Części i regeneracja

12 dni temu  12.02.2020, ~ Administrator   

Montaż sprzęgła – o czym należy pamiętać

Eksperci ZF Aftermarket wiedzą, jak przebiega prawidłowy montaż sprzęgła

Strona 1 z 2

Montaż sprzęgła jest wymagający i czasochłonny, wymaga oddzielenia przekładni od silnika. Aby uniknąć często niepotrzebnej i kosztownej ponownej wymiany całej jednostki, konieczna jest dokładna jej ocena. ZF Aftermarket może przekazać warsztatom swoją ekspertyzę, pomagając uniknąć błędów szczególnie w odniesieniu do montażu tarczy sprzęgła.

Sprzęgło jest łącznikiem między silnikiem a przekładnią, to jedna z najbardziej wytrzymałych części zużywających się podczas eksploatacji. Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować jego uszkodzenie, np. częste używanie pod dużym obciążeniem z powodu jazdy z przyczepą lub działanie wadliwego systemu zarządzania silnikiem. Specjaliści ZF Aftermarket radzą, aby przed ponowną kosztowną wymianą całego układu zawsze sprawdzać otaczające podzespoły: mocowanie sprzęgła, szczelność silnika, sprawność koła zamachowego i przekładni. Firma poleca zestaw sprzęgła Sachs, ponieważ zawiera wszystkie części niezbędne do szybkiej i bezpiecznej naprawy.

Badanie tarczy sprzęgła przed montażem
Tarcza sprzęgła, znana również jako tarcza napędowa, jest poddawana największemu obciążeniu, ponieważ tryb pracy sprzęgła powoduje mechaniczne ścieranie. Z tego powodu musi mieć ona wysoką odporność na zużycie i wysoką temperaturę pracy. Tarcze sprzęgła Sachs firmy ZF Aftermarket są produkowane zgodnie z najwyższymi standardami produkcji OE i specjalnie testowane pod kątem luzów. Mimo to przed instalacją należy dokładnie sprawdzić stan opakowania i znajdującej się w nim części, ponieważ mogło dojść do uszkodzenia podczas transportu lub z powodu niewłaściwego składowania. Aby być pewnym stanu części, sprawdź, czy boczne bicie tarczy nie przekracza wartości granicznej 0,5 mm. Można je skorygować za pomocą widelca prostującego. Wymagane narzędzie ręczne jest dołączone do bocznego testera bicia Sachsa, co sprawia, że testowanie jest szybkie i łatwe.

Zwróć uwagę na pozycję instalacji, dokładnie centruj tarczę sprzęgła
Upewnij się, że tarcza sprzęgła montowana jest we właściwej pozycji. Nieprawidłowy montaż spowoduje uszkodzenie tarczy, jej wielowypustu, dźwigni zwalniającej lub nawet przekładni. Oznaczenie strony montażu można zazwyczaj znaleźć na korpusie tarczy sprzęgłowej. Jeśli nie ma tam żadnych wskazówek, warto przed instalacją porównać nową część ze starą.
Nowa tarcza sprzęgła musi być dokładnie wycentrowana, aby zapobiec uszkodzeniu wieloklinu piasty. Zakres tolerancji wynosi zaledwie kilka setnych milimetra. Nawet niewielkie niedokładności podczas montażu na wejściowym wale sprzęgłowym mogą uniemożliwić późniejszy ruch elementu w celu odłączenia sprzęgła. Wielowypust piasty musi ślizgać się na wale przekładni bez oporu.
ZF Aftermarket zaleca smarowanie wielowypustu piasty za pomocą wysoko wydajnego smaru Sachs. Jego lepka konsystencja i odporność na temperaturę oznaczają, że przylega do powierzchni podczas pracy bez rozprzestrzeniania się. Aby zapobiec poślizgowi sprzęgła, gdy zostanie ono odłączone, nadmiar smaru musi być zawsze usuwany, należy zatem uważać, aby okładziny sprzęgła były czyste.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Tarcza sprzęgła powinna zostać sprawdzona przed montażem

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Rocky 2 12 dni temu A co jeśli będę montował sprzęgło LUK....
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Rocky 1 12 dni temu A co jeśli będę montował sprzęgło LUK....
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony