– nowa moda dotrze do Polski?
Tego rodzaju powłoki znane są od wielu lat. Na pewno każdy starszy lakiernik pamięta problemy z malowaniem szerokich listew bocznych i zderzaków w Mercedesach W124. Szerzej takie powłoki rozpowszechniły się wraz ze wzrostem popularności samochodów terenowych i SUV-ów, w których bardzo często dolną część karoserii pokrywały nakładki z tworzyw sztucznych, chroniące przed uszkodzeniami w trudnych warunkach eksploatacji. Były one często pokrywane nie tylko lakierami matowymi, ale również z dodatkiem strukturalnym, jeszcze bardziej uodparniającym powłokę.
Kilka lat temu Lamborghini zaprezentowało studyjny model Reventon. Nadwozie przypominające kształtem myśliwiec niewykrywalny przez radary pokryto w całości szarym, matowym lakierem. Efekt przerósł chyba najśmielsze oczekiwania projektantów. Samochód zrobił prawdziwą furorę, wiele z jego rozwiązań technicznych i kształtów można odnaleźć w produkowanym obecnie modelu Aventador.
Lawina ruszyła – w ciągu kilku lat, oprócz firm tuningowych, matowe lakiery zaoferował Mercedes AMG (później także w tańszych modelach firmy), BMW, a obecnie ma je w ofercie już prawie każdy producent. Na razie nie są jeszcze dostępne dla wszystkich modeli, jednak za kilka lat pewnie nawet dla najmniejszych i najtańszych samochodów będzie to taka sama opcja, jak aktualnie lakier perłowy.
Od kilku lat firma Novol oferuje dodatek matujący Spectral S-D10. Jest on przeznaczony przede wszystkim do emalii akrylowych, w zależności od ilości pozwala na uzyskanie dowolnego stopnia połysku – aż do pełnego matu. Często bywa również łączony z dodatkiem strukturalnym.
Rozpowszechnienie się lakierów matowych na całych karoseriach, a nie tylko listwach czy zderzakach, wywołało potrzebę opracowania specjalnego lakieru bezbarwnego umożliwiającego bezproblemową aplikację na dowolny kolor bazowy. Po wielu walidacjach, w tym również dziesiątkach wizyt testowego auta na automatycznych myjniach samochodowych, na rynku pojawił się lakier Spectral Klar 535 Mat. Jego stopień połysku, mierzony wg normy DIN EN ISO 2813, wynosi ok. 20GU, przy kącie 60O. Jest to dostosowane do połysku stosowanego na większości nowych samochodów wiodących producentów. Nie jest to pełny mat, gdyż taki nie dość że sprawia wrażenie wiecznie brudnego, to jeszcze dodatkowo mocno zmienia kolor powłoki bazowej. Ponieważ pojawiają się już samochody lakierowane fabrycznie lakierem półmatowym, o delikatnym, satynowym połysku – SPECTRAL Klar 535 Mat można mieszać z dowolnym innym lakierem Spectral, dostosowując stopień połysku do oryginału.
Jednak największą zaletą lakieru SPECTRAL Klar 535 Mat jest jego olbrzymia odporność mechaniczna. Stosowane powszechnie pasty matujące na bazie krzemionki dodawane do zwykłych lakierów bardzo obniżają twardość powłoki, szczególnie jej odporność na zarysowania. SPECTRAL Klar 535 bazuje na zupełnie innej technologii, dodatki wosków matujących oraz ceramiczne nanocząsteczki pozwalają na uzyskanie twardości i odporności dużo wyższej niż posiadają typowe błyszczące lakiery samochodowe! Nie dość, że powłoce nie szkodzą szczotki myjni automatycznych, to nawet zazdrosny sąsiad będzie mieć problemy z zarysowaniem lakieru przy pomocy typowego narzędzia, czyli kluczyków samochodowych…
Moda na matowe samochody pewnie jak zawsze dotrze do Polski z lekkim opóźnieniem w stosunku do bogatszych krajów Europy. Myślę tu zarówno o sprzedaży nowych aut, jak i prywatnym imporcie egzemplarzy powypadkowych. Jednak szczególnie ten drugi może w niedługim czasie przysporzyć sporo pracy i problemów polskim lakiernikom. Rozwiązaniem problemu jest SPECTRAL Klar 535 Mat.
Łukasz Kelar
Dyrektor Działu Szkoleń
Komentarze (0)