AD Polska oferuje Łożyska AD wykonane na najwyższym poziomie jakości, przez uznanego poddostawcę, który cieszy się na naszym rynku olbrzymią popularnością i dużym zaufaniem.
Dobre łożysko to nie wszystko! Niebagatelne znaczenie dla długowieczności łożyska ma sposób jego montażu oraz jakość części, które z nim później współpracują.
Wprasowywanie
Pewna grupa łożysk musi być wprasowywana, np. do piasty czy bębna hamulcowego. Niedopuszczalne jest zastępowanie prasy młotkiem. Owszem – zazwyczaj tego typu praktyki kończą się pełnym sukcesem, ale pamiętajmy, że ślady młotka na łożysku mogą być podstawą do odrzucenia reklamacji.
Staranny montaż łożyska zgodny z procedurą fabryczną zwiększa jego wytrzymałość.
Podczas wprasowywania łożyska należy bardzo starannie dobierać “wypraski”, czyli elementy, przez które wciskamy łożysko. Wystarczy chwila nieuwagi, aby nacisnąć simmering uszczelniający łożysko lub inne wewnętrzne elementy, aby go trwale uszkodzić lub drastycznie skrócić żywotność. Zdajemy sobie sprawę, że w zasadzie żaden warsztat na świecie nie dysponuje kompletem wszystkich możliwych narzędzi fabrycznych do wyciskania i wprasowywania łożysk. Musimy jednak zwracać szczególną uwagę na to, jakiej średnicy “wyprasek zastępczych” używamy.
Uwaga – wybrane łożyska montuje się po podgrzaniu elementu, do którego należy wprasować łożysko. Zawsze jest to zaznaczone w dokumentacji technicznej samochodu, który naprawiamy. Dość często zdarza się, że po odpowiednim podgrzaniu części (nie łożyska!), łożysko da się wsunąć na swoje miejsce nawet bez użycia specjalnej siły. Próby wciśnięcia łożyska na zimno kończą się zawsze niepowodzeniem – zniszczeniem łożyska lub uszkodzeniem elementu, w którym miało być ono osadzone. Miejsce, w którym ma zostać osadzone łożysko musi być zawsze starannie oczyszczone. Brud, rdza, uszkodzenia mechaniczne przylegających powierzchni także skracają żywotność łożyska.
Łożyska AD to dobry wybór.
Obsługa eksploatacyjna
Wybrane modele łożysk po zamontowaniu wymagają regulacji luzu podczas dokręcania. W zależności od rodzaju łożyska może chodzić albo o dokręcenie “do oporu”, czasem z wykorzystaniem klucza dynamometrycznego, lub dokręcenie do lekkiego oporu, poluzowanie i dokręcenie z wyczuciem tak, aby zapewnić odpowiednio lekką pracę łożyska. Szczegóły procedury zawsze opisane są w książce napraw danego samochodu lub, w szczególnych przypadkach, na ulotce wewnątrz opakowania. Jest rzeczą oczywistą, że lekceważenie lub nieznajomość tych zasad obniża żywotność łożyska. Wybrane łożyska wymagają okresowego demontażu i smarowania. Zazwyczaj chodzi o tylne, rozbieralne piasty w starszych modelach samochodów. Regulację luzu i okresowe przesmarowanie zazwyczaj wykonuje się w trakcie dużego przeglądu, czyli co 30 000 km, przy okazji kontroli hamulców tylnych.
Komentarze (0)