Części i regeneracja

ponad rok temu  09.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Montaż łożyska do Volkswagena

Wrócił temat wczesnego zużycia łożysk w grupie Volkswagena. Firma FAG, która wchodzi w skład grupy Schaeffler, posiada w swojej ofercie łożysko o numerze referencyjnym 713 6104 70, stosowane w pojazdach należących do ww. grupy.


Produkt ten to połączenie ekonomiczności konstrukcji łożyska koła generacji pierwszej wraz z zaletami procesu wyoblania. W zawiązku z tym łożysko drugiej generacji posiada napięcie wstępne, wykonane w procesie produkcyjnym, wypełnione jest smarem, więc wymaga tylko prawidłowego wprasowania. Łożysko koła jest zamocowane w zwrotnicy przy użyciu innowacyjnego sprężystego pierścienia zabezpieczającego, zapewniając mocowanie osiowe zewnętrznego pierścienia łożyskowego, co uniemożliwia jego przesunięcie względem zwrotnicy. Problem zgłaszany przez klienta to niesłyszalne wcześniej odgłosy z okolic koła jezdnego, czyli głośna praca łożyska. Przyczyny tego stanu świadczące o uszkodzeniu łożyska mogą być następstwem wpadnięcia koła w wyrwę w jezdni, uderzenie bokiem koła w krawężnik lub może być to spowodowane wynikiem kolizji drogowej, np. narzucenie pojazdu w wyniku uderzenia bocznego. Tego typu przypadki powodują krótkotrwałe przeciążenie łożyska, w wyniku czego kulki wgniatają się w bieżnię, powodując trwałe uszkodzenie powierzchni. Tego typu uszkodzenie skutkuje powstaniem miejscowych luzów w łożysku, dających efekt zniekształcenia dynamicznego kulek, co finalnie powoduje głośną pracę łożyska. Innym powodem uszkodzeń jest nieprawidłowy montaż, który dla użytkownika daje efekt głośnej pracy. Aby zapewnić prawidłowy montaż łożyska koła, należy koniecznie sprawdzić ogólną kondycję pojazdu i elementów współpracujących, zapewnić odpowiednie warunki do montażu wraz ze wszystkimi niezbędnymi narzędziami. Naprawy ważnych dla bezpieczeństwa podzespołów powinny być dokonywane jedynie przez doświadczonych i odpowiednio przeszkolonych mechaników. Aby spełnić te wymagania, konieczny jest dostęp do aktualnych danych producenta pojazdu. Informacje takie, wraz z odpowiednimi wartościami momentów dokręcenia, dostępne są dla każdego odbiorcy produktów Grupy Schaeffler na portalu www.RepXpert.com. Przestrzeganie powyższych wskazówek zapewnia profesjonalny montaż i zapobiega przedwczesnemu zużyciu się łożyska. Zmiana zachowania pojazdu jest zazwyczaj typowym sygnałem uszkodzenia łożyska koła. Staranne zbadanie uszkodzonego łożyska koła ujawnia szeroki zakres cech świadczących o uszkodzeniu.

Przy braku specjalnego narzędzia podstawowym błędem popełnianym podczas montażu jest wprasowanie łożyska do gniazda np. zwrotnicy, działając siłą przez bieżnię wewnętrzną. Łożysko osadzone jest na wcisk w gnieździe przez bieżnię zewnętrzną. Wprasowywanie polegające na wywieraniu siły na bieżnię wewnętrzną powoduje oddziaływanie na kulki, a dopiero one przenoszą siłę na bieżnię zewnętrzną. Taki sposób montażu powoduje wciskanie kulek w bieżnię, powstanie punktowego luzu. Podczas obracania się koła bieżnie i kulki poddane są dalszej deformacji, powiększa się luz, następuje duże przemieszczenie się obydwu bieżni, co powoduje zwiększone tarcie i wydzielenie się ciepła. Końcowy efekt tego stanu eksploatacji to duży luz na prowadzeniu koła i głośna praca.

Taki sposób montażu wynika z braku talerza, który wchodzi w skład specjalnego narzędzia montażowego. Talerz daje możliwość osadzenia w rowku gniazda np. zwrotnicy pierścienia sprężystego, blokującego łożysko. Za pomocą narzędzia siła od siłownika przenoszona jest na talerz montażowy, a następnie na bieżnię zewnętrzną łożyska.

Najwyższej jakości łożyska kół FAG zapewniają najdłuższy możliwy czas bezawaryjnej eksploatacji. Dzięki wyjątkowej jakości i standardom produkcji Grupy Schaeffler jej produkty słyną z niezawodności, zapewniając bezpieczeństwo jazdy. Okres eksploatacji każdego z łożysk FAG jest wyjątkowo długi, oczywiście w przypadku, kiedy spełnione zostaną powyższe warunki.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony