- Jak można zachęcić polskie firmy i polskich specjalistów z branży warsztatowej do odwiedzenia targów AMPA & AutoTronics? Przede wszystkim, jak zachęciłby Pan potencjalnych wystawców?
Zacznijmy od samego Tajwanu. Kraj ten jest rynkiem zbytu dla milionów części samochodowych, co ważne – w rozsądnej cenie. Same zaś targi AMPA & AutoTronics to najbardziej prestiżowa impreza branży motoryzacyjnej na kontynencie azjatyckim. To w Tajpej skupia się globalny rynek części zamiennych o najwyższej jakości, który od blisko 30 lat rozwija się zgodnie z międzynarodowymi standardami. To właśnie Międzynarodowe Targi Części Samochodowych TAIPEI AMPA stanowią dziś platformę międzynarodowych kontaktów na styku Azji i całego świata. Najbliższa, 29. edycja imprezy potwierdza globalny charakter kontaktów handlowych.
Rokrocznie TAIPEI AMPA i AutoTronics odwiedzają tysiące gości z ponad 120 krajów świata. W roku 2012 gościliśmy w sumie 6027 przedstawicieli branży motoryzacyjnej spoza kraju i 40.000 specjalistów z Tajwanu. Najliczniej reprezentowanymi krajami są: Chiny, Hongkong, Indie, Indonezja, Japonia, Korea, Malezja, Nowa Zelandia, Filipiny, Tajlandia, USA i Wietnam. Wszyscy oni wybierają Tajwan, ponieważ nasza impreza cieszy się jakością, bezpieczeństwem i niezawodnością organizacyjną. Ciekawych argumentów dostarcza raport opublikowany przez ITIS IEK (tajwański instytut naukowy: Industrial Economics and Knowledge Center – przyp. red.) w 2012 roku. Eksperci są zgodni co do walorów branży automotive na Tajwanie i wymieniają całą listę argumentów na rzecz rozwoju międzynarodowych kontaktów. Wśród nich uwagę zwraca: komplementarność łańcucha dostaw, ciesząca się na całym świecie jakość i poziom logistyki, bardzo konkurencyjne ceny, duża elastyczność produkcji, wiodące rozwiązania technologiczne, natychmiastowa reakcja na nowe potrzeby (od projektu, po prototyp, testy i wdrożenie do produkcji), silna motywacja i duże zaangażowanie pracowników, korzyści płynące z bycia liderem w branży IT, wiodąca rola na rynku części zamiennych, spełnienie międzynarodowych standardów.
Wszystkie te cechy przemawiają za wyborem Tajpej jako przyczółka do międzynarodowego otwarcia się firm, które chcą konkurować zaangażowaniem w jakość!
- Faktycznie. Poziom wyposażenia fabryk, jakie odwiedziliśmy na Tajwanie, jest bardzo wysoki. Solidności w budowaniu potencjału trudno odmówić branży motoryzacyjnej.
Rynek części samochodowych odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarczym Tajwanu, a eksport rośnie stabilnie w ciągu ostatnich kilku lat. Jednym z najistotniejszych czynników leżących po stronie naszego sukcesu, z czym musi się zgodzić większość obserwatorów i dotychczasowych uczestników rynku, jest wszechstronny, bardzo więc nastawiony na kooperację charakter współpracy. Indywidualny podwykonawca części zamiennych osiąga wysoką specjalizację i jednocześnie gwarantuje unikalną elastyczność produkcji, szeroki wachlarz produktów, niskie koszty produkcji i szybki czas reakcji na zmieniający się popyt.
Zdecydowana większość podmiotów na rynku automotive to mali i średni producenci części samochodowych i akcesoriów, a większość z nich koncentruje się na sprzedaży eksportowej ze względu na ograniczony popyt rynku krajowego. Zauważmy, że aż 80% eksportu trafia na globalny rynek części zamiennych, co stawia Tajwan w pierwszej lidze zaopatrzeniowców. Mamy obecnie około 2800 wytwórców części samochodowych i akcesoriów na Tajwanie, z czego około 300 firm to dostawcy oryginalnego wyposażenia (OE), a przecież wielu z nich produkuje również z myślą o rynku aftermarket.
- Ciągły wzrost wymaga jeszcze większego zainteresowania rynkami międzynarodowymi.
Na przekór globalnym trendom w branży motoryzacyjnej wartość tajwańskiej produkcji, w tym montowanych samochodów i części samochodowych, osiągnęła rekordowy poziom 20,3 miliarda dolarów USD w 2011 roku, co i tak stanowi raptem 4,2% udział w obrotach pozostałych branż w skali maleńkiego kraju, jakim jest Tajwan. Raz jeszcze posłużę się najnowszymi opracowaniami naukowców z Industrial Economics & Knowledge Center, a zwłaszcza z katedry Industrial Technology Research Institute. Rokroczny, 10-procentowy przyrost obrotów w branży motoryzacyjnej uznają oni za długofalowy trend! Z silną przewagą konkurencyjną na globalnym rynku części zamiennych branża motoryzacyjna cieszy się na Tajwanie stabilnym wzrostem eksportu. Pomijam tu oczywiście dane z roku 2009, który na całym świecie zapisał się recesją i doprowadził u nas do 8,5-procentowego spadku produkcji w porównaniu z rokiem poprzednim.
Z najnowszych danych Transportation Vehicle Manufacturers Association’s (tajwańskie stowarzyszenie producentów samochodów i części zamiennych – przyp. red.) wynika, że nasz eksport części samochodowych wzrósł w roku 2011 o 7,9% w stosunku do poprzedniego roku, a w pierwszych dziewięciu miesiącach 2012 roku o kolejne 9,3% – porównując analogiczny okres czasu w roku poprzednim (patrz tabela).
- Podstawowe zalety tajwańskiej gospodarki już znamy. Czy czasem powodów wzrostu nie należy upatrywać w geopolityce…?
Niewątpliwie nasza historia pomogła umocnić pozycję na rynkach światowych. Podział pracy pomiędzy Tajwanem a Chinami, a także niektórymi innymi krajami w sąsiedztwie Cieśniny Tajwańskiej gwarantuje wszechstronne zaspokojenie potrzeb klientów pod względem: ceny, jakości i ilości.
Inną korzyścią, także z powodów geograficznych wyspy Tajwan, jest gotowość do przyjęcia dużych odmian w zleceniach, które są zwykle wymagane przez rynek aftermarketowy. Tajwan jest obecnie jednym z największych importerów części i najpoważniejszym dostawcą, bo w około 70-80% zaspokaja popyt w Ameryce na elementy karoseryjne i detale ulegające najczęściej zniszczeniu podczas kolizji (zderzaki, maski silnika, chłodnice, lusterka boczne, reflektory itp.). Nasza przewaga rynkowa będzie jeszcze większa, bo skutecznie obniżamy koszty produkcji, przy niezmiennie wysokiej jakości produktów.
- Produkty zyskają z czasem zainteresowanie koncernów samochodowych?
Globalny wzrost sprzedaży nowych samochodów jest również stymulujący dla tajwańskiej branży motoryzacyjnej. Faktycznie jednak tylko około 20% z części samochodowych wykonanych na Tajwanie trafia na rynek OE, ale odsetek ten rośnie w ostatnich latach, bo też nasi producenci poprawiają jakość bez podnoszenia ceny. Przed branżą stoi wielka szansa. Nasze produkty mogą w ogromnej skali trafiać na pierwszy montaż z debiutem nowych modeli pojazdów, za sprawą przejęć własnościowych i ostatnich wydarzeń, do jakich należy zaliczyć tsunami, które nawiedziło Japonię. Takie zmiany i wydarzenia mogą pomóc tajwańskim producentom wygrywać zlecenia na rynku OE. Niebagatelną rolę w ekspansji na rynek japoński odgrywa współpraca z Association of Southeast Asian Nations (ASEAN).
Tajwan jest wiodącym producentem najnowszych technologii elektronicznych i właśnie transfer technologii pozwala nam konkurować z drogimi i zaawansowanymi podzespołami, które w coraz większej skali znajdują zastosowanie we współcześnie produkowanych samochodach. Ogromna liczba niewielkich firm uczestniczy w doskonaleniu wiodących technologii, takich jak TPMS (system monitorujący ciśnienie w oponach – przyp. red.), rozwiązania telematyczne, matryce CCD/CMOS, sterowniki wtrysku (ECU), technologii LED, wiązek elektrycznych, systemów nawigacji, kamer i radarów samochodowych.
- Jak uzyskać więcej informacji o wspomnianej imprezie i z kim kontaktować się w sprawach organizacyjnych?
Wszystkie informacje znajdziemy na oficjalnej witrynie targów: www.TaipeiAMPA.com.tw. Alternatywnym źródłem bieżących informacji jest: www.facebook.com/
TaipeiAMPA.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)