Specjalistyczne podwozie MB Econic jest obecne na rynku od 10 lat. Pojazd, przeznaczony pierwotnie dla służb komunalnych, charakteryzuje się nisko położoną kabiną, ułatwiającą jej opuszczanie i zajmowanie w niej miejsc. Obecnie znajduje szerokie zastosowanie w różnych służbach miejskich, w tym również w jednostkach straży pożarnej, gdzie wykorzystuje się podwozie z niską kabiną jako nośnik drabin pożarniczych. W ten sposób są one w stanie dotrzeć w przestrzenie o ograniczonej do 3 m wysokości.
Tegoroczna nowość w gamie pojazdów Econic to ciągnik siodłowy w wersji NGT.
Na szczególną uwagę, w kontekście zastosowań miejskich, zasługuje Econic NGT (Natural Gas Technology), wyposażony w jednostkę napędową zasilaną gazem ziemnym. Dopuszczalne jest również używanie jako paliwa biogazu, co w przypadku zastosowań komunalnych może być dla niektórych użytkowników interesujące. Pojazd w wersji gazowej jest oferowany od 2002 r. Podwozia NGT, szczególnie teraz, w kontekście zbliżającego się wprowadzenia normy Euro6, wydają się być dość prostą alternatywą, pozwalającą na spełnienie jej wymagań bez dodatkowej obróbki spalin. Ponadto, w dobie dzisiejszych, kryzysowych czasów oszczędności w kosztach paliwa mogą stać się dla użytkowników bodźcem do zrewidowania swoich poglądów na temat zasilania gazowego, szczególnie w rejonach, w których istnieją stacje sprężania gazu. W Polsce, niestety, ich sieć nie jest bardzo rozwinięta (działają 32 takie obiekty), lecz w przypadku eksploatacji w warunkach miejskich (służby komunalne, dystrybucja), również przy naszej niezbyt rozwiniętej infrastrukturze pojawia się miejsce na takie pojazdy.
Złącze tankowania jest umieszczone z prawej strony. Zbiorniki gazu w masywnych ramach pełnią również funkcję bocznych osłon przeciwwjazdowych.
Econic, jako pojazd wysoce specjalistyczny, dzieli nadspodziewanie dużo zespołów i elementów z pojazdami seryjnymi rodzin Actros, Axor i Atego. Podobnie jak w tym ostatnim, zastosowano dzieloną ramę podwozia, która dzięki temu jest znacznie obniżona w przedniej części. Zapewnia to bardzo niskie położenie kabiny, która dzięki temu staje się niskowejściowa (low entry), a przez to bardzo wygodna w eksploatacji miejskiej. Oprócz tej cechy, równie ważną jest płaska podłoga we wnętrzu, co jest wynikiem przesunięcia do tyłu całego układu napędowego. Konstrukcja kabiny opiera się na aluminiowej kratownicy, do której klejone są tworzywowe płaty poszycia. Dzięki temu jest ona bardzo lekka (masa porównywalna z krótką kabiną Axora) przy dużo większej przestrzeni dla załogi. Do napędu podwozia w wersji NGT jest wykorzystywany silnik, bazujący na dieslowskiej jednostce napędowej OM 906 LA o zwiększonej do 6,88 dm3 pojemności skokowej. Zmieniono tłoki oraz konstrukcję głowicy, co doprowadziło do odprężenia silnika. Uzyskano w ten sposób stopień sprężania 10,5 (jednostka o ZS ma stopień sprężania 17,4). Pracująca według obiegu Otto (zapłon iskrowy) jednostka OM 906 LAG, o trzech zaworach w każdym cylindrze (2 dolotowe i wylotowy), zapewnia moc maksymalną 205 kW przy 2200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 1000 Nm przy 1400 obr./min, przy spełnieniu wymagań EEV. Silnik jest zasilany wyłącznie gazem ziemnym, również przy rozruchu. Gaz o ciśnieniu od 0,3 do 0,83 MPa jest podawany przez układ wtryskowy w okolice zaworów dolotowych. Zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest uzyskiwany dzięki centralnie umieszczonej w komorze spalania świecy zapłonowej, z których każda jest zasilana z oddzielnej cewki.
Czysty napęd, trzyosiowe, 26-tonowe podwozie, o dużej zwrotności dzięki zastosowaniu układu skrętu osi wleczonej powodują, że Econic NGT jest idealnym pojazdem do pracy w aglomeracjach miejskich. Najczęściej jest wykorzystywany jako podwozie pod zabudowy do zbiórki odpadów stałych (popularnych śmieciarek).
Sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest magazynowany w grubościennych butlach stalowych, które standardowo mają pojemność 640 dm3. Są one umieszczone po obu stronach ramy (po cztery, każda o pojemności 80 dm3). Maksymalna pojemność geometryczna butli może wynosić 1120 dm3. Przy standardowej pojemności (640 dm3) Econic NGT uzyskuje przebieg na jednym tankowaniu do 400 km. Masa podwozia NGT jest wyższa w stosunku do odmiany zasilanej olejem napędowym o 1000 kg (masa butli). Obecnie, w ostatniej fazie testów, jest inny, bardziej wydajny, sposób magazynowania gazu ziemnego w pojeździe. Skroplony gaz ziemny (LNG-Liquified Natural Gas) pozwala na znaczne ograniczenie przestrzeni i masy zbiorników do przechowywania gazu. Zbiorniki CNG mają masę 1000 kg, po zatankowaniu ich masa zwiększa do 1090 kg (można zgromadzić 90 kg sprężonego gazu ziemnego). Stosując w podwoziu (w tych samych miejscach, po obu stronach podwozia) 2 kriogeniczne zbiorniki LNG (konieczność utrzymania temperatury -162,5OC) o łącznej pojemności 657 dm3 uzyskujemy możliwość przejechania 800-1000 km, przy podobnej masie zbiorników (768 kg masa zbiorników i 235 kg masa zatankowanego gazu). Do zasilania silników Econica NGT dopuszczalne jest używanie zarówno gazu o niskiej zawartości metanu L-gas, jak i wysokiej H-gas, pod warunkiem, że jego liczba metanowa wynosi minimum 75. Liczba metanowa jest miarą odporności paliwa gazowego na spalanie stukowe (podobnie jak w benzynie liczba oktanowa) i odpowiada udziałowi objętościowemu metanu w wzorcowej mieszaninie metanu, który ma liczbę metanową 100 z wodorem o liczbie metanowej 0.
Być może jeszcze w tym roku Econic będzie dostępny także w odmianie z butlami LNG, co pozwoli na ponaddwukrotne zwiększenie zasięgu odmiany gazowej.
Z silnikiem współpracuje automatyczna 6-przełożeniowa skrzynia biegów Allison z 4-stopniowym zwalniaczem. Jest on niezbędnym wyposażeniem z uwagi na brak możliwości zastosowania hamulca silnikowego czy dekompresyjnego. Mosty napędowe standardowo są wyposażone w przekładnie boczne (zwolnice planetarne), które zapewniają większy prześwit. Wszystkie podwozia Econic mają zawieszenie powietrzne, pozwalające na regulację wysokości ramy w szerokim zakresie (ważne dla zastosowań komunalnych). Podwozia Econic w wersji NGT są oferowane w odmianie dwu- i trzyosiowej. Odmiana dwuosiowa 4x2 to podwozie o rozstawach osi 3450-4200 mm oraz wprowadzony w tym roku ciągnik siodłowy o rozstawie 3450 mm o ograniczonej do 36 t masie zestawu (z uwagi na parametry układu napędowego). Podwozie trzyosiowe występuje wyłącznie z osią wleczoną 6x2/4 (rozstaw 2450-4800 mm). Z uwagi na przestrzeń niezbędną do zamontowania butli nie jest oferowane podwozie z osią pchaną (jak w wersjach napędzanych silnikami o ZS). W zeszłym roku zaprezentowano także pojazd hybrydowy Econic NGT Hybrid z silnikiem gazowym o mocy 205 kW (279 KM) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 44 kW. W układzie napędowym zastosowano 10-przełożeniową, zautomatyzowaną skrzynię biegów. Energia kinetyczna odzyskiwana w czasie hamowania jest gromadzona w bateriach ogniw litowo-jonowych. Przyjmuje się, że taka koncepcja napędu obniża koszty paliwa nawet o 60proc.
Komentarze (0)