Części i regeneracja

ponad rok temu  15.02.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Łożyska FAG do samochodów osobowych

To, co we współczesnym przemyśle samochodowym jest uważane za normę, jest wynikiem nieustannego rozwoju w kierunku produktów wysokiej technologii. Pojazd przyszłości ma być jednak nie tylko szybszy, ale także ekonomiczniejszy.

Niezależnie od dużych obciążeń, którym poddawane są poszczególne części auta, muszą one zapewniać większą odporność na zużycie. Producenci samochodów szukają zatem innowacji i większej efektywności.
Łożyska kół i łożyska wałów przekładni firmy FAG do samochodów osobowych i ciężarowych poszukiwane są ze względu na ich szczególne bezpieczeństwo i niezawodność. Opracowując łożyska zgodnie z wymaganiami klienta, firma nie tylko poszukuje innowacji technicznych, ale także stara się zapewnić znakomitą współpracę wszystkich elementów pojazdu.
Tylko dzięki integracji dodatkowych funkcji, takich jak czujnik ABS, nowy produkt może odnieść sukces na rynku.

FAG WheelSet – Łożyska stożkowe
Łożyska prowadzą i podtrzymują wały i osie przy jak najmniejszym tarciu i zużyciu. Mogą być poddawane obciążeniu w kierunku promieniowym lub osiowym. Łożyska toczne zaprojektowane mogą być dla wszystkich wymagań obciążeniowych.
Łożyska stożkowe są rozbieralne, pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne mogą być montowane oddzielnie. Mogą podtrzymywać obciążenia osiowe z jednego kierunku, więc dla przeciwdziałania obciążeniu konieczne jest zamontowanie drugiego łożyska stożkowego, ustawionego odwrotnie. W porównaniu do łożysk kulkowych skośnych, łożyska stożkowe zapewniają większą nośność, ale jednocześnie pociąga to za sobą ograniczenie prędkości, do jakich mogą być stosowane.

FAG WheelSet generacja 1 – Łożysko skośne kulkowe
Te kompaktowe, produkowane przez FAG łożyska mają zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz, są fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Zaprojektowane są zarówno do osi przednich, jak i tylnych samochodów osobowych, wytrzymują i przenoszą duże siły poprzeczne, które pojawiają się podczas jazdy po krętych drogach.

FAG WheelSet generacja 1T (T = Tapered Bearing, Łożysko stożkowe)
Podobnie jak łożyska kół generacji 1, łożyska 1T to kompaktowe moduły łożyskowe, jednakże zamiast kulek jako elementy toczne wykorzystano w nich rolki. Rozwiązanie to zwiększyło nośność łożysk w zakresie dużych obciążeń osiowych i przyspieszenia poprzecznego.
Dzięki zastosowaniu do obliczeń metody elementów skończonych i uwzględnieniu budowy elementów w otoczeniu łożyska, udało się zaprojektować fabrycznie smarowany na cały okres eksploatacji moduł łożyska stożkowego (bezobsługowy) ze zdefiniowanym napięciem wstępnym.


FAG WheelSet generacja 2 – Łożysko kulkowe skośne
Kulkowe skośne łożyska do kół generacji 2 mają zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz, są fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione.
Łączą ekonomiczność łożysk generacji 1 z zaletami nowej zintegrowanej piasty koła.
Łożysko koła zamocowane jest w zwrotnicy przy użyciu innowacyjnego, sprężystego pierścienia zabezpieczającego, który zapobiega wysunięciu się łożyska ze zwrotnicy.

FAG WheelSet generacja 3 – Łożysko kulkowe skośne
Łożyska kół generacji 3 to moduł o wysokim stopniu zintegrowania, posiadający zewnętrzną obudowę łożyska z kołnierzem montażowym do elementów zawieszenia, piastą koła wprasowaną w wewnętrzny pierścień łożyska, pierścień wielobiegunowy oraz czujnik prędkości wymagany dla układów ABS/ESP. Luz łożyska jest wstępnie ustalony dzięki wyobleniu obwiedniowym piasty koła.
Dzięki zintegrowanej budowie modułu łożyska obniżony został koszt montażu oraz wyeliminowane błędy powstałe podczas regulacji luzu łożyska w starszych generacjach.

FAG WheelSet – łożysko z doczołowym zazębieniem
W systemach konwencjonalnych, moment napędowy jest przenoszony pomiędzy łożyskiem koła, a półosią za pomocą wielowypustów, które posiadają pewien luz. Obciążenia i charakterystyka jazdy powodują możliwość przemieszczania się wielowypustu półosi względem wielowpustu piasty koła. Na skutek takiego działania zmniejsza się nie tylko komfort jazdy, ale mogą pojawić się hałasy z układu napędowego, co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia łożyska.
Nowy moduł łożyska koła FAG z zazębieniem doczołowym jest łatwy w montażu. Dodatkowo dzięki takiemu rozwiązaniu podczas montażu śruby mocującej półoś zostaje w pełni wyeliminowany luz między zazębieniem półosi i piasty.

Łożysko koła ze zintegrowanym pierścieniem wielobiegunowym dla systemów ABS/ESP
Obecnie w przemyśle samochodowym coraz częściej stosowane są łożyska kół wyposażone w pierścień wielobiegunowy, umieszczony w uszczelnieniu łożyska dla układów ABS/ESP. Dotyczy to zarówno dwurzędowych łożysk walcowych, jak również piast kół ze zintegrowanymi łożyskami. Pierścień wielobiegunowy w uszczelnieniu przejmuje funkcje pierścienia impulsowego, montowanego na piaście koła lub przegubie półosi.
W przypadku dwurzędowych łożysk walcowych, pierścień wielobiegunowy stanowi integralną część uszczelnienia. Pierścień wielobiegunowy może jednakże być zamontowany na zewnątrz piasty koła ze zintegrowanym łożyskiem. Pierścień wykonany jest z materiału ferromagnetycznego o ułożonych naprzemiennie biegunach.
Pierścień wielobiegunowy przeznaczony jest do współpracy z czujnikami hallotronowymi. W przypadku pierścienia impulsowego wykorzystywany jest czujnik indukcyjny. W obu wypadkach częstotliwość generowanego sygnału jest proporcjonalna do prędkości koła. Służy on za sygnał wejściowy dla modułu sterującego układu ABS/ESP/ASR.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony