Części i regeneracja

ponad rok temu  03.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Miniaturyzacja, normy, elektronika...– regeneracja w dobie postępu.

Dowodem na to, jak wiele dzieje się obecnie w branży regeneracji, jest fakt, jak ciężko było nam zatrzymać na choćby krótką rozmowę Przemysława Wołosewicza, dyrektora sprzedaży i marketingu w firmie Lauber. Jak przyznaje, rok 2013 był dla firmy wyjątkowo udany.

- Zacznijmy od tego, jakie podzespoły regeneruje firma Lauber?
Oferujemy wyroby w zakresie dwóch grup produktowych: produkty elektryczne (rozruszniki, alternatory, silniczki wycieraczek) oraz produkty hydrauliczne (przekładnie kierownicze ze wspomaganiem, pompy wspomagania kierownicy, przekładnie kierownicze manualne, zaciski hamulcowe).
W minionym roku rozszerzyliśmy ofertę o wtryskiwacze i pompy Common Rail oraz kompresory klimatyzacji.

- Jak wygląda i ile trwa usługa regeneracji?
Proces regeneracji towaru powierzonego do usługi regeneracji jest tożsamy z regeneracją fabryczną Lauber.
Pomijając czas logistyki (kurier odbiera i dostarcza towar), który trwa około 2 dni, proces regeneracji nie trwa dłużej niż 48 godzin. Pierwszy krok to poinformowanie klienta, najczęściej telefonicznie, o możliwości przyjęcia części na usługę (sprawdzamy, czy posiadamy niezbędne podzespoły do danej referencji). Następnie, na nasz koszt, zamawiamy kuriera, aby odebrał od klienta stare części. W większości przypadków przesyłka trafia do nas na następny dzień roboczy.
Wszystkie części przechodzą standardowy proces regeneracji, na który składają się: demontaż zużytego podzespołu na poszczególne elementy, weryfikacja ich stanu, naprawa uszkodzonych elementów lub zastąpienie ich nowymi, uzupełnienie brakujących elementów, oczyszczanie wszystkich elementów, montaż podzespołu, regulacja i wykonanie testu kontrolnego. Po odbudowie rdzennych elementów podzespół jest składany przy zastosowaniu nowych osłon, uszczelniaczy, o-ringów, tulei i łożysk zakupionych od renomowanych firm.
Po zakończonym montażu każdy egzemplarz jest testowany na specjalnych stanowiskach symulujących pracę w warunkach rzeczywistych, a następnie cechowany, pakowany i przygotowany do wysyłki do klienta. Wysyłka odbywa się zawsze na nasz koszt firmą przewozową GLS.


- Kiedy warto skorzystać z usługi regeneracji?
Usługa regeneracji dedykowana jest przede wszystkim tym produktom, których dostępność na rynku jest ograniczona.

- Jak Pan wspomniał, firma Lauber uruchomiła niedawno regenerację wtryskiwaczy i pomp wysokiego ciśnienia działających w technologii Common Rail. Jak bardzo kosztowne jest takie (i nie tylko takie, ale w ogóle) rozszerzenie oferty usług?
Rozszerzenie oferty o nowe produkty regenerowane to inwestycja wielopłaszczyznowa. Wiele zależy oczywiście od zaawansowania technologicznego produktu. W Lauber zdecydowaliśmy się wprowadzić trzy bardzo zaawansowane i trudne w regeneracji produkty. Są to wtryskiwacze Common Rail, pompy Common Rail oraz kompresory klimatyzacji.
Zaczynając od nakładów w nowoczesne urządzenia testujące, przyrządy specjalistyczne, budowanie magazynu rdzeni (części używanych) oraz podzespołów, a na szkoleniach pracowników kończąc, proces wdrażania to inwestycja wielomilionowa.

- Kilka słów o głównych kanałach dystrybucji...
Głównym dystrybutorem produktów firmy Lauber jest firma Inter Cars. Warto jednak zaznaczyć, że w 2012 roku podpisaliśmy kontrakt z grupą ATR, stając się jednocześnie dostawcą do najważniejszych grup dystrybucyjnych w Europie.

- Czy to prawda, że w Polsce regeneruje się więcej niż za granicą, gdzie nadal preferowana jest wymiana części na nowe? Jak prezentuje się polska branża regeneracji na tle Europy?
W Polsce (i w Europie Środkowo-Wschodniej) zdecydowanie większy odsetek warsztatów podejmuje się naprawy podzespołów, potocznie nazywając to regeneracją. Ma to odzwierciedlenie w sprzedaży podzespołów i zestawów naprawczych.
W Europie natomiast, z uwagi na wysoki koszt roboczogodziny, mechanik wymienia uszkodzone elementy na nowe lub regenerowane. Kryterium ceny oraz świadomość, że zamiennik regenerowany nie ustępuje jakościowo produktowi nowemu, sprawiają, że produkty regenerowane cieszą się ogromną popularnością.

- Mówi się czasem, że miarą jakości danego podzespołu jest długość udzielanej na niego gwarancji. Jakiej gwarancji udzielacie na regenerowane przez siebie produkty?
W zależności od produktu okres gwarancji zmienia się od 12 do 25 miesięcy. Nie jest ona jednak nigdy krótsza niż gwarancja udzielana na produkty nowe, proponowane przez dostawców OES.

- Regenerujecie podzespoły dla jakiejś konkretnej grupy pojazdów, czy może bierzecie „na warsztat” wszystko, nawet najbardziej nietypowe przypadki?
Oferta produktowa firmy Lauber budowana jest na podstawie analiz popytu oraz parku samochodów jeżdżących w danych krajach. Obecnie posiadamy w ofercie podzespoły do większości marek samochodów osobowych oraz ciężarowych.

- Klienci indywidualni czy warsztaty samochodowe?
W zdecydowanej większości są to warsztaty samochodowe, współpracujące z naszym dystrybutorem, spółką Inter Cars. W listopadzie 2013 r. uruchomiliśmy własny warsztat samochodowy. Chcemy w ten sposób trafić z naszą ofertą na rynek lokalny, do klientów indywidualnych oraz warsztatów.
- Branży regeneracji nie sprzyja na pewno postęp. Podzespoły są coraz bardziej nowoczesne, naszpikowane elektroniką, stopniowo miniaturyzowane... Trzeba też spełniać coraz liczniejsze normy. Czy branża regeneracji nadąża za tymi zmianami?
Regeneracja nowoczesnych podzespołów wymusza na zakładach jak nasz ciągłe udoskonalanie tego procesu. A co za tym idzie, poszukiwanie i stosowanie nowych przyrządów, testerów, mierników, a przede wszystkim maszyn spełniających, a nawet przewyższających normy wytwórców części samochodowych. Miniaturyzacja, wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu, ergonomii użytkowania powodują, że coraz częściej w nowoczesnych samochodach stosowane są układy elektroniczne, wspomagające i sterujące działaniem układu hydraulicznego. Zbadanie „serca” takiego układu staje się dla nas sprawą priorytetową. Diagnoza i eliminacja uszkodzeń odbywać się może jedynie za pomocą skomplikowanej, specjalistycznej aparatury. Zapewniając odpowiedni zasób wiedzy merytorycznej oraz odpowiednio wyposażony park maszynowy i dział kontroli, możemy być pewni wysokiej jakości oferowanych produktów oraz tego, że spotkają się one z zainteresowaniem i zapotrzebowaniem wymagającego rynku.

- Czy zdarza się, że wyrób regenerowany jest jakościowo lepszy niż fabrycznie nowy?
Wielu spośród czytających zapewne z niedowierzaniem odniesie się do informacji, że wyrób regenerowany rzeczywiście może być jakościowo lepszy niż fabrycznie nowy. A tak się zdarza, gdy doświadczenia z regeneracji jednoznacznie wskazują niedociągnięcia konstrukcyjno-technologiczne, dające się wyeliminować w procesie regeneracji. Życie dostarcza tu konkretnych przykładów.

- Jaki był dla firmy rok 2013?
Był to okres udany. Przede wszystkim podkreślamy inwestycje w nową linię regeneracji wtryskiwaczy i pomp wtryskowych Common Rail. Na potrzeby regeneracji zakupione zostały najnowsze urządzenia testujące, przyrządy i narzędzia wiodących firm światowych. Pozyskana technologia, w tym najbardziej zaawansowany trzeci stopień naprawy oraz sprzęt umożliwiają przeprowadzenie profesjonalnej regeneracji zarówno części do samochodów osobowych, jak i bardziej wymagających pojazdów ciężarowych. Zgodnie z procedurami zapewnienia jakości, całość procesu odbywa się w warunkach laboratoryjnych, w specjalnie zaprojektowanych do tego celu pomieszczeniach.
Rok 2013 to również okres, w którym uruchomiliśmy kolejną linię regeneracji kompresorów klimatyzacji. Projekt ten realizowany jest wspólnie z firmą Denso, który jest jednym z czołowych dostawców tych systemów na świecie.

Rozmawiał: Krzysztof Dulny
Krzysztof Dulny, Lauber

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony