Magazyn w Modlniczce powstał na terenach kompleksu Kraków Airport Logistics. Jest tu 15 doków załadunkowych, w tym 5 wyposażonych w rampy hydrauliczne do transportu i składowania towaru
Firma LKQ Europe upatrzyła sobie dwie lokalizacje w Polsce. Centrum innowacji i usług w Katowicach to inwestycja w cyfrowy program LKQ, aby przygotować spółkę do funkcjonowania na rynku części zamiennych w przyszłości. Ta przyszłość mierzona jest szybkimi krokami, skoro 4 listopada br. redakcja „Nowoczesnego Warsztatu” uczestniczyła w kolejnym wydarzeniu.
26 000 pracowników w ponad 20 krajach Europy, sieć ponad 1000 oddziałów zaopatrujących około 100 000 niezależnych warsztatów. Ze sprzedażą na poziomie ponad 6,1 mld USD w 2021 r. LKQ Europe nie bez powodu uchodzi za bardzo poważnego gracza na Starym Kontynencie. Trzeba wiedzieć, że pod parasolem LKQ Europe działają takie firmy, jak m.in. Euro Car Parts, Fource, Rhiag Group, Elit, a także np. Stahlgruber Group oraz specjalista w dziedzinie recyklingu Atracco. Wszystkie te i inne oddziały zostały z powodzeniem zintegrowane w jedną firmę, gdy w 2016 roku LKQ Europe przejęło grupę RHIAG, która obejmowała większość dzisiejszych spółek LKQ w regionieEuropy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Każdego dnia ten gigant zaopatruje około 35 000 warsztatów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Region ten obsługuje łącznie około 571 000 klientów B2B i B2C. I tu dochodzimy do jakże spektakularnych inwestycji zrealizowanych w ciągu ostatnich 18 miesięcy.
Jest maj 2021 roku, kiedy LKQ CEE uroczyście otwiera nowoczesne Centrum Innowacji i Obsługi zlokalizowane w Katowicach. To pełni rolę katalizatora dla strategii cyfryzacji i innowacyjności. Odtąd służy jako centrum usług wspólnych ze szczególnym uwzględnieniem innowacji w zakresie procesów i aplikacji cyfrowych. Firma obecna jest w Katowicach w biurowcu KTW od sierpnia 2021 roku. Centrum Innowacji i Usług to nowoczesny hub, który odpowiada za operacje administracyjne, rozwój cyfrowy i IT. Wynajęcie dużo, bo aż 5-krotnie większej powierzchni pozwoli LKQ Europe na rozszerzenie działalności i przyciągnięcie większej liczby talentów w tej części Europy. Do 2024 roku zespół ma liczyć 250 osób, które będą wspierać biznes i klientów firmy w całej Europie.
Nowy obiekt Elit Polska otwarty
Mija 18 miesięcy i uczestniczymy w kolejnym spektakularnym wydarzeniu. Tym razem w uroczystym otwarciu nowego magazynu centralnego.
To, że nowy magazyn centralny znajduje się w doskonałej lokalizacji, bo w pobliżu autostrady A4/S7 i dosłownie 300 metrów od obwodnicy Krakowa, to tylko jedna z zalet strategicznej inwestycji wiodącego na polskim rynku dystrybutora części samochodowych, materiałów eksploatacyjnych i wyposażenia warsztatów. Na terenach kompleksu Kraków Airport Logistics powstał magazyn centralny o powierzchni ponad 11 000 m2, co pozwoli na przechowywanie setek tysięcy części samochodowych. Najnowszy magazyn centralny LKQ zapewni miejsca pracy dla 200 osób. Obowiązywać ma system 3-zmianowy.
Nowy magazyn centralny w Modlniczce zastąpi dwa starsze – ten w Dębicy i w Krakowie. Obiekt jest zarządzany przez LKQ Elit Polska, która działa oczywiście pod parasolem LKQ Europe. Stąd też obecność wysokiego szczebla reprezentantów z LKQ CEE, którzy w ramach obsługi aftermarketu realizują strategię firmy w ośmiu krajach Europy Środkowo--Wschodniej: Bośni i Hercegowinie, Czechach, na Węgrzech, w Polsce, Rumunii, na Słowacji, w Słowenii i Ukrainie.
W przemowach poprzedzających przecięcie wstęgi podkreślano, że LKQ chce z otwarciem nowego magazynu jak najlepiej zaspokajać potrzeby klientów w Polsce. Czego mogą spodziewać się warsztaty? Na pewno wydatnie skróci się czas operacji logistycznych.
– Nieustannie dążymy do zwiększenia zasobów logistycznych i poprawy jakości dostaw – mówił Jan Dżaluk, chief operations officer LKQ na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). – Uruchomienie nowego magazynu centralnego ma strategiczne znaczenie w kontekście dalszego rozwoju LKQ Elit Polska i LKQ w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki inwestycji w Modlniczce nie tylko zapewnimy naszym klientom profesjonalną obsługę według światowych standardów, ale przede wszystkim inwestujemy w przyszłość.
I dodał, że inwestycja jest zgodna ze strategią LKQ w Europie, którą dobrze opisuje hasło „logistyka bez granic”. Jest to odpowiedź firmy na rosnące zapotrzebowanie na produkty i usługi motoryzacyjne w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Po uroczystym przecięciu wstęgi zaproszonych gości oprowadzono po obiekcie. Tu nadmieńmy, że wśród przybyłych nie zabrakło m.in. reprezentantów takich firm, jak: AS-PL Sp. z o.o., Cushman & Wakefield, Brembo, Delphi, Denso, Exide, Gates, GLP, Lumileds, Nissens, OSRAM, Schaeffler, SWAG Tenneco, Total, Valeo, NGK i ZF.
Co wiemy o funkcjonalności najnowszej inwestycji dla obsługi aftermarketu? Budynek wyposażony został w 22 doki załadunkowe oraz szereg nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym praca jest szybsza, łatwiejsza i bardziej efektywna. To także 24 zrzutnie z taśmociągów, co w połączeniu z tzw. polami odkładczymi ma znacząco przyspieszyć obsługę dostaw.
Zrównoważone i bezpieczne rozwiązania
Nowy magazyn centralny LKQ jest przystosowany do szybkiej obsługi motoryzacyjnego rynku wtórnego, a także klientów biznesowych i indywidualnych, którzy chcą skorzystać z bezpośredniego odbioru towarów. Służy także jako usługa click & collect, dzięki czemu klienci mogą wygodnie odbierać towary. Na terenie magazynu znajdują się również biura o powierzchni 700 m2 dla pracowników LKQ Elit Polska.
Podczas prezentacji obiektu wielokrotnie podkreślano, że zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo to kluczowe aspekty dla LKQ Europe. Zgodnie ze strategią korporacyjną firmy magazyn centralny LKQ Elit Polska wyposażony jest w nowoczesne rozwiązania technologiczne i środowiskowe, wpływające m.in. na wzrost efektywności energetycznej i bezpieczeństwa pracy.
Na dużej powierzchni budynku zainstalowano świetliki, które wpuszczają do magazynu naturalne światło i poprawiają ogólny komfort pracy całego zespołu – wraz z oświetleniem LED, izolacją dachu i przegrodami zewnętrznymi, które pomagają zminimalizować ucieczkę ciepła. Dość powiedzieć, że inwestycja wkrótce ma otrzymać certyfikat BREEAM – bardzo prestiżowe wyróżnienie klasyfikacji i certyfikacji zrównoważonego rozwoju budynków.
Co ciekawego udało się nam podejrzeć?
W magazynie znajduje się konstrukcja z trzema poziomami podestów roboczych o wysokości całkowitej aż 10,4 m. W specyfikacji technicznej obiektu znalazł zastosowanie system regałów wielopoziomowych o szerokiej rozpiętości, jak również regały paletowe i półkowe. Regały paletowe w magazynie firmy Elit występują w konfiguracjach pozwalających na składowanie różnych nośników i materiałów. Wśród wdrożonych rozwiązań znajdują się regały do składowania rur wydechowych, przechowywania elementów karoserii (obsługiwane wózkiem systemowym) czy też na standardowe palety euro.
Każda niezagospodarowana przestrzeń w magazynie wypełniona jest klasycznymi regałami półkowymi. Zastosowanie regałów siatkowych i separatorów, rozdzielających je na mniejsze części, umożliwiło LKQ Elit przechowywanie całej gamy różnorodnych materiałów. Wśród wdrożonych rozwiązań znajdują się m.in. regały do składowania rur wydechowych, składowania części karoserii (obsługiwane przez wózek systemowy) czy do standardowych europalet. Oprócz regałów siatkowych w magazynie znalazły się również rozwiązania do przechowywania części wiszących, przewodów hamulcowych czy tłumików.
Czteropoziomowe regały zostały zaprojektowane tak, by pozostawić wolną przestrzeń na podłodze, która była niezbędna do instalacji sortownika i systemu przenośników rolkowych. Charakterystyczną cechą tego systemu są zrzuty z sortownika, osiągające znaczną długość – nawet 600 m. Kolejną ciekawostką jest system zrzutni grawitacyjnych od sortera, również znacznej długości – 16,5 m.
Nowa lokalizacja magazynu centralnego LKQ to oczywiście wyzwanie logistyczne. Jak nam się udało dowiedzieć, pełne zatowarowanie miało być osiągnięte do końca listopada 2022 r.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały LKQ Elit Polska
Komentarze (0)