Części i regeneracja

ponad rok temu  14.06.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Mercedes Benz klasy A W-168, seria 1 (cz. 1)

Hydrauliczno-elektryczna pompa wspomagania kierownicy pojazdu marki Mercedes-Benz klasy A W-168 (seria 1) nadal będzie dostarczać pracy warsztatom. Ponieważ w Nowoczesnym Warsztacie oraz w Emmetec chcemy, aby praca była przyjemna i sprawiała jak najmniej trudności, ujawniamy sztuczki i sekrety właściwego przeglądu pompy.


Przede wszystkim należy pamiętać, że głównym problemem jest przedostawanie się wody między pokrywę urządzenia i podstawę, a także zużycie szczotek węglowych oraz wirnika.
Istnieją dwie wersje pompy: pompa zębata, która wymaga zestawu Emmetec 38X629, i pompa wirnikowa – dla tej potrzebujemy zestawu Emmetec 38X630.

Dostęp do elektroniki
1. Podnieś pokrywę ochronną płytki elektronicznej za pomocą zaczepów (fot. 1, zielona strzałka). Używając środka odtłuszczającego Emmetec Z-07004, bardzo dokładnie wyczyść krawędź pokrywy, usuwając wszelkie ślady starego uszczelnienia.
2. Odkręć śruby 2 i 4, widoczne na zdjęciu 2.
3. Rozlutuj niebieski przewód, który umożliwia zapłon pompy (fot. 2).
4. Usuń płytkę mocującą kondensatory (fot. 2, zielona strzałka). Wymień oryginalne kondensatory na W-05219 i W-05115.
5. Odkręć śruby 1 i 3, widoczne na zdjęciu 2.
6. Odkręć cztery śruby mocujące most do podstawy (fot. 3, zielone strzałki).
7. Wyjmij kartę (fot. 3, czerwona strzałka). Czynność tę trudno wykonać bez uszkadzania karty, możemy jednak wymienić ją w całości, dlatego nie należy się obawiać. Trzeba jedynie uważać, aby nie uszkodzić podstawy i mostu. W celu wykonania tego rodzaju czynności radzimy wyposażyć się w cienkie narzędzia i plastikowy młotek.

Demontaż układu pompy i silnika
1. Odkręć dwie śruby, które łączą zbiornik z podstawą (fot. 4).
2. Usuń zbiornik, odkrywając pompę (fot. 5)
3. Wykręć dwie śruby torx (fot. 6) i zdejmij obudowę pompy (fot. 7)
4. Usuń o-ring (fot. 7, zielona strzałka) i zastąp go uszczelką z zestawu.
5. Wyjmij złącze (fot. 8 – łączące wał silnika z wałem pompy), gumową osłonę i pierścień zatrzaskowy (fot. 9).
6. Aby uniknąć pomyłki podczas montażu, wskazane jest, aby oznaczyć wzajemną pozycję stojana i podstawy (fot. 10, zielony znak w czerwonej elipsie). UWAGA: Jeśli ta pozycja nie zostanie zachowana, silnik będzie obracał się w przeciwnym kierunku, co spowoduje uszkodzenia zarówno części hydraulicznej, jak i elektrycznej.
7. Odkręć dwie śruby torx, które łączą spód ze stojanem (fot. 10). Wymień pierścień uszczelniający na uszczelkę z zestawu (fot. 11).
8. Wyjmij wirnik (fot. 12) i sprawdź jego stan, w szczególności punkt kontaktu ze szczotkami (fot. 13, zielona strzałka), gdzie maksymalne dopuszczalne zużycie wynosi około 1 mm średnicy. Jeśli ta granica nie została przekroczona, wystarczy lekko wygładzić miejsce kontaktu. Jeśli zużycie jest większe, należy wymienić wirnik na ten z kodem 00078, 00078A lub T-T-00078B.
9. Wyjmij dwie śruby i płytkę przytrzymującą szczotki za pomocą klucza torx (fot. 14).
10. Wymień pierścień uszczelniający na pierścień z zestawu.
11. Sprawdź łożysko i w razie potrzeby wymień je.
12. Włóż nową płytkę mocującą szczotki V-04023 i dokręć dwie śruby.

Ponowny montaż zespołu pompy i silnika
1. Włóż wirnik za pomocą młotka z PCV.
2. Sprawdź położenie szczotek, jeśli nie dotykają wirnika, popchnij je na zewnątrz, używając śrubokręta.
3. Zamontuj wszystkie zdemontowane części (wymieniając te, które tego wymagają) w odwrotnej kolejności.
4. Przetestuj układ silnika i pompy bez systemu regulacji elektronicznej, z zasilaczem o maksymalnej mocy 12 V i 10/15 A, sprawdzając działanie silnika oraz czy zużycie bez obciążenia jest mniejsze niż 10 A.

W kolejnym artykule będziemy kontynuować podjęty temat, omawiając szczegóły dotyczące pomp wirnikowych i zębatych, wymiany jednostki sterującej i fazy zamykania.
W międzyczasie, aby uzyskać więcej informacji i wyjaśnień, zapraszamy do odwiedzenia naszych stron internetowych www.emmetec.com i www.orpav.com oraz do zapisania się na bezpłatne kursy przygotowawcze.

Carlos Panzieri

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony