Warto wiedzieć

4 miesiące temu  30.01.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Miniony rok w sektorze transportu zeroemisyjnego

Według danych z końca grudnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez 12 miesięcy ubiegłego roku ich liczba wzrosła o 23 651 sztuk, tj. o 52% więcej niż w 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec grudnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 51 211 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 47 137 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5880 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 679 637 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1179 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 5933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3282 stacje). 26% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 104 nowe punkty.
– Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. – I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa, to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt. Klienci wybierają chętnie również samochody z klasycznym napędem hybrydowym, bo tych przyrosło na polskich drogach o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę europejską politykę, można być pewnym, że liczba pojazdów z silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie malała. Szczególnie dotyczy to diesli.
Jak dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513: – To historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. kluczowe jest możliwie szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji  ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony