Na jakość poruszania się z przyczepą wpływ ma zarówno hak holowniczy, jak również odpowiednie parametry samochodu. Takie auto cechuje stabilność jazdy przy dużych prędkościach, odpowiednio krótka droga hamowania, możliwości przyspieszania z dodatkowym obciążeniem oraz bezproblemowego ruszania na wzniesieniu.
Na portalu thetowcarawards.com co roku prezentowane są wyniki testów samochodów osobowych najlepiej nadających się do poruszania z różnego rodzaju przyczepami. Są one podzielone pod względem wagi przyczepy (do 750 kg, 1200 kg, 1500 kg oraz ponad 1500 kg), następnie wśród zwycięzców wszystkich kategorii wybierany jest samochód roku. Korzystając z porad ekspertów pamiętajmy, że aby poruszanie się zespołem pojazdów było bezpieczne, waga przyczepy nie powinna przekraczać 85% ciężaru własnego ciągnącego ją pojazdu.
Parametry haka holowniczego. Maksymalny uciąg oraz obciążenie pionowe
Nowi użytkownicy zaczepów holowniczych rozpoczynając poszukiwania odpowiedniego produktu do zakupu przeważnie nie wiedzą, na jakie parametry w pierwszej kolejności zwrócić uwagę. Wielu kieruje się głównie ceną oraz marką. Analizując oferty licznych krajowych i międzynarodowych producentów należy sprawdzić, jaki jest maksymalny uciąg zaczepu oraz jego maksymalne obciążenie pionowe. Pierwszy parametr wskazuje największą wagę ciągniętej przez samochód przyczepy. Maksymalne zarówno obciążenie pionowe, jak i uciąg jest wartością ustaloną przez producenta samochodu, a zależy od jego wielkości oraz rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w pojeździe. Biorąc pod uwagę zarówno powyższe, jak i przyszłe wykorzystanie haka holowniczego, możliwe jest odpowiednie dobranie produktu pod względem ceny i jego funkcjonalności. Istotne jest to, czy chcemy zakupić hak z możliwością szybkiego wypinania kuli, bez użycia dodatkowych narzędzi, czy też decydujemy się na rozwiązanie stałe.
Modele zaczepu holowniczego
Przez lata rynek haków holowniczych ulegał ewolucji, dostosowując się do potrzeb właścicieli samochodów. Obecnie dostępnych jest wiele różnych modeli tego elementu wyposażenia. W zależności od własnych preferencji, parametrów samochodu oraz możliwości finansowych można wybrać hak przykręcany (na dwie śruby), hak wypinany (pionowo lub poziomo) oraz hak chowany pod zderzak samochodu. Dla małych samochodów miejskich oraz aut hybrydowych producenci wypuścili na rynek specjalne zaczepy do przewozu rowerów - jedyne takie rozwiązanie dostępne na rynku. Przykładem może by tutaj hak RMC marki Brink.
Zaczep przykręcany jest najlepszym rozwiązaniem dla osób często korzystających z różnego rodzaju przyczep. Jest to także najtańsze rozwiązanie dostępne na rynku. Niestety ten typ haka nie jest odpowiedni dla każdego modelu samochodu. W niektórych pojazdach może zasłaniać tablicę rejestracyjną lub światła przeciwmgielne, co jest równoznaczne ze złamaniem przepisów. W takiej sytuacji producenci polecają model z wypinaną kulą zaczepu lub chowany pod zderzak. Są to rozwiązania droższe, jednak związane z licznymi zaletami. Na rynku dostępny jest zarówno hak wypinany poziomo, jak i wypinany pionowo. Najważniejsza różnica między tymi mechanizmami polega na nachyleniu gniazda kuli zaczepu. W hakach wypinanych pionowo ta część haka w całości znajduje się pod zderzakiem. Kiedy kula zaczepu jest wypięta, nie można zauważyć, że w pojeździe zamontowany jest system holowniczy. Rozwiązanie to zapewnia estetyczny wygląd pojazdu. Niestety posiada ono jedną wadę, nie każdy hak z zastosowanym systemem pionowego wczepu nadaje się do transportu bagażnika rowerowego. Najczęściej dotyczy to mniejszych pojazdów. W przypadku mechanizmu poziomego gniazdo kuli jest widoczne, dzięki czemu wpinanie kuli jest jeszcze bardziej komfortowe.
– Niezależnie od mechanizmu, haki wypinane cechuje wytrzymałość, bezpieczeństwo oraz łatwość i wygodna obsługi. W dwóch prostych ruchach zwalniających kulę z jej gniazda bez wysiłku można wypiąć wystający element zaczepu i bezpiecznie przewozićgo w samochodzie. Wystarczy jedynie delikatnie docisnąć i przekręci dźwignię. Bez dodatkowych narzędzi, siły czy potrzeby wchodzenia pod samochód – opisuje Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Jeszcze szybsze i prostsze jest wpinanie kuli. Wystarczy umieścićelement w gnieździe i docisnąć – dodaje.
Dodatkowo dwustopniowy system zapadek oraz dodatkowy zamek uniemozliwiają niekontrolowane wypięcie się kuli zaczepu w trakcie używania haka holowniczego. Osoby ponad wszystko ceniące komfort związany z użytkowaniem haka holowniczego powinny rozważy mozliwość zakupu zaczepu chowanego pod zderzak samochodu. Jest to najnowocześniejsze i najdroższe rozwiązanie dostępne na rynku. W tego typu hakach kula, kiedy nie jest ciągnięta przyczepa, nie zostaje wypięta, ale schowana pod zderzak samochodu. Wystarczy jedynie nacisnąć guzik i wcisnąć kulę w przeznaczone dla niej miejsce w zderzaku.
Niezależnie od wybroanego modelu zaczepu ważne jest, aby produkt posiadał tabliczkę znamionowa, która stanowi potwierdzenie posiadanych przez hak homologacji. Na taliczce znajdują sie także informacje dotyczące maksymalneg uciągu oraz obciążenia pionowego kuli zaczepu.
Komentarze (0)