Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

LPG zimą

Instalacja gazowa w samochodzie jest elementem montowanym w warunkach warsztatowych, lecz pomimo tego przy prawidłowej adaptacji samochód zachowuje swoje parametry i praca silnika na gazie nie odbiega zasadniczo od jego funkcjonowania na benzynie, oprócz oczywistego, wynikającego z właściwości LPG, spadku mocy.

Spadek ten jest jednak na tyle mały, że przy najnowszych generacjach układów gazowych jego rejestracja jest możliwa właściwie tylko w warunkach pomiaru mocy na hamowni. Taka praca układu jest oczywiście możliwa przy odpowiedniej jego obsłudze. Nabiera ona szczególnego znaczenia w warunkach zimowych, kiedy to wszelkie niedociągnięcia objawiają się dużo bardziej dolegliwie. Dotyczy to wszystkich silników, jednak eksploatacja silnika na paliwie gazowym powoduje, że wszelkie zaniedbania obsługowe objawiają się jeszcze wcześniej. Bardzo często użytkownicy skarżą się, że na benzynie silnik pracuje “normalnie”, a przy zasilaniu gazem występują jakieś nieprawidłowości. Jest to właśnie wynik tego, że gaz jest dużo bardziej wymagającym paliwem.



Samochody na LPG są już także coraz bardziej popularne w Niemczech.

W kontekście zbliżającej się zimy trzeba przede wszystkim zadbać o układ zapłonowy, który przy zasilaniu gazowym jest dużo bardziej obciążony. Przy zapłonie mieszanki gazowo-powietrznej w układzie zapłonowym indukuje się dużo wyższe napięcie, ponieważ ma ona dużo wyższą w stosunku do benzyny rezystancję. Powoduje to, że uszkodzenia w obrębie układu zapłonowego przy zasilaniu gazem ujawniają się dużo wcześniej (na benzynie silnik może pracować prawidłowo). Zatem bezwzględnie należy dotrzymywać terminów wymian świec i przewodów zapłonowych. Objaw nieprawidłowości działania układu zapłonowego jest bardzo charakterystyczny i polega na spalaniu mieszanki gazowo-powietrznej poza komorą spalania, w kolektorze dolotowym. Objawia się to charakterystycznymi “strzałami”. Niestety, doprowadzenie do występowania takich objawów jest ostatecznością i może spowodować uszkodzenia w obrębie układu poboru powietrza (obudowa filtra, kolektor, gumowe przewody łączące poszczególne elementy). Prosta z pozoru czynność jaką jest wymiana świec zapłonowych bądź przewodów, niestety, we współczesnych jednostkach napędowych może przysporzyć sporo kłopotów. Obecnie, nawet zdjęcie przewodów zapłonowych ze świec wymaga użycia narzędzi (specjalne szczypce), gdyż próba ich ręcznego demontażu może skończyć się ich uszkodzeniem, a koszt oryginalnej wiązki przewodów zapłonowych jest czasami bardzo wysoki. Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana i grozi kosztowniejszą naprawą w przypadku indywidualnych cewek zapłonowych montowanych na świecach zapłonowych. Kolejna czynność obsługowa, której nie można zaniedbać to regulacja zaworów, występująca jeszcze w niektórych silnikach. Jest to czynność bardzo ważna bez względu na porę roku, a jej przestrzeganie zapewnia prawidłową pracę zaworów. Niedomykający się zawór (na skutek braku luzu zaworowego) omywany przez gorące spaliny zostaje w bardzo krótkim czasie uszkodzony (wypalony).



Miejmy nadzieję, że w niedługim czasie będziemy zastanawiać się nad obsługą i przygotowaniem do zimy takich samochodów (zasilanych sprężonym gazem ziemnym). Na razie jednak sieć stacji sprężania jest w Polsce cały czas słabo rozwinięta, co skutecznie hamuje rozwój tej branży.

Taki sam skutek może mieć nieprawidłowa regulacja składu mieszanki gazowo-powietrznej, jeśli jest zbyt uboga. Za ten parametr odpowiada regulacja reduktora w układach drugiej generacji, które są nadal bardzo popularne. Oddziaływanie gazu, wysokiej temperatury na elementy gumowe reduktora (membrany) powoduje, że stają się one coraz mniej elastyczne. Silnik w konsekwencji jest zasilany mieszanką coraz uboższą, co skutkuje ww. efektami. Dlatego też konieczna jest okresowa regulacja reduktora, a w skrajnym przypadku zużycia membran niezbędna jest ich wymiana. Kolejnym problemem, który może być szczególnie dotkliwy zimą, jest jakość LPG. Jak wiadomo, jest to mieszanina propanu i butanu, której bardzo ważnym parametrem jest ciśnienie nasycenia. Wyznacza ono moment zmiany stanu skupienia gazu i jest zależne od temperatury. Pod tym względem oba składniki mieszaniny różnią się znacznie. Propan odparowuje dobrze w temperaturze, do -43oC, natomiast butan do ok. -0,5oC. Dlatego też, aby zapewnić możliwość odparowania LPG w niskich temperaturach, zmienia się jego skład procentowy. W lecie w mieszaninie jest więcej butanu, a w okresie zimowym zwiększa się zawartość propanu. Niestety, propan jest składnikiem droższym, co powoduje zwiększenie ceny autogazu. Chęć zysku niektórych dystrybutorów skłania do pewnych nadużyć. Jest to powodem trudności z odparowaniem paliwa gazowego, co nie ma żadnego związku ze stanem instalacji w samochodzie. Jedyną możliwością uniknięcia tego stosunkowo rzadko spotykanego zjawiska jest tankowanie LPG na markowych stacjach. Bardzo ważne jest również zapewnienie odpowiedniej czystości paliwa gazowego, którą zapewniają filtry. W zależności od generacji układu występują jeden lub dwa filtry gazu. W układach z mieszalnikiem paliwo gazowe jest oczyszczane przez filtr umieszczony w elektrozaworze gazowym. Jego wymiana powinna być wykonywana co 10 do 15 tys. km, w zależności od wymagań dostawcy instalacji. W układach kolejnych generacji, gdzie do dostarczania paliwa gazowego wykorzystuje się sekwencyjnie pracujące wtryskiwacze występuje jeszcze dodatkowy filtr za reduktorem, który oczyszcza gaz odparowany. Zabezpieczają one dodatkowo precyzyjne elementy jakimi są wtryskiwacze gazu. Niezmiernie ważnym jest również wymiana wkładu filtra powietrza zgodna z zaleceniami producenta pojazdu. Zanieczyszczenie tego elementu powoduje, że zmienia się skład mieszanki gazowo-powietrznej, co także prowadzi do nieprawidłowości w działaniu silnika. Jeśli wszystkie wymienione czynności są wykonywane przed zimą, użytkownik uzyskuje gwarancję, że silnik jego pojazdu w najbardziej niekorzystnych warunkach będzie zasilany prawidłowo. Jeżeli taką obsługę połączy się jeszcze z wymianą oleju silnikowego, silnik będzie smarowany w tym okresie świeżym olejem, co jest także niezmiernie istotne. Bardzo ważny jest także właściwy dobór oleju silnikowego zgodnie z zalecaniami producenta. Dzięki temu będzie on szybko docierał do najdalszych części układu olejenia, a w przypadku gdy silnik jest wyposażony w hydrauliczne popychacze, będą one szybciej zaczynały swoje działanie bez charakterystycznego stukania.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony