Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Łożyska kół (2)
Historia FAG – genialna idea przeobraża się w globalną firmę. Publikujemy drugą część artykułu poświęconego łożyskom kół, przygotowanego we współpracy z firmą FAG.

Łożyska stożkowe
Informacje ogólne o łożyskach

Łożyska prowadzą i podtrzymują wały i osie przy jak najmniejszym tarciu i zużyciu. Łożyska mogą być poddawane obciążeniu w kierunku promieniowym lub osiowym. Łożyska toczne mogą być zaprojektowane dla wszystkich wymagań obciążeniowych.


Łożyska stożkowe
Łożyska stożkowe są rozbieralne, pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne mogą być montowane oddzielnie. Łożyska stożkowe mogą podtrzymywać obciążenia osiowe z jednego kierunku, więc dla przeciwdziałania obciążeniu konieczne jest zamontowanie drugiego łożyska stożkowego, ustawionego odwrotnie. W porównaniu do łożysk kulkowych skośnych, łożyska stożkowe zapewniają większą nośność, ale jednocześnie pociąga to za sobą ograniczenie prędkości, do jakich mogą być stosowane.

FAG – specjalista od łożysk walcowych dysponujący systemową wiedzą
FAG Automotive Technology opracowuje i produkuje komponenty optymalnie dopasowane pod względem technicznym i ekonomicznym do wymagań odbiorcy, do wszystkich zastosowań w motoryzacji.

Zalety:
- Do kół tylnych z hamulcami bębnowymi.
- Duża nośność.
- Zwarta budowa

Samochody osobowe – generacja 1 – Łożyska skośne
Kulkowe skośne łożyska do kół generacji 1 to kompaktowe łożyska produkowane przez firmę FAG, mające zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz, fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Firma FAG zaprojektowała łożyska kulkowe skośne zarówno do osi przednich, jak i tylnych samochodów osobowych, wytrzymujące i przenoszące duże siły poprzeczne pojawiające się podczas jazdy po krętych drogach.

Zalety:
- Zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz łożyska.
- Smarowanie fabryczne na cały okres eksploatacji.
- Uszczelnienie.
- Do kół przednich i tylnych.

Generacja 1T – (T = tapered bearing = łożysko stożkowe)
Podobnie jak łożyska kół generacji 1, łożyska kół generacji 1T to kompaktowe moduły łożyskowe, jednakże zamiast kulek, jako elementy toczne wykorzystano w nich stożkowe wałeczki. Zastosowanie stożkowych wałeczków zwiększyło nośność łożysk w zakresie dużych obciążeń osiowych i przyspieszenia poprzecznego. Dzięki zastosowaniu do obliczeń metody elementów skończonych i uwzględnieniu budowy elementów w otoczeniu łożyska, udało się zaprojektować fabrycznie smarowany na cały okres eksploatacji moduł łożyska stożkowego (bezobsługowy) ze zdefiniowanym napięciem wstępnym.

Generacja 2 – łożysko kulkowe skośne
Kulkowe skośne łożyska do kół generacji 2 to kompaktowe moduły łożyskowe produkowane przez firmę FAG, mające zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz, fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Łączą one ekonomiczność łożysk generacji 1 z zaletami zintegrowanego kołnierza, pozwalającego na montaż tarczy hamulcowej i obręczy koła. Łożysko koła jest zamocowane w zwrotnicy przy użyciu innowacyjnego sprężystego pierścienia zabezpieczającego, zapewniając mocowanie osiowe zewnętrznego pierścienia łożyskowego.

Zalety:
- Zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz łożyska.
- Zintegrowany kołnierz.
- Innowacyjny sprężysty pierścień zabezpieczający, zapewniający mocowanie osiowe zewnętrznego pierścienia łożyskowego i zamocowanie łożyska do zwrotnicy.
- Kołnierz z wewnętrznym zazębieniem dla kół napędzanych.
- Moduł formowany obwiedniowo, w pełni wstępnie ustawiony.
- Możliwa integracja z wielobiegunowym koderem w gumowym uszczelnieniu, obsługującym układy ABS, ASR i ESP.

Generacja 3 – łożysko kulkowe, skośne
Łożyska kół generacji 3 to moduły o wysokim stopniu zintegrowania wraz z kołnierzami do mocowania tarczy hamulcowej, koła i zwrotnicy, zapewniające najwyższą z możliwych dokładność toczenia. Zintegrowane kodery prędkości generują sygnały wymagane dla układu ABS/ESP. Siła docisku łożyska jest kontrolowana w firmie FAG za pomocą wyoblonego kołnierza. Zmniejszony jest łączny koszt montażu dzięki dwukołnierzowej budowie. W konsekwencji – pogorszenie działania, komfortu i trwałości łożyska spowodowane montażem stało się przeszłością.

Zalety:
- Zintegrowany czujnik prędkości koła sterujący układami ABS, ASR i ESP Plus.
- Fabryczne smarowanie na cały okres eksploatacji i uszczelnienie.
- Precyzyjne prowadzenie tarczy hamulcowej i koła.
- Zmniejszenie złożoności montażu poprzez zastosowanie dwukołnierzowej budowy.
- Siła docisku łożyska jest kontrolowana za pomocą wyoblonego kołnierza.

Łożysko kół ze zintegrowanym pierścieniem generującym impulsy dla układu ABS
Obecnie w przemyśle samochodowym coraz częściej stosowane są łożyska kół wyposażone w pierścień generujący impulsy magnetyczne dla układu ABS. Dotyczy to zarówno dwurzędowych łożysk walcowych z ustawionym wstępnie luzem, jak również piast kół ze zintegrowanymi łożyskami. Pierścień generujący impulsy magnetyczne przejmuje funkcje pierścienia z czujnikiem ABS, montowanego normalnie na piaście koła lub łączniku półosi.

W przypadku dwurzędowych łożysk walcowych, pierścień magnetyczny stanowi integralną część uszczelnienia promieniowego. Pierścień magnetyczny może jednakże być zamontowany na zewnątrz piasty koła ze zintegrowanym łożyskiem. Pierścień generujący impulsy jest wykonany z materiału ferromagnetycznego o ułożonych naprzemiennie biegunach. Sygnały są przetwarzane z wykorzystaniem czujnika indukcyjnego (dwubiegunowego) lub „generatora Halla” (trójbiegunowego). W obu przypadkach generowany jest sygnał o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości koła. Służy on za sygnał wejściowy modułu sterującego układu ABS/ESP/ASR.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony