Firma BASF dostarcza tworzywa sztuczne na potrzeby produkcji napędzanego silnikiem elektrycznym BMW i3.
Współpraca obejmuje produkcję oparć przednich foteli, kluczowych elementów wzmacniających nadwozie wykonanych z włókien węglowych oraz siedzisk tylnej kanapy.
Oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu, który poza zapewnieniem odpowiedniej sztywności gwarantuje wystarczającą rozciągliwość i wytrzymałość. Materiał jest ponadto przyjazny dla środowiska i odporny na zarysowania. Jeśli chodzi o dźwignię zwalniającą, tworzywo z którego została wykonana to specjalny materiał wzmocniony włóknem szklanym.
Karbonowe nadwozie BMW i3 pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką zawiera elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część to tzw. komponent integralny, znajdujący się w tylnej części, pomiędzy karbonowymi powłokami nadwozia. Poza pełnieniem funkcji nośnej komponent w przypadku zderzenia oddziela od siebie powłoki nadwozia oraz spełnia rolę konstrukcji tworzącej tylne otwarcie okna. Tworzywo PBT Ultradur B4040 G6 idealnie nadaje się do tych zastosowań ze względu na stabilność w zakresie odkształcania niezależnie od panujących warunków klimatycznych i zapewnia niezbędną odporność na wyboczenia.
Samonośne siedzisko tylnej kanapy wyprodukowane zostało przy użyciu systemu poliuretanowego Elastolit firmy BASF, który posiada bardzo szerokie okno przetwarzania, charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na zmęczenie i tolerancją na uszkodzenia.
Dodajmy, że BMW i3 posiada wiele innych elementów wykonanych z tworzyw sztucznych firmy BASF, które są już wykorzystywane przy produkcji całej gamy pozostałych pojazdów.
Komentarze (0)