
Motorsport od zawsze był poligonem doświadczalnym nowych technologii. Jakie innowacje trafią do cywilnych pojazdów w najbliższym czasie? To nie tylko lepsze skrzynie biegów czy układy hamulcowe. Spore nadzieje pokłada się w potencjale wodorowych silników spalinowych.
Motorsport to doskonały poligon doświadczalny dla producentów samochodów. I doskonale to widać po efektach prac zespołu TOYOTA GAZOO Racing (TGR). Od momentu powstania w 2007 roku zespół TGR jest wierny filozofii wystawiania samochodów na ekstremalne wyzwania w motorsportowej rywalizacji, gdzie technologia testowana jest do granic możliwości, a wśród członków zespołów kluczowa jest praca zespołowa. Podejście to było widoczne od pierwszych startów na torze Nürburgring, a następnie kontynuowano je w mistrzostwach świata w rajdach, rajdach cross-country i wyścigach długodystansowych. W 2025 roku, dzięki temu bezkompromisowemu podejściu, TGR podejmuje jeszcze bardziej spektakularne wyzwania i realizuje nowe projekty.
Teraz TGR podsumowuje wyniki i kreśli wizję tworzenia coraz lepszych samochodów cywilnych.
TGR wraca na Nürburgring
Legendarny i uznawany za jeden z najbardziej wymagających tor Nürburgring ma szczególne miejsce w historii Toyoty. W 2007 roku Akio Toyoda, startujący w rajdach i wyścigach pod pseudonimem Morizo, oraz jego mentor Master Driver Hiromu Naruse, wskazali na 24-godzinny wyścig na Nürburgringu jako najlepszy sprawdzian dla ich filozofii tworzenia samochodów.
GR Yaris M Concept otrzymał dwulitrowy, czterocylindrowy turbodoładowany silnik. Mocna i wydajna jednostka o kompaktowych wymiarach została zamontowana za plecami kierowcy, co obniża środek ciężkości, a także wpływa pozytywnie na korzystny rozkład masy, by samochód jeszcze lepiej prowadził się w zakrętach. GR Yaris M Concept będzie testowany podczas rywalizacji w japońskim cyklu Super Taikyu Series, a prototyp będą testować kierowcy wyścigowi TOYOTA GAZOO Racing, kierowcy-amatorzy, a także sam Akio Toyoda.
GR Yaris Aero Package
Prototypowy GR Yaris Aero Package został wyposażony w sześć specjalnie zaprojektowanych elementów aerodynamicznych, które opracowano wspólnie z kierowcami wyścigowymi. Samochód zyskał jeszcze bardziej agresywną, rasową stylistykę. Uwagę zwraca tylny spojler z możliwością manualnej regulacji ustawienia, który poprawia osiągi i stabilność prowadzenia. Auto ma też zmienione przednie i tylne zderzaki oraz wloty powietrza na masce i błotnikach, które poprawiają przepływ powietrza wokół nadwozia. We wnętrzu zamontowano pionowy hamulec ręczny.
GR Supra A90 Final Edition
To limitowana wersja specjalna, która prezentuje pełnię możliwości pod względem przyjemności z jazdy i precyzji prowadzenia. Samochód ma udoskonalony trzylitrowy silnik, którego moc podniesiono z 340 KM (250 kW) do 441 KM (324 kW), a maksymalny moment obrotowy wzrósł z 500 Nm do 571 Nm. Auto może rozpędzić się aż do 270 km/h.
W limitowanej wersji specjalnej udoskonalono układ jezdny. Zastosowano zawieszenie KW z dużym zakresem regulacji siły tłumienia, udoskonalony układ kierowniczy, 19-calowe hamulce Brembo oraz szersze i bardziej przyczepne opony.
Redukcja emisji
Wspomniany zespół testuje również rozwiązania, które przyczyniają się do osiągnięcia neutralnej środowiskowo mobilności, a także do zrównoważonej i ekscytującej przyszłości sportów motorowych. TGR promuje alternatywne układy napędowe i paliwa w sportowej rywalizacji, wspierając w ten sposób wielotorową strategię Toyoty, która umożliwia klientom redukcję emisji niezależnie od miejsca zamieszkania.
Japończycy wykorzystują zrównoważone paliwa we wszystkich cyklach mistrzowskich. GR Yaris Rally1 w WRC oraz GR010 HYBRID w WEC korzystają z w 100% odnawialnych paliw, a startujący w wymagającym Rajdzie Dakar GR DKR Hilux EVO zasilany był paliwem przygotowanym przez Repsol, które wykorzystuje 70% odnawialnych składników.
Toyota testuje też wykorzystanie wodoru w motorsporcie w wystawianej przez zespół ROOKIE Racing GR Corolli H2, a potencjał wodorowych silników spalinowych do rajdów i wyścigów prezentują prototypowe modele GR Yaris H2 oraz GR H2 Racing Concept.
Jednym słowem, w 2025 roku będą kontynuowane badania i rozwój w motorsporcie zgodnie z filozofią tworzenia coraz lepszych samochodów poprzez rywalizację oraz skupienie na kierowcy.
Fot. Toyota
Komentarze (0)