Paliwa i oleje

ponad rok temu  16.03.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Monitoring z instalacją dystrybucji – w każdym rozmiarze!

W każdym warsztacie samochodowym niezbędne jest zarządzanie dystrybucją płynów eksploatacyjnych – z oczywistych powodów ekonomicznych, ale także ekologicznych i logistycznych. Instalacja dystrybucji połączona z monitoringiem jest właściwym narzędziem do kontroli we wszystkich wymienionych aspektach. 

W rzeczywistości jednak instalacje takie wykonuje się głównie w zakładach, gdzie są już wdrożone określone procedury rozliczania zużytych materiałów i wymaga się ich przestrzegania. Z tego też względu naszym najczęstszym klientem są zajezdnie autobusowe oraz autoryzowane serwisy, z tą tylko różnicą, że w zajezdniach najważniejszym elementem okazuje się być praktyczność i solidność wykonania, zaś w autoryzowanych stacjach obsługi dodatkowo minimalizm i estetyka.
Zasadniczym elementem zagospodarowania cieczy jest INSTALACJA. W przypadku dystrybucji olejów wykonywana najczęściej z rur miedzianych bądź węży gumowych. Innym materiałem mającym zastosowanie są rury z polipropylenu (w przypadku płynów do spryskiwaczy i chłodnic) lub specjalne przewody elastyczne do transferu AdBlue. Pod kątem kosztowym jest to jeden z istotniejszych elementów wyceny. Zdarza się, że użytkownik – w poszukiwaniu oszczędności – samodzielnie dobiera, układa i łączy przewody, jednak efekt końcowy bywa odwrotny do zamierzonego. W momencie uruchomienia systemu okazuje się, że instalacja nie spełnia rygorystycznych wymagań i należy ją poprawić. Doświadczeni i odpowiedzialni przedstawiciele firmy Coframa zawsze doradzają wykonanie instalacji przez profesjonalnych techników.
DYSTRYBUCJA ze zbiorników do miejsca wydania odbywa się za pomocą pomp zasilanych pneumatycznie lub elektrycznie montowanych, zazwyczaj w magazynie ze zbiornikami. Liczba pomp zależy od rodzaju i ilości płynów, a także założeń inwestora związanych z monitorowaniem rozchodu. Do większości mediów najczęściej proponowane są pompy pneumatyczne, ze względu na ich znikomą awaryjność, bezpieczeństwo i wysoką kulturę pracy (fot. 1). Dystrybucja AdBlue realizowana jest przy pomocy pomp zasilanych elektrycznie – głównie ze względów ekonomicznych, ale też z powodów związanych ze specyfiką płynu o szczególnych właściwościach korozyjnych. 
MONITORING umożliwia kontrolowanie wydawania zadanych ilości cieczy przez upoważnione do tego osoby. System pracuje pod nadzorem komputera PC z zainstalowanym oprogramowaniem w wersji jednostkowej lub serwerowej, w zależności od zamówionej licencji. Jednostka centralna w podstawowej wersji może nadzorować rozchód do 8 zdefiniowanych płynów, liczba stanowisk będzie ich wielokrotnością. Uprawnione osoby mogą wydawać określoną ilość medium z dowolnego stanowiska, korzystając z kodu dostępu, karty magnetycznej lub chipa. Wydawanie płynów kontrolowane jest elektrozaworami i odmierzane za pomocą przepływomierzy. Informacje o dokonanej operacji są rejestrowane w bazie danych. Program pozwala na przeglądanie i przeszukiwanie zarejestrowanych operacji, a także wykonuje zestawienia zgodnie z potrzebami użytkownika (fot. 2). Wybrane operacje można wydrukować lub wygenerować do pliku. System informuje o stanie poziomu płynów w zbiornikach i zlicza ilość wydawanych płynów w przyjętych ramach czasowych. 
Dla wielu klientów kluczowa jest INTEGRACJA z posiadanym przez nich systemem magazynowym. Monitoring w wykonaniu firmy Coframa daje taką możliwość, o ile programy mają otwarty dostęp lub ich producent umożliwi go w pożądanym zakresie.
Innym ważnym problemem związanym z obiegiem płynów w warsztacie samochodowym jest zagospodarowanie przepracowanego oleju. Nie jest to medium wymagające zleconego monitorowania, jednak również tutaj stosuje się szereg rozwiązań ułatwiających jego dystrybucję i kontrolę. Odbierany z pojazdów olej najczęściej zlewa się bezpośrednio do wanien kanałowych lub odsysa, używając urządzeń podciśnieniowych. Tak zebrany olej transferuje się do zbiornika przepracowanego oleju z pomocą pompy pneumatycznej, zainstalowanej w kanale lub przy stanowisku dystrybucji (fot. 3). Zalecane zbiorniki dwupłaszczowe są standardowo wyposażane w czujniki szczelności, a opcjonalnie także w czujniki poziomu oraz ciągłą kontrolę stanu z zaworem odcinającym w przypadku przepełnienia.
Szeroko rozumiany monitoring to też estetyka. W zajezdniach autobusowych, dysponujących większą przestrzenią, znajdują zastosowanie rozwiązania wolnostojące, do których zalicza się szafy olejowe (fot. 4). W autoryzowanych stacjach i warsztatach samochodowych przeważa minimalizm, stąd najczęściej montowane są barki olejowe (fot. 5) lub bezpośrednio na ścianach zwijadła z okapnikami (fot. 6).

Zalety monitoringu Coframa to: profesjonalizm i maksymalne dopasowanie się do specyficznych potrzeb klienta, konkurencyjna oferta dająca pozytywną odpowiedź na większość zapytań z przetargów publicznych, współpraca z programami magazynowymi zainstalowanymi u klienta, komunikacja bezprzewodowa, dowolna identyfikacja użytkownika, kody kreskowe i inne, korespondujące wyposażenie opcjonalne w postaci wysysarek, wanien, palet, zbiorników itp.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 1. Do większości mediów najczęściej proponowane są pompy pneumatyczne ze względu na ich znikomą awaryjność, bezpieczeństwo i wysoką kulturę pracy
Fot. 2. Program pozwala na przeglądanie i przeszukiwanie zarejestrowanych operacji, a także wykonuje zestawienia zgodnie z potrzebami użytkownika
Fot. 3. Pompa pneumatyczna zainstalowana w kanale lub przy stanowisku dystrybucji
Fot. 4. Szafa olejowa
Fot. 5. Barki olejowe
Fot. 6. Zwijadła z okapnikami

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony