Części i regeneracja

ponad rok temu  07.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Łożyska kół – wskazówki odnośnie montażu

Montaż łożysk wydaje się z pozoru łatwą operacją, oczywiście pod warunkiem, że zostanie przeprowadzona bardzo starannie, a montujący je mechanik wykaże się wiedzą, dzięki której będą one pracowały długo i bezproblemowo oraz nie zniszczą się już podczas samej wymiany.

W przypadku łożysk nie jest ważne, jak dany samochód wypada w rankingach bezawaryjności. Niektóre elementy auta po prostu zużywają się podczas eksploatacji, więc konieczna jest ich wymiana. W przypadku łożysk ich uszkodzenie jest łatwe do zdiagnozowania, ponieważ po prostu zaczynają hałasować podczas pracy. Z czasem hałas ten przekształca się w stukanie i wreszcie łożysko ulega całkowitemu uszkodzeniu, a wraz z nim często inne elementy.
Przyczynami powstawania hałasu w pracującym łożysku mogą być:
- odciśnięcie kulek/wałeczków w bieżniach powstałe przy nieprawidłowym montażu,
- zużycie kulek i bieżni na skutek nierównomiernego napięcia osiowego wałka osadzonego w łożysku,
- korozja bieżni lub kulek/wałeczków powstała przez dostanie się wody do wnętrza łożyska,
- rozwarstwienie zmęczeniowe, wynikające ze zbyt dużych obciążeń łożyska,
- zmęczenie powierzchniowe powstałe przez przegrzanie łożyska lub ubytek środka smarnego,
- efekt Brinella, czyli odciśnięcie się kulek w bieżni łożyska na skutek długotrwałego nacisku spoczynkowego.
Według NTN-SNR przebieg łożyska w kole może osiągnąć nawet 150.000 km, ale jest przede wszystkim zależny od jego obciążenia stylem jazdy oraz ewentualnych zanieczyszczeń, takich jak sól zimą lub pył.
Zapobiec błędom montażowym
Niestety, łożyska potrafią również zużywać się „przed czasem”, np. gdy zostały źle zamontowane. Najczęstszymi przyczynami uszkodzenia tego elementu podczas jego montażu jest:
- uderzenie w bieżnię podczas montażu,
- użycie nieprawidłowych narzędzi lub zbyt dużej siły podczas montażu,
- upadek łożyska na podłogę.


Aby montaż przebiegał prawidłowo, a łożysko służyło bezproblemowo, trzeba się stosować do następujących zasad podczas montażu:
- podczas wprasowywania łożyska koniecznie należy używać pierścieni i tulei pośrednich; zawsze należy korzystać z narzędzi o odpowiednich wymiarach i przeznaczonych do danej operacji,
- zawsze należy sprawdzić stan osadzenia łożyska (gniazda) oraz przytrzymującego je przed przesuwaniem brzegu; możliwe jest bowiem ich uszkodzenie podczas demontażu łożyska,
- trzeba koniecznie sprawdzić wszystkie współpracujące elementy na wypadek wystąpienia w nich uszkodzeń,
- zawsze należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie wymiarów montażowych i momentów dokręcania,
- należy zwrócić uwagę na prawidłowy montaż pierścieni zabezpieczających,
- trzeba zwrócić uwagę na stan uszczelnień w łożysku; każde, nawet najmniejsze ich uszkodzenie kwalifikuje łożysko do zezłomowania,
- nigdy nie należy rozkładać dzielonych łożysk kół; w przypadku łożysk z czujnikiem ASB (Active Sensor Bearing) należy ponadto zwrócić uwagę na prawidłowy montaż łożyska, czyli montaż pierścieniem magnetycznym w stronę czujnika,
- niezbliżanie magnesów stałych do pierścienia magnetycznego (enkodera),
- niemontowanie łożyska z uszkodzonym pierścieniem magnetycznym, ponieważ w takim przypadku układ ABS pozostanie niesprawny.
Innymi słowy, jeśli zastosuje się odpowiednie przyrządy i będzie się przestrzegać podstawowych zasad montażu, dobrze zamontowane łożysko będzie służyło zdecydowanie dłużej, ciesząc bezproblemowym i cichym działaniem.
NTN-SNR jest pomysłodawcą systemu ASB (Active Sensor Bearing), technologii umożliwiającej funkcjonowanie wszystkich układów inteligentnych w pojeździe: ABS, ESP, wspomagania ruszania na wzniesieniu, nawigacji... W system ten wyposażone są obecnie wszystkie nowe samochody. Jego upowszechnienie otwiera bardzo szerokie perspektywy dla sektora samochodowych części zamiennych. Dodatkowo z marką NTN grupa zaznacza swoją silną obecność we wszystkich pojazdach (Ford, VW, Mercedes), co umożliwiło nam zajęcie pozycji numer 1 w Europie w zakresie łożysk do kół.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony