W drodze do nowych pojazdów przyszłości – akumulatory AGM na linii produkcyjnej w firmie Clarios
Przyjęty przez Unię Europejską cel – osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku – spowodował zwrócenie uwagi rynku motoryzacyjnego na pojazdy następnej generacji, w tym te z technologią start-stop, hybrydowe i całkowicie elektryczne. Tym samym zainteresowanie wzbudziły systemy akumulatorowe i ich istotny wypływ na czynniki rynkowe kształtujące rozwój branży.
Dysponując pełną gamą produktów akumulatorowych, Clarios wspiera strategie zrównoważonego rozwoju we wszystkich układach przeniesienia napędu, zarówno u klientów z rynku posprzedażnego, jak i u producentów oryginalnego sprzętu.
Niezbędne wyposażenie pojazdów elektrycznych
Pojazdy elektryczne i hybrydowe bazują na zaawansowanym akumulatorze 12--woltowym, który obsługuje zwiększone obciążenia elektryczne i najważniejsze funkcje bezpieczeństwa. Rozwiązania 12-woltowe są wsparciem dla układów elektrycznych w razie braku działania lub awarii akumulatora głównego.
W przypadku awarii obwodu wysokiego napięcia akumulator może nadal zasilać istotne mechanizmy, takie jak światła, układ hamulcowy czy wspomaganie kierownicy. Obecnie rozwiązania 12-woltowe znajdują zastosowanie w około 90 milionach nowych samochodów rocznie.
Ponieważ kierowcy coraz częściej korzystają z nowo powstających technologii do sterowania automatycznymi układami monitorowania i eksploatacji pojazdu, zwiększa się zapotrzebowanie na zaawansowane niskonapięciowe rozwiązania dostarczające mocy tym układom.
– Trendy w branży pojazdów elektrycznych i autonomicznych są dla naszej firmy motorem napędowym do działania – twierdzi Olaf Dieleman, dyrektor ds. technicznych regionu EMEA w Clarios. – Z tego względu nasze akumulatory projektowane są tak, aby obsługiwać pojazdy elektryczne również w wersji autonomicznej. Już teraz mają wystarczającą moc rezerwową, by niezawodnie zaspokajać przyszły popyt.
Technologia akumulatorów AGM oraz EFB dziś i jutro
Sedno gamy produktów Clarios stanowią akumulatory w technologii AGM (absorpcyjna mata z włókna szklanego, z ang. absorbent glass mat) oraz akumulatory w technologii EFB (akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności, z ang. enhanced flooded battery), które cieszą się dużym popytem w sektorze silników spalinowych. Dziś ponad 90% wszystkich nowych pojazdów w Europie wyposażonych jest w obniżającą zużycie paliwa technologię start-stop. Już 80% nowych samochodów z tą technologią wyposażonych jest w akumulatory AGM i EFB firmy Clarios. Odsetek ten będzie niewątpliwie rósł, ponieważ systemy te zaczynają dominować zarówno u producentów oryginalnego sprzętu, jak i w sektorze posprzedażnym.
Jako czynnik dyktujący aktualne zmiany w obszarze ochrony środowiska, technologia start-stop stanowi najważniejsze rozwiązanie w zakresie obniżenia zużycia paliwa. Typowe akumulatory nie są w stanie dostarczyć wymaganej energii w tym systemie, ponieważ ich żywotność znacząco obniża się, gdy poziomy naładowania spadają poniżej 80%.
Trzykrotnie dłuższa żywotność w porównaniu z typowymi akumulatorami sprawia, że produkty AGM i EFB marki Clarios doskonale nadają się do zaspokojenia wysokich zapotrzebowań na energię w obecnych pojazdach i tych, które pojawią się na drogach w przyszłości.
Zrównoważona przyszłość zaczyna się od zrównoważonych produktów
Tendencje w branży i nowe zastosowania doprowadziły do wzrostu liczby akumulatorów w ujęciu globalnym. Ze względu na rosnący popyt Clarios kształtuje najlepsze praktyki dotyczące odpowiedzialnego wykorzystania recyklingu i zmiany przeznaczenia materiałów, z których wykonane są akumulatory.
Akumulatory ołowiowe są produktem najczęściej poddawanym recyklingowi przez konsumentów – częściej niż papier, karton czy szkło. Dzięki współpracy z klientami i partnerami firma Clarios opracowała pionierski zamknięty układ projektowania, tworzenia, odzyskiwania i recyklingu akumulatorów pojazdowych, dążąc do skuteczniejszego i bardziej zrównoważonego podejścia do przechowywania energii. Akumulatory marki Clarios projektowane są tak, aby umożliwić odzyskanie 99% materiałów użytych do ich wytworzenia. Dzięki temu firma jest w stanie wytwarzać nowe akumulatory z materiałów pochodzących ze zużytych jednostek.
Komentarze (0)