanie przez cały okres eksploatacji. Temperatura pracy mieści się w zakresie od -40 do +100° C. Dostępne są również smary spełniające jeszcze wyższe wymagania. Bardzo ważne zadanie spełnia uszczelnienie, chroniące przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapobiegające wydostaniu się smaru na zewnątrz łożyska. Uszczelnienie łożyska nabiera specjalnego znaczenia podczas bocznego przyspieszenia, kiedy następuje wychylenie zespołu piasta – wahacz. Uszczelnienie musi być tak wykonane, aby nie powstało żadne przesunięcie między obracającą się piastą a nieruchomym pierścieniem łożyska. W tym celu mają zastosowanie pierścienie uszczelniające i poślizgowe, jak również specjalne kasety uszczelniające.
Komentarze (0)