– niezbędna wymiana
Aż do późnych lat 70. funkcję łożysk pilotujących pełniły proste brązowe tuleje, jednak dziś zamiast nich używa się łożysk kulkowych lub igiełkowych. Łożysko pilotujące podtrzymuje wałek sprzęgłowy i minimalizuje jego drgania. Oznaki wadliwego łożyska to uciążliwy hałas oraz opór przy odłączaniu sprzęgła lub nawet jego zniszczenie. Skutkuje to kosztowną naprawą.
Montaż łożyska pilotującego.
Podczas wymiany sprzęgła stanowczo zbyt często zapomina się o łożysku pilotującym, zwłaszcza jeśli chodzi o pojazdy z silnikami wzdłużnymi, w których wałek sprzęgłowy sięga dalej w głąb obudowy sprzęgła niż w pojazdach z silnikiem poprzecznym. Łożysko znajduje się w kole zamachowym lub wale korbowym i pełni kluczową funkcję: prowadzi wałek skrzyni biegów, zmniejszając przez to jego drgania. Zwiększone drgania wałka skrzyni biegów nieuchronnie wywołują duże obciążenia na tarczy sprzęgła, co może skutkować uszkodzeniem profilu piasty lub pęknięciem płytek segmentu. Konsekwencje mogą być różne: od kłopotów z demontażem aż po całkowitą awarię systemu sprzęgła lub uszkodzenie skrzyni biegów.
Demontaż łożyska pilotującego.
Łożyska pilotujące.
Należy zawsze wymieniać łożysko pilotujące podczas wymiany sprzęgła
W związku z powyższym niezwykle ważne jest, aby wymieniać łożysko pilotujące podczas każdej niezbędnej naprawy sprzęgła. Nie istnieją ogólne informacje dotyczące tego, które modele zostały fabrycznie wyposażone w łożyska pilotujące. Takie informacje, właściwe dla danego pojazdu, znaleźć można w obszernym katalogu LuK-AS, dostępnym w TecDoc, w wersji papierowej lub on-line na www.luk-as.com oraz www.repxpert.com. Obecność lub brak łożyska pilotującego można również sprawdzić po zdjęciu sprzęgła. Wymieniając łożysko pilotujące, należy zawsze używać właściwego narzędzia do wyciągania oraz odpowiedniej oprawy do ponownego zamontowania łożyska.
Uwaga! Łożysko pilotujące należy wymieniać wyłącznie z wykorzystaniem właściwego narzędzia oraz odpowiedniej oprawy.
Aż do późnych lat 70. funkcję łożysk pilotujących pełniły proste brązowe tuleje, jednak dziś zamiast nich używa się łożysk kulkowych lub igiełkowych. Łożysko pilotujące podtrzymuje wałek sprzęgłowy i minimalizuje jego drgania. Oznaki wadliwego łożyska to uciążliwy hałas oraz opór przy odłączaniu sprzęgła lub nawet jego zniszczenie. Skutkuje to kosztowną naprawą.
Montaż łożyska pilotującego.
Podczas wymiany sprzęgła stanowczo zbyt często zapomina się o łożysku pilotującym, zwłaszcza jeśli chodzi o pojazdy z silnikami wzdłużnymi, w których wałek sprzęgłowy sięga dalej w głąb obudowy sprzęgła niż w pojazdach z silnikiem poprzecznym. Łożysko znajduje się w kole zamachowym lub wale korbowym i pełni kluczową funkcję: prowadzi wałek skrzyni biegów, zmniejszając przez to jego drgania. Zwiększone drgania wałka skrzyni biegów nieuchronnie wywołują duże obciążenia na tarczy sprzęgła, co może skutkować uszkodzeniem profilu piasty lub pęknięciem płytek segmentu. Konsekwencje mogą być różne: od kłopotów z demontażem aż po całkowitą awarię systemu sprzęgła lub uszkodzenie skrzyni biegów.
Demontaż łożyska pilotującego.
Łożyska pilotujące.
Należy zawsze wymieniać łożysko pilotujące podczas wymiany sprzęgła
W związku z powyższym niezwykle ważne jest, aby wymieniać łożysko pilotujące podczas każdej niezbędnej naprawy sprzęgła. Nie istnieją ogólne informacje dotyczące tego, które modele zostały fabrycznie wyposażone w łożyska pilotujące. Takie informacje, właściwe dla danego pojazdu, znaleźć można w obszernym katalogu LuK-AS, dostępnym w TecDoc, w wersji papierowej lub on-line na www.luk-as.com oraz www.repxpert.com. Obecność lub brak łożyska pilotującego można również sprawdzić po zdjęciu sprzęgła. Wymieniając łożysko pilotujące, należy zawsze używać właściwego narzędzia do wyciągania oraz odpowiedniej oprawy do ponownego zamontowania łożyska.
Uwaga! Łożysko pilotujące należy wymieniać wyłącznie z wykorzystaniem właściwego narzędzia oraz odpowiedniej oprawy.
Komentarze (0)