z zakresu montażu instalacji gazowych. Instalacje gazowe w Polsce są bardzo popularne wśród użytkowników samochodów osobowych, którzy decydują się na montaż instalacji w swoim pojeździe najczęściej z przyczyn ekonomicznych. Naszych polskich użytkowników dróg z założonym gazem można podzielić na dwie grupy: tych, dla których podróż na zasilaniu alternatywnym jest radosnym odczuciem nie tylko ze względu na ekonomię, ale również dynamikę jazdy zbliżoną do jazdy na benzynie oraz tych, którzy swój wolny czas zmuszeni są poświęcać na wizyty w serwisie, w którym dokonany został montaż. Pierwsza grupa klientów skorzystała z usług warsztatów, które posiadają bogatą wiedzę, cały czas doszkalają się z montażu i regulacji instalacji gazowych. Niestety, w naszym kraju takich warsztatów jest jak na lekarstwo. Druga grupa zamontowała instalację u gazownika z ubogimi umiejętnościami montażu, co skutkuje późniejszymi problemami z jazdą na gazie. Montażyści często nie posiadają podstawowej wiedzy wymaganej przy montażu instalacji i jej regulacji, a także doborze odpowiednich podzespołów do danego pojazdu. Zbyt mało wydajny reduktor zamontowany w silniku o dużej mocy skutkuje dużymi spadkami ciśnienia gazu, co przyczynia się do powrotu na zasilanie benzynowe, a także „brakiem mocy”, o którą klienci tak zabiegają.
Poprawne zamontowanie i wyregulowanie instalacji gazowej jest trudną sztuką i niekiedy wymagającą niezwykłej cierpliwości. Montażyści nieposiadający wystarczającej wiedzy popełniają elementarne grzechy, za które, niestety, musi pokutować klient wadliwie działającą instalacją. Niepoprawnie wywiercone otwory w kolektorze dolotowym, reduktor przeznaczony do silnika maksymalnie 90 KM zamontowany w silniku 150 KM, błędnie wyregulowana instalacja, to tylko niektóre przykłady podstawowych błędów. Często przyczyna tkwi nie tylko w niewiedzy montażysty, ale również zwykłym lenistwie.
Poprawne wywiercenie otworów na dysze wtryskowe wymaga zdjęcia kolektora ssącego, co niestety wiąże się z poświęceniem dodatkowego czasu. Jak wiadomo, czas to pieniądz. Ale w tym przypadku jest inaczej. Pół godziny poświęcone na zdemontowanie kolektora i poprawne wywiercenie otworów pod dysze wtryskowe jest niczym w porównaniu z czasem, który później montażysta będzie musiał przeznaczyć na udręczanie się z klientem. Wcześniej czy później będzie zobowiązany naprawić swój błąd, w przeciwnym wypadku straci klienta oraz będzie zmuszony zdemontować nieprawidłowo zamontowaną instalację i zwrócić klientowi poniesione koszty. Czy nie lepiej robić raz, a dobrze? Montażysta musi wiedzieć, że błędy w montażu niewybaczalnie wpływają na jakość jazdy na paliwie gazowym. Przez brak wiedzy z zakresu montażu i regulacji instalacji gazowych, traci nie tylko klient czy warsztat montujący, ale również opinia na temat instalacji gazowych staje się negatywna. Faktem jest, że każdy, kto zasila swój środek transportu gazem, przyczynia się również do ekologii, tak więc o instalacjach gazowych powinno wyrażać się pozytywnie.
Wchodząc na fora poświęcone instalacjom gazowym, ogarnia nas przerażenie i bezradność. Pojawiające się tematy najczęściej dotyczą problemów z negatywnym działaniem zamontowanej instalacji gazowej wynikającym z braku wystarczającej wiedzy montażysty, m.in. o wpływie sposobu montażu na funkcjonowanie instalacji. Zdesperowani klienci, po żmudnych bataliach z warsztatami, szukają ostatniej deski ratunku na forum gazowym. Jak sami twierdzą, ich „Pan Gazownik”, który zamontował instalację „złapał się za głowę i nie ma pomysłu dlaczego samochód nie pracuje prawidłowo na gazie”. W Polsce około 80% instalacji gazowych nie jest zamontowane według podstawowych zasad.
W następnych artykułach, które pojawią się na łamach „NW” zostaną szczegółowo opisane podstawy montażu instalacji gazowych, które miejmy nadzieję, poszerzą wiedzę wielu montażystów.
Poprawne zamontowanie i wyregulowanie instalacji gazowej jest trudną sztuką i niekiedy wymagającą niezwykłej cierpliwości. Montażyści nieposiadający wystarczającej wiedzy popełniają elementarne grzechy, za które, niestety, musi pokutować klient wadliwie działającą instalacją. Niepoprawnie wywiercone otwory w kolektorze dolotowym, reduktor przeznaczony do silnika maksymalnie 90 KM zamontowany w silniku 150 KM, błędnie wyregulowana instalacja, to tylko niektóre przykłady podstawowych błędów. Często przyczyna tkwi nie tylko w niewiedzy montażysty, ale również zwykłym lenistwie.
Poprawne wywiercenie otworów na dysze wtryskowe wymaga zdjęcia kolektora ssącego, co niestety wiąże się z poświęceniem dodatkowego czasu. Jak wiadomo, czas to pieniądz. Ale w tym przypadku jest inaczej. Pół godziny poświęcone na zdemontowanie kolektora i poprawne wywiercenie otworów pod dysze wtryskowe jest niczym w porównaniu z czasem, który później montażysta będzie musiał przeznaczyć na udręczanie się z klientem. Wcześniej czy później będzie zobowiązany naprawić swój błąd, w przeciwnym wypadku straci klienta oraz będzie zmuszony zdemontować nieprawidłowo zamontowaną instalację i zwrócić klientowi poniesione koszty. Czy nie lepiej robić raz, a dobrze? Montażysta musi wiedzieć, że błędy w montażu niewybaczalnie wpływają na jakość jazdy na paliwie gazowym. Przez brak wiedzy z zakresu montażu i regulacji instalacji gazowych, traci nie tylko klient czy warsztat montujący, ale również opinia na temat instalacji gazowych staje się negatywna. Faktem jest, że każdy, kto zasila swój środek transportu gazem, przyczynia się również do ekologii, tak więc o instalacjach gazowych powinno wyrażać się pozytywnie.
Wchodząc na fora poświęcone instalacjom gazowym, ogarnia nas przerażenie i bezradność. Pojawiające się tematy najczęściej dotyczą problemów z negatywnym działaniem zamontowanej instalacji gazowej wynikającym z braku wystarczającej wiedzy montażysty, m.in. o wpływie sposobu montażu na funkcjonowanie instalacji. Zdesperowani klienci, po żmudnych bataliach z warsztatami, szukają ostatniej deski ratunku na forum gazowym. Jak sami twierdzą, ich „Pan Gazownik”, który zamontował instalację „złapał się za głowę i nie ma pomysłu dlaczego samochód nie pracuje prawidłowo na gazie”. W Polsce około 80% instalacji gazowych nie jest zamontowane według podstawowych zasad.
W następnych artykułach, które pojawią się na łamach „NW” zostaną szczegółowo opisane podstawy montażu instalacji gazowych, które miejmy nadzieję, poszerzą wiedzę wielu montażystów.
Komentarze (0)